Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 30m kulvert till garage  (läst 9064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
30m kulvert till garage
« skrivet: 30 september 2012, 09:16:04 »
Hallå!

Har suttit nu på morgonen och läst alla kulvert-tådar jag kunnat hitta här på vp-forum, men tyvärr har det inte varit så mycket "så-här-blev-resultatet". Så jag vet inte hur det gått för dem som haft samma ideér som jag ;-)
Det verkar ju bland annt vara lite oklart hur mycket man egentligen tappar i en kulvert, allt från 4W/m till 40W/m ...

Vi har idag en Nibe-1115 15kW med jordvärme som värmer kåken. Den går när det börjar krypa under 0-strecket rätt friskt med tillsatsvärme kan jag tycka. Är det dumt att koppla på även 40-50kvm garage via 30m kulvert då? Samtididgt känns det ju bakvänt att sätta en typ L/L där ute, för under långa delar av året skulle ju värmepumpen vi har idag orka med att värma garaget utan elpatron.

Finns det nån med kulvert där ute som kan dela med sig av sina erfarenheter?

/Boppen

« Senast ändrad: 01 oktober 2012, 07:06:47 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #1 skrivet: 30 september 2012, 10:58:15 »
Behöver du inte kulvert för annat ( vatten, el eller dyl) är det en bra lösning med en luft/luft VP till garaget, i synnerhet som du skriver att du redan har behov av eltillskott enbart för huset.
Jag har 15 meter kulvert och förlusten är minimal, vinsten desto större att kunna ha pannrum i garaget!

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #2 skrivet: 30 september 2012, 12:08:06 »
Det låter ju bra med förlusterna, och eftersom kostnaden för en kulvert och lvp är någorlunda lika är det kanske lika bra att lägga kulvert ändå! Istället för att driva en lvp kan jag ju lägga de kWh till elpatronen i värmepumpen!
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #3 skrivet: 30 september 2012, 12:28:40 »
Nja... du får ingen bra ekonomi med att köra elpatron i VP, blir liksom inget COP då. Tror nog mer på Luftsnurra i garaget isåfall.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #4 skrivet: 30 september 2012, 12:41:03 »
Nja... du får ingen bra ekonomi med att köra elpatron i VP, blir liksom inget COP då. Tror nog mer på Luftsnurra i garaget isåfall.

Beror ju på lite, när det är som kallast är det ju likafullt COP=1 på LVP och då är det ju nollsumme-spel att köra via JVP:ns elspets istället. Att slippa en LVP med dess rackelfaktor, påfrysningar och begränsade livslängd är en fördel anser jag. Sen finns infrastrukturen på plats (kulvert till garagets distributionssystem) den dag JVP skall bytas och då byter TS med fördel till en större (om förutsättning finns så klart)
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #5 skrivet: 30 september 2012, 13:28:36 »
Beror ju rätt mycket på var i landet man bor! TS skriver ju inte var han bor men generellt är ju frågan om det i TS fall är nödvändigt med ett vattenburet system i garaget. Annars är det ju aldrig fel att framtidssäkra med lite kulvertar.............

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #6 skrivet: 30 september 2012, 13:43:49 »
15 kW VP, antog bara att han bor norröver  tummenupp.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2012, 07:05:52 »
Godmorgon!

Var så upptagen med att börja gräva för kulvert igår så jag hann inte kika nåt mer i tråden ;-) Näe, jag kikade bara förutsättningarna för kulvert - vi har veranda runt huset på sidan mot garaget - men det har tidigare gått kulvert (en gammal, den är säkert 50cm i dia, och sen går det två nästan isolerade järnrör i den) till en grannkåk och den är hel ut från vårt hus men sen avgrävd en bit bort, så jag letade rätt på den i går och kollade så jag skulle kunna nyttja den ut från vårt hus, under verandan och det såg bra ut - så jag har nog nog bestämt mig för kulvert nu iallfall!
Där den kommer in i vårt hus finns det även framdraget 32mm PEX som användes till matningen till det andra huset tidigare, så det är väl rätt bra förberett ändå kan jag tycka.

Så frågan är väl i kulvertfrågan om jag ska fortsätta med 32mm i kulverten också - fastän det bara blir en fläktkonvektor eller nåt i garaget?

Matningen fram till kulverten går även upp till två element och en golvvärmeslinga på 25kvm.

Och angående var jag bor så är det i Ockelbo.
« Senast ändrad: 01 oktober 2012, 07:08:02 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2012, 09:12:44 »
Om du har en 15 kW värmepump som kräver eltillskott vid 0°C har du ett gigantiskt hus, ett slott?, eller så är det ett allvarligt feljusterat system som försöker göra onödigt varmt vatten, vilket i sin tur resulterar i elpatron - helt i onödan.
Snälla du, kan du inte försöka förklara hur mycket du värmer, och hur anläggningen är uppbyggd.
Om det nu, mot förmodan, verkligen behövs eltillskott vid 0°C och du redan börjat med kulvert skulle jag nog rekommandera att du köper en billig jordvärmepump, och lägger ut en kollektor pÃ¥ den mark som borde tillhöra slottet  ;)
Den investeringen skulle betala sig fort.
Du låter alltså värmepump 2 starta då eltillskottet egentligen skulle gått in.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2012, 10:30:36 »
Om du har en 15 kW värmepump som kräver eltillskott vid 0°C har du ett gigantiskt hus, ett slott?, eller så är det ett allvarligt feljusterat system som försöker göra onödigt varmt vatten, vilket i sin tur resulterar i elpatron - helt i onödan.
Snälla du, kan du inte försöka förklara hur mycket du värmer, och hur anläggningen är uppbyggd.
Om det nu, mot förmodan, verkligen behövs eltillskott vid 0°C och du redan börjat med kulvert skulle jag nog rekommandera att du köper en billig jordvärmepump, och lägger ut en kollektor pÃ¥ den mark som borde tillhöra slottet  ;)
Den investeringen skulle betala sig fort.
Du låter alltså värmepump 2 starta då eltillskottet egentligen skulle gått in.

Hallå!

Näe, ett slott är väl att ta i ;-) Nu är det ju som så att jag efter förra vintern (eller delvis under vintern) har jag slitit bort alla termostater och styrning av golvvärme och grundstrypt alla radiatorer, samt att jag köpt en logger2020 och monterat! Finns någon tråd här på forumet när jag höll på med det projektet ...
Så förhoppningsvis är det inte samma scenario inför den här vintern. Huset är iallfall på 290kvm (plus några raddar i källaren) och ett uterum med tvåglas vikdörrar som värms upp året om. Byggt i slutet av 1800 (tilläggsisolerat på 80-talet samt nya fönster)
Det finns lite att se på http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka - kompressorn går nu vid 6-8 grader ute på nätterna ungefär en gång i timmen, men det känns väl kanske helt normalt?

Då jag var mitt uppe i att beställa kulvert var jufrågan om det vore fördel att att köra med en 32mm PEX-kulver istf 25? Stammen från VP fram till där kulverten kommer gå ut är 32mm PEX, men samtididgt kommer det ju bara bli nåt element i garaget så det kanske är overkill?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2012, 10:46:16 »
Det måste man räkna på för att kunna svara på, du kommer väl att göra av med ca 3 kW värme i garaget vid DUT, så om du räknar ut vilket flöde som krävs för att kunna ge den effekten vid den maximala vbf du brukar behöva så kan du få fram flödet, och flödesmotståndet i kulvert + radiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2012, 11:14:11 »
Aaah, tackar! Men då är ju frågan är ju om det är nån nackdel att lägga för grov kulvert? Att det blir så dåligt flöde att vattnet nästan står still genom kulverten?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2012, 11:48:03 »
Nej, det finns ingen nackdel med för grova rör i värmesystem, däremot i tappvarmvattenledningar skall man akta sig för grova ledningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30m kulvert till garage
« Svar #13 skrivet: 01 oktober 2012, 15:45:34 »
Nej, det finns ingen nackdel med för grova rör i värmesystem, däremot i tappvarmvattenledningar skall man akta sig för grova ledningar.

Jamen då kör jag nog med 32'or, det blir ju dyrare men det kanske man har igen i slutändan. Jag kan ställa pumpen igaraget innan det är klart ;-)
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!