Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dum eller?  (läst 8809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
dum eller?
« skrivet: 30 november 2013, 15:34:27 »
Hej på er!
Jag har nu haft bergsvärme i 10år och aldrig satt mig in i hur den fungerar.
jag har kollat runt lite på nätet och nu fattar jag ännu mindre :-)

jag har 130 meter borrat och i källaren står det Thermia villa75, kåken är en dragig jäkel i två våningar på 150kvm.
tjatade flera gånger att jag ville ha en rumsgivare, men det behövdes inte!

Det blir kallt inne under natten och när det blir temperaturväxlingar från kallt till varmare.
idag hittade jag att man kunde höja "graderna" vid 5, 0 och -5 så det gjorde jag på följade vis.
5=2. 0=4. -5=1
Ni får gärna skrika om jag har gjort fel!
hittade oxå att man kunde ställa in pumpen att inte gå in på tillsatts så fort genom att göra följande.
VP: 99min°
TS: 990min°
vill gärna få detta bekräftat, så man inte har ställ till med något.
Gärna en förklaring på vad jag gjorde ;-)
såg nånstans att man skulle ta framledning-retur= -55=
Så jag tog min fram 37- retur 33 =4. 55-4=51 och det står nu i parentesen.
stämmer? Och varför?

Har under "kurva 40" en rad det står rumsänk 1°, vad är det?

här är lite jag funderar vad det är:
kurva min 20°
kurva min 70°
integral 115min°
låter till och från borrhål normalt?
kb från -6
kb till -4
Kub min -15
antal timmar 51986
DT TS 6814
DT VP VV 5331

och till slut VART kan jag köpa en rumsgivare, vad ska jag ha, är dom dyr?Hoppas ni har överseende med en nolla detta var inte lätt. Har till och med läst ordlistan ni har och gick bet!

Tack på förhand.
.Ronny


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: dum eller?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2013, 17:46:17 »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dum eller?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2013, 18:48:23 »
Nä den hade jag inte, tackar.
har dock inte den äldre pumpen med bara tre knappar fram.
bruksanvisning till den pumpen är otroligt dålig.
Står hur man ändrar saker men inte varför och vad som händer!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: dum eller?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2013, 20:03:05 »
Du kanske kan finna bättre dokumentation på den websidan? Om inte ring deras support!
« Senast ändrad: 30 november 2013, 20:31:33 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dum eller?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2013, 20:26:51 »
Hej!
Åtgärderna är OK.
Rumsänk 1° gäller om man har nattsänkning via en brytare eller tidur, den ansluts på plint 307 och 308 i serie med ett 10 kOhm motstånd.
Sen är KB-temp rätt låg, och det är rimligt med tanke på det klena borrhålet.
Det du kan göra är att sänka farten på värmebärar-CP, man bör sträva efter en tempdiff på minst 5 °C, helst 7-8 °C

Sen hittar jag ingen rumsgivare till din modell på nätet, du får helt enkelt prova att kontakta en Thermiaåterförsäljare.
Nån borde väl nappa på att sälja en rumsgivare till dig.
http://www.thermia.se/aterforsaljare/_hitta-aterforsaljare.asp
« Senast ändrad: 30 november 2013, 20:28:50 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dum eller?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2013, 06:44:25 »
Tack!! tummenupp
Ska bli intressant att se hur den beter sig nästa gång det blir kallt och sen varmare igen.

Har dom blåst mig på borrhålet?! Grrr
Sänka farten är det nått man bör göra själv?
Och vad kan det medföra? Vad händer i praktiken?

Jag har letat efter en givare på nätet jag med. Hittar ingen heller :-(
Ringer man en återförsäljare så får man väl hosta upp lika mycket för en som hela anläggningen gick på ;-)

Tack för informationen!
Om några år kanske man förstår vad man håller på med!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dum eller?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2013, 16:19:45 »
För 10 år sen var det inte så ovanligt att man snålade med borran, och det är ju ett sätt att få ner priset på offerten.
Sänka farten på cirkpumpen är enkelt att göra själv, cirkpumpen sitter bakom fronten uppe till vänster (efter elpatron).
På sidan av cirkumpen ska det finnas ett vred där man ställer in hastigheten.
I praktiken ökar man COP lite då farten sänks, nackdelen kan vara att värmeavgivningen på radiatorerna minskar med större tempdiff, men håller du dig till ca 7 °C tempdiff så bör du inte behöva öka kurva eller så för att hålla värmen inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: dum eller?
« Svar #7 skrivet: 01 december 2013, 16:42:52 »
Nu är jag en total rookie och borde kanske hålla tyst (fick igång pumpen för 2,5 dygn sen), men vi satt in en rumsgivare igår och det gav ett mycket jämnare inomhus klimat direkt. Första dygnet så kändes det ganska svalt just innan pumpen startade och ganska varmt just innan den stannade - nu känns det perfekt hela tiden tummenupp kan såklart bero på en hel massa andra saker, men jag är säker på att det är givaren som gjorde det.
Den kostar till min pump ca 800:-
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: dum eller?
« Svar #8 skrivet: 01 december 2013, 16:52:34 »
Rent spontant så verkar det avsevärt mycket bättre med en inomhusgivare än utomhusgivare..

Jag bryr väll mig egentligen inte hur kallt det är utomhus, det är inomhus jag vill ha en jämn temperatur, inomhusgivaren regerar ju på om solen värmer huset eller om det är mycket folk hemma..

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dum eller?
« Svar #9 skrivet: 01 december 2013, 17:07:06 »
Jag har också samma erfarenhet av rumsgivare, värmen inne blir jämnare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: dum eller?
« Svar #10 skrivet: 01 december 2013, 17:30:12 »
Värmepumpen är för klen i förhÃ¥llande till värmebehovet. Ca 5200 kompressortimmar/Ã¥r är för mycket. 3500 - 3800 bör det vara. Hade borrhÃ¥let varit sÃ¥ djupt att ingÃ¥ende köldbärare var noll grader hade pumpen gett 20-25 % högre effekt. Nu kanske huset ligger sÃ¥ lÃ¥ngt norrut att det inte är rimligt att sikta pÃ¥ sÃ¥ hög temperatur pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare men även i södra Sverige hade det varit vettigt att borra 20-30 meter djupare till en pump pÃ¥ 7 kW. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #11 skrivet: 01 december 2013, 21:40:47 »
Lånar tråden lite...

Om man installerar inomhusgivare ska man montera bort termostaten på raddarna då? Monterar man även bort utomhusgivaren?
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #12 skrivet: 01 december 2013, 22:16:00 »
Man ska alltid köra med mista möjliga termostad verkan när det gäller
värmepump och låta pumpen styra temperaturen.
Du ska inte kasta bort utomhusgivaren för den hjälper till att kompensera
temperaturen så fort temperaturen ändrar sig utom hus, inomhusgivaren
hjälper till att jämna ut inifrÃ¥n kommande värmetillsatser  bakning, kroppsvärme,
solinstrålning mm.

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dum eller?
« Svar #13 skrivet: 02 december 2013, 10:53:21 »
Värmepumpen är för klen i förhållande till värmebehovet. Ca 5200 kompressortimmar/år är för mycket. 3500 - 3800 bör det vara. Hade borrhålet varit så djupt att ingående köldbärare var noll grader hade pumpen gett 20-25 % högre effekt. Nu kanske huset ligger så långt norrut att det inte är rimligt att sikta på så hög temperatur på ingående köldbärare men även i södra Sverige hade det varit vettigt att borra 20-30 meter djupare till en pump på 7 kW.

ligger inte så högt upp, ligger i Söderhamn.
det är ju skönt att man har levt med villfarelsen att det varit bra i 10år i allafall :-(
men kÃ¥ken är otroligt dÃ¥ligt isolerad.  Inte ens 10cm spÃ¥n i väggarna.

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dum eller?
« Svar #14 skrivet: 02 december 2013, 10:57:34 »
För 10 år sen var det inte så ovanligt att man snålade med borran, och det är ju ett sätt att få ner priset på offerten.
Sänka farten på cirkpumpen är enkelt att göra själv, cirkpumpen sitter bakom fronten uppe till vänster (efter elpatron).
På sidan av cirkumpen ska det finnas ett vred där man ställer in hastigheten.
I praktiken ökar man COP lite då farten sänks, nackdelen kan vara att värmeavgivningen på radiatorerna minskar med större tempdiff, men håller du dig till ca 7 °C tempdiff så bör du inte behöva öka kurva eller så för att hålla värmen inne.

kan jag räkna med stora justeringar på skruven, eller lite i taget och vänta.
misstänker att effekten inte kommer direkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!