Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rörgenomföring i vägg för luft/vatten  (läst 5759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Rörgenomföring i vägg för luft/vatten
« skrivet: 09 december 2007, 10:38:48 »
Bästa forum,

Jag har köpt en begagnad luft/vatten-värmepump. Den 30'e september avtalade jag med en installatör att han skulle installera pumpen. Tyvärr står den fortfarande i garaget.

Jag överväger nu att göra det själv. Jag har lite erfarenhet från tidigare då jag har installerat vattenburen värme samt ackumulatortank i huset.

Jag har av olika anledningar bestämt mig för fast kondensering (det går inte att övertala mig på den punkten nu) så jag skall bara ansluta pumpen rakt in mot ackumulatortanken. Den delen tror jag att jag kan klara av (alla tips är naturligtvis välkomna). Det som oroar mig mest är väggenomföringen. Jag har ett 70-talshus med träpanel. Hur gör man en väggenomföring på bästa sätt? Vilket material skall man välja? Jag fick med armerade slangar.

Stort tack på förhand.


  / Mikael Carlsson
« Senast ändrad: 10 december 2007, 10:23:32 av MikaelCarlsson »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rörgenomföring i vägg för luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 09 december 2007, 12:21:07 »
antar att det är en pump med vvx i utedel !
slangarna ska sitta direkt på pumpen, sen kopparrör vidare till tank är det normala !
hål i vägg , klamrat så inte rör ligger imot väggen i hålet, kablar i samma genomföring, dreva , täta !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rörgenomföring i vägg för luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 09 december 2007, 12:48:01 »
Hej,

Citera
antar att det är en pump med vvx i utedel !
Ja, det stämmer.

Citera
slangarna ska sitta direkt på pumpen, sen kopparrör vidare till tank är det normala !
hål i vägg , klamrat så inte rör ligger imot väggen i hålet, kablar i samma genomföring, dreva , täta !
Jag tror jag förstÃ¥r, men vad skall jag täta med och dreva med. Finns det färdiga "gummi-pluggar" eller skall man bara centrerar röret med fogskum. Vad skall jag ha pÃ¥ insidan. Finns det nÃ¥got färdigt att köpa? Vilken dimension skall jag ha pÃ¥ hÃ¥let, tror att röret skall vara 22mm.  Skall jag sätta en dropp-plÃ¥t över genomföringen pÃ¥ utsidan. Det är just dessa detaljer som jag inte vet nÃ¥got om. Kan du fylla pÃ¥ lite vore jag otroligt tacksam.

  / Mikael
« Senast ändrad: 10 december 2007, 10:23:18 av MikaelCarlsson »

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rörgenomföring i vägg för luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 11 december 2007, 08:23:39 »
Bästa forum,

vad tror ni om att jag gör följande:

Jag tar upp två hål i väggen a 60 mm. oljar och målar snittytan utvändigt (träfasad). Hålen är i våg (horisontellt) och 200 mm cc cirka 400mm från marken (200mm från golvet invändigt).

Jag drar sedan 22mm kopparrör genom hålen, ansluter och provtrycker. Drevar med mineralull i den mån det går i väggen. Isolerar sedan med armaflex, även genom väggen och fixerar armaflex'en med fogskum mot insidan på hålen invändigt och utvändigt. På insidan fixerar jag rören men stag mot väggen. På utsidan nöjer jag mig med den fixering som armaflex'en och fogskummet ger, alltså inga stag utvändigt för rören. Anslutningsslangar går från rören till värmepumpen.

På utsidan monterar jag en drop-plåt över hålen och bockar ner kanterna på sidorna cirka 10mm.

Slangarna till värmepumpen klär jag med armaflex.

Tack på förhand

  / Mikael

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörgenomföring i vägg för luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 11 december 2007, 12:35:43 »
Hallo Mikael

Jag har tänkt göra på följande sätt när det blir aktuellt.
Jag har tegelfasad och lättbetong på insidan.
Men jag tror inte mtrl spelar någon roll.

Jag tänker ta upp 2 hål och sedan sätta i en (2) bit Avloppsrör 75 mm eller 50 mm (beroende på dimensionen på slangen/röret som skall genom väggen.
Avloppsröret fixerar jag med FOGSKUM.
Om det blir något glapp mellan slangens Armaflexisolering (typ) och avloppsröret så får det tätas till på enklaste sätt.
Kanske en gnutta fogskum.
Om det behövs någon särskild genomföring för Elkablage eller liknande så tänker jag göra på samma sätt och där använda ett "elektrikerrör".

Fördelen med detta är att det gÃ¥r att förbereda i lugn och ro och att man kan göra ut-och insida snygg innan man för in   
slangar eller rör.
Den slutliga tätningen blir inte så omfattande när väl maskinen är på plats.
Enda "problemet" är att välja rätt rördimension som passar det rör inklusive isolering som skall genom väggen.

Jag hoppas detta kan vara till någon hjälp för dig.

/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!