Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med att tolka mätvärden pÃ¥ gas och vätska!  (läst 10953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har jag inget tryckdiagram för 134a här, men 15 bar borde väl bli runt 55 gr. kondensering och med 50 gr VB känns det inte helt fel. Frågan är väl snarare varför du har en VB på 50 gr.? Varmvattendrift eller fast kondensering?
-5 vid KB på någon plusgrad låter inte heller orimligt, hetgastemperaturen lite hög kanske, är det en kolv eller schrollkompressor?
Din sista fråga om värmeväxling mellan suggas och vätska svarar jag, finns inget att hämta där, det är endast vissa speciella fall det lönar sig. Vätskan blir kallare, men det uppstår ingen gratisvärme. Om underkylaren kyls av rumsluften blir det däremot gratisvärme
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
det är en scrollkompressor, zr40k3e.
tack då vet jag!

men de höga hetgaserna förstår jag mig inte riktigt på faktiskt..
Värmedrift därför 50c. laddar först mitten på tanken sedan toppen med 50 tills framledning når 52c då den stoppar.
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
För en R134a-maskin finns det nästan inget att hämta med en suggasvärmeväxlare med kondensatet.

Däremot om man har en  propanfylld (R290) maskin vinner man lite COP samt att det är bra att fÃ¥ lite 'nyttig' suggasövehettning dÃ¥ propan har högre värmekapacitet pÃ¥ bÃ¥de gas och vätska gentemot sin massamängd samt att med minst 5-6 graders överhettning pÃ¥ suggasen inte riskerar ger fuktig gas (dvs. dimmig gas)  vid kompression dÃ¥ lite av dimman annars kan tunna ut oljan pÃ¥ kompressorns rörliga delar och slitaget ökar.  Nu är inte detta sÃ¥ jättestort problem pÃ¥ en varmkörd hermetisk kolvkompressor där gasen hinner värmas lite av kompressorns innandöme och kringstänkande oljan innan det sugs in i kompressordelen - men är klart kinkigare pÃ¥ en rotay-kompressor eller en scroll där gasen sugs direkt in till kompressordelen först och först pÃ¥ högtrycksidan värms ytterligare ett antal grader av motorn (i mina ögon en idiotisk konstruktion dÃ¥ man mÃ¥ste göra hela kompressorhuset som en högt klassad tryckkärl samt att en kompressormotor har ca 30% högre inre resistans i sina kopparlindningar vid 90 grader gentemot vid 20 grader)...


@DanielW:

Körde coolpack med Te=-6.5 grader C för 1.3 Bar övertryck och Tk=58 grader C för 13.9 Bar övertryck, sugsidan 6.5 grader C överhettning vid bulben pÃ¥ utloppet av evaporatorn och ytterligare 3.5 grader C  överhettning i sträckan mellan evaporatorn och kompressorn, kondensorn räknar jag med 10 grader underkylning frÃ¥n 58 grader till 48 grader pÃ¥ den utgÃ¥ende kondensatet. Kompressorn satte jag som 0.6 i isentropisk verkningsgrad - vilket är lite högt dÃ¥ 0.55 är mer rimligt för lite mindre kompressorer (vitvarukompressorer kan vara sÃ¥ lÃ¥gt som 0.45)   samt att kompressorn är isolerad - dÃ¥ med R134a fÃ¥r jag hetgastemperaturen kring 99.4 grader och värme-COP 2.825  - med 0.55 isentropisk i verkningsrad pÃ¥ kompressorn sÃ¥ hamnar temperaturen kring 105 grader C och värme-COP 2.73

Med andra ord inte så långt ifrån dina uppmätta temperaturer (om kompressorn är isolerad) och detta pekar på att du kör ganska mycket varmare respektiver kallare i dina värmeväxlare än vad som ger i resulterande KB och VB-temperaturer - det är alltså stor temperaturdiff mellan köldmedie och brinesidan i värmeväxlaren... och det drar ned verkningsgraden och ger högre värme på hetgas.

okänd faktor är hur mycket tryckfall du har i evaporatorn mellan ingång och utlopp och är detta mer än obetydlig kanske ge förklaring varför du mäter -5 grader efter expansionsventilen medans sugtrycket motsvarar -6.5 C, mätningen efter expansionsventilen störs troligen också av värmeledning efter röret från expansionsventilen i samband med mätningen och ger osäkerhetsfaktor här.

Med tanke pÃ¥ att du har fÃ¥tt ut 1 kg med beläggningar ut evaporatorns KB-sida sÃ¥ är den inte längre ny och det finns troligen beläggningar kvar som du inte fÃ¥tt ur och det är nog svÃ¥rt att fÃ¥ den i samma skick som i fornstora dagarna när den var ny.  SÃ¥, evaporatorn gÃ¥r nog inte att förbättra sÃ¥ mycket mer utan stort jobb eller byta till helt ny. Du verkar du ha 5 grader diff mellan utgÃ¥ende KB och temperaturen efter expansionsventilen (jag antar att värmeväxlaren är kopplad motströms) 

Kondensorn ser däremot märkbart sämre i värmeöverföring i jämförelse med din evaporator idagsläget  och denna kanske ocksÃ¥ har en del beläggningar pÃ¥ VB-sidan som borde sköljas ut dÃ¥ kondenseringstrycket motsvarar +57.7  grader C... Denna borde i alla fall kapas med 3-5 grader C tycker jag nog.

En sak som kan ge hög tryck och hög hetgas på 'oförklarligt sätt' på kondensorsidan är att du har mer eller mindre mängder med luft i systemet som genom att lägga sig som ett tunt skinn på kondensors inre ytor kan tröga ned värmeöverföringen mot VB ordentligt - verkan är som om du har mycket mindre aktiv kondensorytan än den fysiska faktiska ytan och kompressorn måste kompensera detta med högre tryck för att få högre temperatur för att få över effekten på betydligt mindre aktiv yta.

Hur ser tittglaset ut (om du har nÃ¥gon)? - blir det _helt_ bubbelfritt sÃ¥ smÃ¥ningom eller ser man smÃ¥ bubblor komma hela tiden även lÃ¥ngt efter starten och det blivit 'bubbelfritt' (lys med stark ficklampa sÃ¥ att smÃ¥bubblorna lyses upp lite mer när de susar förbi i tittglaset) om sÃ¥ - kyl röret en bit innan tittglaset  med rejäla isbitar, snö etc. och se om bubblorna försvinner (vätskan skall ocksÃ¥ kännas betydligt kallare efter isskylningen än innan iskylningen) - försvinner dom inte sÃ¥ är det luft eller okondenserad gas vid 15 bars övertryck  i kondensorn, som är en del av problemet dÃ¥ det bara behövs nÃ¥gra µm tjock lager luft/okondenserbar gas närmas ytan pÃ¥ kondensorn för att kondenseringstakten skall gÃ¥ ned ordentligt och med lägre effektivitet i kondensorn och därmed högre tryck och temperatur.


 tillägg:

hittade datablad pÃ¥ en variant av nämda kompressor (skulle behöva _hela_ beteckningen typ om den heter TFD eller PFJ som sista bokstäver) - av baklängesräkning vid -5/+55 mha coolpack sÃ¥ är kompressorns isentropiska verkningsgrad bara 0.495 och med tidigare nämnda värden sÃ¥ är hetgasen 111.6 grader C  om kompressorn är isolerad och om 10% av inmatad elenergi strÃ¥lar ut frÃ¥n kompressorkapslingen (ca 230 Watt) sÃ¥ är hetgasen 103.9 grader C.

Verkar ganska nära med dina värden och tyder pÃ¥ att det är inte bättre än sÃ¥ med denna kompressor - dvs. det är inget som indikerar nÃ¥got fel med kompressorn utan den har ganska medioker prestanda helt enkelt och därför blir hetgasen varmare än om man skulle ha en kompressor med 0.7 i isentropisk verkningsgrad dÃ¥ hetgasen bara skulle bli  84 grader ca vid 10% värmeförlust av inkommand el i kapslingen och 89 grader helisolerat.  värme-COP skulle gÃ¥ frÃ¥n 2.55 till 3.154...

med andra ord en kompressor med hög isentropisk verkningsgrad är en viktig faktor om man vill ha hög COP.



« Senast ändrad: 04 november 2013, 00:30:59 av xxargs »

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Om jag justerar överhettningen till mindre än ca 4K uppstår hunting. Kan det vara så att huntingen beror på att förångaren börjar spotta ut vätskeblandad (kallare) gas vid lägre överhettning än ca 4K, och triggar exp.ventilen att stänga till dess att torr gas kommer ur förångaren, för att sedan öppna då temperaturen vid bulben stiger, gasen blir då vätskeblandad osv...

Om man justerar expansionsventilen precis så att huntingen upphör, borde väl betyda att all kylmedia förångats, och överhettningen inte är högre än den behöver?
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
mycket trolig sceniario

Det är kapacitetsberoende ocksÃ¥ - om expansionsventilen har för stor insats sÃ¥ blir den proportionella öppningen mycket större och släpper pÃ¥ mycket mer/mindre köldmedie per grad pÃ¥verkan än motsvarande mindre insats (detta kan liknas med större eller mindre förstärkning i reglerloopen och är förstärkningen tillsammans med fördröjningen aldrig sÃ¥ lite över gränsen för oscillation - sÃ¥ oscillerar det - det här problemet har man i mÃ¥nga dicipliner inom mekanik och elektronik i samband med reglersystem.) 

Därför skall expansionsventilen vara nästan helt öppen kapacitetsmässigt vid den tänkta normalbelastningen , typ 70 - 80% av maxkapaciteten och inte ligga på typ 10-20% då den blir ytterst känslig vid lägre laster och börja jaga.

Förmodligen har man mycket större flexibilitet att kunna justera PID-parametrar med elektroniska expansionsventiler med elektronisk styrbox - dock fler saker som också kan strula...


Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Mitt scenario bygger på att pumpens delar t.ex. exp.ventilen är rätt dimensionerad.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
Tack xxargs för ett väldigt utförligt svar, Du är grymm!
Jag tittade vid slutet av körnignen och kunde se små små bubblor susa förbi, jag har inte provat att kyla med is än (hann inte) men gör det i slutet av veckan då jag är hemma igen.. :)
innan jag gjorde rent värmeväxlaren hade jag hetgas på över 130c och ett uppmätt copp på ca 1.8 vid 50c ut temp. så den är nog helt klart en bov i dramat. kompressorn heter tfd i slutet.
jag har dömt ut min pump som läroobjekt :) vårens projekt blir r290 konvertering och en ny pump till nästa höst.. :)
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Bifogar en bild.
Suggastempen sjunker och tempen efter expansionsventilen stiger och det blir hunting på det hela när pumpen gör vv direkt efter värmeproduktion. Beror detta på lite för liten överhettning? Är hetgastempen rimlig?

Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!