Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2010-8 svag..  (läst 4868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
2010-8 svag..
« skrivet: 15 oktober 2010, 15:31:59 »
Har en gammal 2010-8, som fick en ny kompressor för några år (3?) sedan. Nu verkar den dock ha kroknat igen :'( då den inte orkar hålla vattentempen uppe nu när det börjar bli lite kallare.
Jag lyfte av locket, allt verkar som det ska, den går utan att låta illa osv. Men däremot är jag lite lur på om det börjar lite tunt med gas, eftersom indikatorn visar nära nog 'dry'.
Förra gången var det tvärstopp i kompressorn, och det gick på garantin (målfoto).

Kan jag vara på rätt spår? Isf undrar man ju om det går att åtgärda, eller måste man börja fundera på ny pump?


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2010-8 svag..
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2010, 18:24:07 »
Om det bara läckt ut gas, och en reparatör kan hitta läckan borde det inte bli så dyrt med en reparation/fyllning.
Det skulle jag kolla upp först i alla fall.

Hittar du "oljefilm" någonstans runt ett kopparrör i värmepumpen, t.ex. vid böjarna på förångaren, så är det där läckaget är.
Den kan också ha tagit skada av is, i så fall troligen i botten av förångaren, och att något rör/rörböj/lödning läcker där.

Sen kan det vara läckage vid ventiler där den som bytte kompressorn fyllt gasen.

Alldeles oavsett var det läcker, godkänn inte bara en fyllning, om du tar dit en reparatör, se till att han felsöker, hittar läckan, åtgärdar den, tömmer pumpen, vacuumsuger, och återfyller med ny köldmedia i rätt mängd.
Om han inte gör så så är reparationen inte seriöst utförd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 2010-8 svag..
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2010, 19:20:07 »
det ska vara "dry"    Inga bubblor eller vätska ska synas i glaset.  Annars sÃ¥ ska du följa Rickards rekommendation angÃ¥ende utförandet. *vinkar*

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: 2010-8 svag..
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2010, 18:28:22 »
det ska vara "dry"    Inga bubblor eller vätska ska synas i glaset.  Annars sÃ¥ ska du följa Rickards rekommendation angÃ¥ende utförandet. *vinkar*

OK, jag ser att det "rör på sig", om det är bubblor, eller färgskiftningar i det som forsar fram vet jag inte. Det syns väldigt svagt.

Har ringt efter service, men dom har väntetid på tre veckor. Gick ut och kollade alla värden i dag, och jag börjar tveka på om jag helt enkelt har fel. Kanske orkar den inte mer än så här. Problemet är att jag inte har historia, då jag skruvade om rätt mycket förra vintern (ändrade värmekurva, förställning och andra värden).

I princip är det så att om jag stänger av elpatronen, och försöker mig på 19 grader inne, medan det är runt 5 grader ute, så ramlar panntemperaturen ned till 33 grader, samma som framledningstemperaturen.
Utan att jag förbrukar varmvatten.

Utloggad magiskpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: 2010-8 svag..
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2010, 20:03:16 »
Hur går det med pumpen?
Hurmånga kvadrat värmer den? Är det uppvärmning eller är det tappvarmvatten med?
Varför jag undrar är för att jag har en 2010-8 och värmer 170kvadrat och kör tappvarmvatten med den utan problem ner till -8.
 

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 2010-8 svag..
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2010, 20:25:37 »
kolla om det blir någon skillnad på DeltaT över pumpen i läge A kontra läge B.
Du kan tvinga in pumpen i det driftläget du vill för stunden genom att ändra temperaturen när pumpen ska byta läge.
Det är ett känt standardfel att tappen på vevaxeln går av...då går pumpen aldrig in i läge B även om displayen indikerar detta.
Märks genom att det inte blir någon höjning av DeltaT i läge B jämfört med A.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: 2010-8 svag..
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2010, 18:10:31 »

Har inte fått besök av servicekillen ännu, ligger nog några veckor bort. Men jag är hundra på att den är trasig nu, eftersom den inte ens grejjar att hålla kåken varm tillsammans med elpannan även när jag dragit upp balanstemperaturen till 5 grader, från -8, som jag hade förra vintern.

Ska kolla DeltaT. Hur lång tid skall man köra den i a resp b för att upptäcka skillnad? Dvs om jag ställer den i a (steg 1), hur länge skall den gå innan jag provar b (steg 2). Och hur länge innan man borde upptäcka skillnad?


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 2010-8 svag..
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2010, 18:32:18 »
du bör märka skillnad efter nån minuts kompressordrift.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: 2010-8 svag..
« Svar #8 skrivet: 06 november 2010, 12:11:30 »
Idag repade jag mod till mig, och gick ut o testade de två effektstegen, och det verkar funka; med 26 grader i retur på steg ett, får jag ungefär 28 grader ut, på steg 2 30 grader. Dubbla effekten. Inte mycket effekt att tala om, dock. :o
Måste ringa o jaga servicekillen på måndag, nu kommer det ju säker att slå om till kallare väder när som helst.


Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: 2010-8 svag..
« Svar #9 skrivet: 12 november 2010, 13:05:14 »
Nu har servicekillen varit här, konstaterat att det förmodligen är en gasläcka (för mycket bubblor i inspektionsfönstret), vilket han inte fick göra nÃ¥got Ã¥t eftersom han inte var kylmontör.  huvuddunk
4 veckor för att vänta på det, plus semester från jobbet. Nja, det känns så där.
 fiR:


Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: 2010-8 svag..
« Svar #10 skrivet: 14 november 2010, 10:27:45 »
Mycket märkligt med 3+4 veckors väntetid på att få service från en av de största tillverkarna /leverantörerna på marknaden!
Det innebär att om man valt denna typ av värmesystem så måste man ha ett fullgott reservsystem som under lång tid kan ta över hela uppvärmningsansvaret.
Vad är det för bransch ?
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 2010-8 svag..
« Svar #11 skrivet: 14 november 2010, 17:33:00 »
Riktigt dåligt!
Om teknikern har lite erfarenhet kan han avgöra om maskinen bristar alt stryper på vätskesidan genom att i menun kolla hetgas och förångning kontra vattentemp.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: 2010-8 svag..
« Svar #12 skrivet: 14 november 2010, 21:48:10 »

Han var här max 15 minuter, dÃ¥ pratade han med sin kollega (som förmodligen *var* kylmontör) i mobilen och bläddrade i manualen som jag lÃ¥nade honom. Ringde bokningen, när han Ã¥kt, som inte kunde ge mig nÃ¥gon ny tid för kylmontören förrän hon fÃ¥tt in papprena frÃ¥n 'nybörjaren' som var här. Jag har lugnat ner mig nu.  :) Hon lovade att Ã¥terkomma i början pÃ¥ veckan. Den som lever fÃ¥r se.

Om någon kan/vill rekommendera en firma i stockholmstrakten så är jag idel öra. Om dom fortsätter så här, så är det sista gången jag anlitar det här gänget.



Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
SV: 2010-8 svag..
« Svar #13 skrivet: 17 november 2010, 13:39:32 »
Precis va som hände mig när stockholm pol å värme var hos mig. Han hade sämre koll på kylsystem än vad jag har, efter att ha telefonerat ett tag så kom han fram till att det behövdes en kylkille (vilket jag upplyst dem om i TFN). 4v senare kom kylkillen och konstaterade att kompressorn skurit och 6v efter det kom han med en ny.

Nu fick jag ersättning för arbetstid osv pga att jag hade garanti kvar, men hade jag inte haft det hade jag helt sonika begärt ersättning av företaget för 1 arbetsdag pga att de skickat fel kompetes, sånt ska kunna lösas över TFN.
2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2010-8 svag..
« Svar #14 skrivet: 17 november 2010, 15:30:20 »
Det är nog inte kul att vara värmepumpsreparatör och komma ut till en medlem från värmepumpsforum...
Stackars satar om dom inte kan sin sak.  *roflmao* *roflmao*
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!