Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högre retur än primär - Thermia Villa 75 - tacksam för hjälp  (läst 605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Känns som min värmepump(Thermia Villa75) har börjat bete sig lite annorlunda.
Min returkrets visar ca 10grader högre temp än primärkretse. ex visar 38grader retur och 28grader primär. Jag har testat att byta givare men utan framgång.

Funderar om det kan vara växelventilen som tar in varmvatten (tycker ofta varmvattnet ligger i lägre temp (kring 40 grader)). Men om så är fallet borde väl trycket i radiatorslingan öka?
Jag bytte växelventilinsats för ca 3-4 årsedan och tycker den går att trycka in lätt. Men kanske är det som spökar igen?

Kan nämna jag har beställt egna givare som skall monteras fast på alla rör till hemautomationen men dröjer några dagar så tar tacksam emot förslag.
För man vill ju hålla ner värmekostnaden nu när elpriset är som det är.

MVH
Pär

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Går cirkpumpen när du kollar?
Annars kan givarna visa lite hur som helst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Japp. Ligger rätt stabilt 8-10grader diff.
Någon idé?

Blir lättare kanske att se när jag sätter egna tempgivare inom kort men tror du det kan vara växelventilen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tror mest på att givaren är trasig i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

ok. Jag har bytt givaren så är väldigt tveksam till att de kan vara det.
Ingången på elektronikkortet?

/Pär

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Till att börja med, är det visningen som är fel eller är det som visas i närheten av de riktiga temperaturerna? Tio graders skillnad i det området känner man ju lätt med bara handen.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!