Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har du för svag pump? Byta till starkare?  (läst 28696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #75 skrivet: 16 juni 2011, 16:48:14 »


Med all respekt för din systers sjukdom så måste det ju ändå finnas gränser för vad man ska räkna in i framtidsscenarierna.
[/quote]

Mmm, det var väl det jag menade.
Nåt som är 110% effekttäckning för mig är 80% för nån annan så det är ju inte huset som styr detta utan brukarna.
« Senast ändrad: 16 juni 2011, 16:51:02 av Ville Vessla »
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #76 skrivet: 24 juni 2011, 19:54:54 »
Hej. Jag provade att räkna lite på vad diskussionen handlar om storleksmässigt. Det verkar inte vara särskilt mycket bättre med 12 kW. Kanske bara dyrare?
Bifogas: en beräkning med 10 kW bergvärmepump.
Bifogas: en beräkning med 12kW bergvärmepump.
/S:et

Intressant. Länk? Den med 12 kW behöver 41 kWh extra elpatronvärme medans 10 kW behöver 337 kWh. En spontan fråga är om det i verkligheten räcker med så lite som 337? Här sitter jag med räkningar på 4.000 - 5.500 kWh varje vintermånad. Att det skulle räcka med 60-80 kWh extra per månad känns absolut inte troligt. Vad säger ni som redan har pump, stämmer det med er erfarenhet?

I Evi Heats broschyr räknar man med 2.500 kWh som extra spets-el. Det låter ju förstås betydligt rimligare.
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!