Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?  (läst 14485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #15 skrivet: 26 november 2014, 21:58:11 »
6 kW enligt energikonsult.
Behovet är helt annorlunda det första året i ett nybyggt hus med betong, det tar tid att torka ut, så har man valt en välanpassad vp så gör man klokt i att räkna med tillskott under den första vintern.
Laddningstiden är visserligen längre med lägre effekt, men det har sällan någon betydelse för komforten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #16 skrivet: 26 november 2014, 21:58:52 »
Den ger lika mycket varmvatten som den stora, 240 liter 40 gradigt. Det finns tre badrum, men det finns nog bara badkar i ett av dem. 240 liter räcker till de flesta familjer, man kan alltid prova, jag lovar att ingen kommer klaga, och skulle det vara att man har flera tonÃ¥ringar som duschar 20 minuter i skÃ¥llhett sÃ¥ kan man sätta dit en vvb efter. Med en 160ES sÃ¥ har man dÃ¥ över 500 liter, räcker inte det sÃ¥ driver man vandrarhem (eller  :::_)tre pojkvänner som bor snudd kontinuerligt)
Vad tror du det skiljer i laddningstid mellan 1255-6 och 1255-16 att värma 180 l. Vatten ?

Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #17 skrivet: 26 november 2014, 22:10:22 »
6 kW enligt energikonsult.
Behovet är helt annorlunda det första året i ett nybyggt hus med betong, det tar tid att torka ut, så har man valt en välanpassad vp så gör man klokt i att räkna med tillskott under den första vintern.
Laddningstiden är visserligen längre med lägre effekt, men det har sällan någon betydelse för komforten.
Energikonsulten anser att det räcker med en 6 kw vp och det kommer det naturligtvis att göra med eller utan elpatron ? Men vad är effektbehovet vid Dut så kan man få en uppfattning vilken storlek på vp som passar och det finns fler märken än Nibe tex Daikins inverter..
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #18 skrivet: 26 november 2014, 22:14:58 »
Energikonsulten anser att det räcker med en 6 kw vp och det kommer det naturligtvis att göra med eller utan elpatron ? Men vad är effektbehovet vid Dut så kan man få en uppfattning vilken storlek på vp som passar och det finns fler märken än Nibe tex Daikins inverter..

Osäker på vad DUT står för, men bifogar beräkningen i sin helhet istället....

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #19 skrivet: 26 november 2014, 22:59:32 »
Energikonsulten anser att det räcker med en 6 kw vp och det kommer det naturligtvis att göra med eller utan elpatron ? Men vad är effektbehovet vid Dut så kan man få en uppfattning vilken storlek på vp som passar och det finns fler märken än Nibe tex Daikins inverter..

Om en energikonsult säger 6 kW så menar han antagligen effektbehovet vid DUT, inte en 6 kW värmepump.
Ser nu att han faktiskt föreslår en 6 kW
« Senast ändrad: 27 november 2014, 12:18:26 av Sanntos »

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #20 skrivet: 26 november 2014, 23:10:56 »
Vad tror du det skiljer i laddningstid mellan 1255-6 och 1255-16 att värma 180 l. Vatten ?

Mvh
Daikin

Jag hittar inte den uppgiften nÃ¥gonstans, jag skulle gissa att mindre behöver lite mer än dubbla tiden. Den stora gÃ¥r inte pÃ¥ full effekt när den värmer, det gör  inte den lilla heller. Men laddningstiden är inte särskilt viktig.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #21 skrivet: 27 november 2014, 08:46:49 »
Enligt siffrorna är det tänkt att värmepumpen ska producera strax under 20000 kWh per år. För det ska en pump på 6 kW räcka. En stor del, ca 1/3 är för varmvatten. Med tanke på husets storlek och isoleringsstandard är det förmodligen inga problem om pumpen ägnar sig ett antal timmar åt att producera varmvatten. Värmebehovet vid DUT får jag till 5,2 kW om varmvattnet räknas bort. Drar man ner på varmvattenförbrukningen när det är som kallast ute kommer pumpen aldrig att behöva tillsatsel.

Faktiskt intressant kalkyl. När jag först läste om en pump på 6 kW i ett hus på 290 m2 undrade jag vad det var för skämtare som var i farten. Men med värmeväxlare på ventilationsluften och den isoleringsstandard huset har går kalkylen ihop.

Är lite undrande över vad Värmeförsörjning (33) är och varför det är så mycket av den i februari. Sen förstår jag inte heller varför man använder decimalpunkt i stället för komma.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #22 skrivet: 27 november 2014, 09:17:21 »
Men garaget var inte med i kalkylen så en lite större vp är nog inte fel och den återladdar ju beredaren snabbare också vid lite större vv tapp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #23 skrivet: 27 november 2014, 09:37:20 »
Precis... lite så tänker jag också. Därför lutar det mot en 8kW, fast den där inverterstyrda historian har jag inte riktigt släppt ännu.... :-\

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #24 skrivet: 27 november 2014, 11:54:29 »
Nej det är ju ingen nackdel med lite extra pulver även om det kostar en slant extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #25 skrivet: 27 november 2014, 14:33:53 »

Är lite undrande över vad Värmeförsörjning (33) är och varför det är så mycket av den i februari. Sen förstår jag inte heller varför man använder decimalpunkt i stället för komma.

Intressant det där med tillförd värmeförsörjning i februari.... Kan bara gissa pÃ¥ att konsulten antagit att vi kanske ska elda extra mycket i kaminen i februari , när nyÃ¥rsÃ¥ngesten har dämpats lite....  :o Dock handlar det bara om 13 kW, sÃ¥ det är ju näst intill försumbart... Kaminen är för övrigt inte med i beräkningen alls. Intressant ocksÃ¥ vad han har tänkt sig för värmeförsörjning mÃ¥naderna 6-9 pÃ¥ 4kW. Under sommaren brukar jag i alla fall inte elda...  Sc:,h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #26 skrivet: 27 november 2014, 16:52:13 »
Precis... lite så tänker jag också. Därför lutar det mot en 8kW, fast den där inverterstyrda historian har jag inte riktigt släppt ännu.... :-\
Den inverterstyrda pumpen har en minimieffekt pÃ¥ 4 kW. För värmning av huset kommer den en stor del av Ã¥ret att gÃ¥ som on/offpump. Sen är frÃ¥gan hur den gör varmvatten, om den drar pÃ¥ med extra effekt dÃ¥. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #27 skrivet: 27 november 2014, 17:20:35 »
Det lägsta hz jag sett på en Nibe 1255 vid vv produktion är 40hz och vid 50 hz lämnar den 8,63 kw vid 0 in och 45 ut så kanske runt 7 kw vid vv drift. Enligt vad jag hört kan den använda upp till 10 kw vid vv laddning men vet inte vad som styr hastigheten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #28 skrivet: 27 november 2014, 18:46:46 »
Jag tror det är kamrörsslingan i beredaren som inte kan lämna mer än ca 10 kW, eller rättare att beredaren kan inte ta emot mer än ca 10 kW från slingan. Så kompressorn och värmebärarpumpen har den begränsningen, och jobbar med olika hastigheter, högre kring 50 Hz i början och lägre i slutet när vattnet är hett.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #29 skrivet: 27 november 2014, 20:22:53 »
Dom upplink jag sett har legat på 20-21 hz hela tiden när jag kollat. Antagligen är det samma slinga i Nibe 1245 12kw fast den lämnar nog bara drygt 10 kw vid vv beredning.

Edit
 Kollade i historiken och i den hade kompressorn gÃ¥tt pÃ¥ 53 Hz vid vv beredning ibland.
« Senast ändrad: 27 november 2014, 20:26:58 av Smurfen. »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!