Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HT PLUS 7  (läst 1540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baffy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
HT PLUS 7
« skrivet: 04 februari 2010, 17:50:49 »
Hej,
Är nybliven ägare av en bergvärme anläggning och har nu 3 frågor som jag tänkte att det kanske fanns någon smart person som kunde svara på?

Fakta:
Pump: IVT Greenline HT PLUS 7 tagen i drift 23 december 2009.
Genomsnittlig gångtid Januari 9 timmar per dygn.
Golvvärme på träbjälklag med krypgrund under. Pumpen är kopplad paralellt med en arbetstank på 120 liter.
Golvslingorna är kopplade över 2 golvvärme grupper med separata styrdon på varje slinga. Plockat av styrdonet till badrummet för att alltid upprätthålla flödet i det utrymmet.

Hus: 143 kvadratmeter i ett plan. Gammalt hus som är tillbyggt och renoverat. Beläget i Kungsbacka i Halland.

Nu till mina frågor.
1) När inte kompressorn går skall då verkligen Cirkulationspumpen fortsätta upprätthålla ett flöde melllan VP och arbetstanken? Det sitter ju trots allt en extra cirkulationspump mellan arbetstanken och golvvärme slingorna.

2) Sen så undrar jag dessutom om inte installatörerna skall justera in pumpen eller flöden etc efter installation? De bytte ut en liten EL-panna (Thermo flow) där cirkulations pumpen till golvvärmeslingorna stod på lägsta läget (vilket funkat bra). Den ny cirk.pumpen satte rörisen på max och när jag frågade honom om varför så svarade han att jag kunde ju prova mig fram och om det blev oregelbunden värme i rummen så skulle jag höja flödet igen...

3) Sen undrar jag om mina värden verkar ok? Värdena är tagna precis innan kompressorn stannade.
Retur Rad: stop 33,6 nuvarande 33,3
GT2 Ute -2 C
GT3 Varmvatten börvärde 51 nuvarande 51,7
GT6 Kompressor temp 76,9
GT8 Värmebärare ut 44,2
GT9 Värmebärare in 37,6
GT10 Köldbärare in 5,6
GT11 Köldbärare ut 2,8

Tack pÃ¥ Förhand!!!   8)


« Senast ändrad: 31 mars 2010, 23:39:06 av Baffy »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HT PLUS 7
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2010, 21:32:27 »
1) Nej, den behöver inte gå om kompressorn står, det ska gå att ställa in på IVT tror jag.

2) Prova att sänka på cirkpumpen.

3) Du verkar ha en hög kurva för endast golvvärme. Och tempskillnaden mellan GT1 och GT9 är 4 ºC vilket är lite högt. Mitt råd är att öppna alla golvvärmetermostater (sätt dom på max) och ställ in värmen inne genom att sänka kurvlutningen på VP:n. När du hittat en bra kurva så kan du aktivera termostaterna igen om du vill.

VP:n ska jobba med så låg framledningstemp som möjligt, den håller bättre och sparar mer pengar då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: HT PLUS 7
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2010, 21:43:45 »
Bara 9 timmar gångtid per dygn under en januari som är den kallaste på många år! Visserligen är borrhålet nytt och varmt men var det verkligen bara 9 timmar per dygn?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Baffy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: HT PLUS 7
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2010, 00:59:10 »
Tack Carl för svaret.
Gick in och tittade lite i menyerna och hittade mycket riktigt en meny där man kunde stänga av Cirk.pumpen i pannan.
Hoppas att det gör lika mycket nytta på el-förbrukningen som det blev på Ljudnivån i rummet som angränsar till tvättstugan/pannrummet för Konstigt nog så är ljudet ifrån cirk.pumpen mer störande än ljudet ifrån kompressorn. ???
Har även ställt ner cirk.pumpen till slingorna ett steg och än så länge verkar jag egentligen inte känna någon skillnad mot när den gick på max så det är ju också ett plus. Funderar dock på att köpa en Infraröd värmepistol så att jag kan mäta på golvet.
Skall även labba lite med kurvan (göra egen).

Till Roland. Njae det var 9,45 timmar i genomsnitt per dygn för att vara exakt. Men tilläggas skall väl att jag en del av de kallaste dagarna ocksÃ¥ eldade i Spisen  a:gl  Detta mest för att vi är rätt frusna av oss och gillar gärna att ha en temp inne pÃ¥ en ungefär 23-24 grader och att det är mysigt i vintermörkret. De dagarna jag inte eldade sÃ¥ gick väl pannan 1-2 timmar extra mot att inte elda.


« Senast ändrad: 16 februari 2010, 01:28:15 av Baffy »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!