Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….  (läst 7872 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #45 skrivet: 29 november 2022, 07:53:15 »
Dags för EU att gripa in snart?
Det blir ju inte mer elproduktion för att priserna stiger till den nivåerna, och de besparingar som kunnat göras har nog i stort redan gjorts...

Att värma med eldningsolja blir i alla fall mycket billigare om elpriset ligger på de nivåer vi nu ser, så alla som har brännaren och lite olja kvar, tänd på!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #46 skrivet: 29 november 2022, 08:38:44 »
Dags för EU att gripa in snart?

Nej nej!
EU Tyskland har ju redan gjort detta.
Vi får inte ha våra låga priser för oss själva pga våra låga produktionskostnader, det måste säljas till marknadspris dvs max vad kunderna är beredda att betala.
Nu är det samma marknadspris i SE1,2,3, 4 och Frankrike, Tyskland 😐
Förstå att vi i EU måste utnyttja vår fria kapacitet mer effektivt. 😂
Allvarligt, Vi behöver knappast säkra vår ev effektbrist fr EU några kalla dagar i vinter, stänger alla av ugnen eller motorvärmaren och något element eller tänder en brasa, så är saken löst, vi pratar ju om 5% eller så., eller hur?
Det som talar emot är de oplanerade stoppen på våra kkv, men där bör väl ledningarna i norden räcka.  Finland har tex en plan om deras nya O3 stänger ner snabbt.
Och det hade varit bättre med att vi fyllde upp våra vattenmagasin mer innan vintern istf att exportera ner nivån, om möjligt till brist.
Undrar vad Norge gör när de byggt sina 30GW vindkraft, fortsätter de och säljer dyrt inom landet och sedan ger pengarna tillbaka så elen kostar max 75öre. tummenupp

Är enda sättet att komma ur denna sörja att bli sin egen elproducent?
Det var bättre förr ☺️

« Senast ändrad: 29 november 2022, 08:54:49 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #47 skrivet: 29 november 2022, 09:52:43 »
Som Börje skriver apropå egen elförsörjning. Så har jag mer o mer klurat på saken. Ett traktorelverk ligger högt på min önskelista samt en batteribank. Inför sommaren får det väl införskaffas solpaneler…
Känns bättre o investera i detta än ha pengarna på banken IOM inflation osv….

Fördelen är ju att man slipper stå med byxorna nere när strömmen börjar stängas ned :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #48 skrivet: 29 november 2022, 10:53:31 »
Borde inte ett vanligt dieselelverk vara effektivare än att ladda med traktorn?
Solcellerna ger nog inte mycket när elen är dyr.
Batteribanken däremot kan man använda för att ladda på natten och förbruka på dagen.
Men elpriset kommer väl rätt snart att jämna ut sig i takt med att det blir fler elbilar och batteribanker.
Kanske ändå är bäst att spara så mycket el som möjligt, och sedan låta pengarna vara inne på börsen?
7% avkastning på de kanske 500 000 det skulle kosta med solceller och batteribank, och elverk ger 35 000 kr/år i avkastning.
Sparar man det på elkostnaderna med 500 000 i investering?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #49 skrivet: 29 november 2022, 11:17:30 »
Solcellerna ger mig 17,5% i avkastning iår. Börsen säkert -20% (givetvis extremt iår med solpriset)

Traktor aggregat är billigare inköp. Har man någon liten traktor går den på ånga. Men de är möjligen onödigt stora för ett hus.

Har nu införskaffat en nödradio, med lampa, radio, bluetooth och handvev för att ladda batteriet. Veva 1 minut så lyser lampan 10 minuter 😀👍
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #50 skrivet: 29 november 2022, 12:21:28 »
Jo, nu är det verkligen köpläge på börsen, och upptrissade priser på allt som har med sol att göra.
Jag är -2.5% i år och har 90% utanför börsen nu, ser framför mig en nedgång på 10-25% i vår och sedan vänder det, då gäller det att vara med på noterna.
Då kan man få 30-50% uppgång på 6 månader, eller i vart fall 1-2 år om man valt någorlunda rätt aktier eller fonder.
Vissa aktier kommer säkert att stiga med 50% på några få veckor när det vänder.
Tror jag.
Jag tror dessutom att Putin förlorar kriget eller tas av daga inom ett år, och energibilden kommer att se annorlunda ut, inom samma tidsperiod ungefär, så att nu gå åstad och köpa solceller till upptrissade priser är jag högst osäker på om det blir en bra affär.
Den som köpte för 1-2 år sedan har självklart tjänat bra det senaste året, inte tu tal om det.

Men visst kan det ge en viss känsla av trygghet.
Om de bara gav nåt på vintern när elen är dyr.  dontknow

Jag har köpt ett par gasolkaminer, och ett elverk skulle ju egentligen behöva införskaffas.
DÅ har ju MP verkligen lyckats med sin miljöpolitik  ::) , men jag har faktiskt förtroende för att sittande regering ändrar reglerna så vi får fram mer kraftvärme, förlänger livslängden på, och trimmar, nuvarande kärnkraft, stoppar nedläggningen av vattenkraften, och att det tillkommer mer vindkraft, även om reglerna ändras till det sämre för exploatörerna.
Oron finns väl främst i huruvida man i EU kan få ordning på sin energiförsörjning, men där lär de väl ta igång mer kol, olja och gas innan nästa vinter får man väl hoppas på, om de inte är riktiga jubelidioter.

Håller med vänstern när det gäller kravet att exportera till samma pris som det som säljs internt i landet.
Det behöver vi ändra på, Sverige först, sedan får resten dela på gracerna.
Man borde i alla fall ha någon form av minimikrav på självförsöjningsplikten vad gäller energi i alla EU-länder.
« Senast ändrad: 29 november 2022, 12:29:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #51 skrivet: 29 november 2022, 16:45:03 »
Solcellerna ger mig 17,5% i avkastning iår. Börsen säkert -20% (givetvis extremt iår med solpriset)

Traktor aggregat är billigare inköp. Har man någon liten traktor går den på ånga. Men de är möjligen onödigt stora för ett hus.

Har nu införskaffat en nödradio, med lampa, radio, bluetooth och handvev för att ladda batteriet. Veva 1 minut så lyser lampan 10 minuter 😀👍

mina solpanelerna har inte gett ngt alls de senaste dagarna
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #52 skrivet: 29 november 2022, 18:47:45 »
mina solpanelerna har inte gett ngt alls de senaste dagarna
Fick 7 W i söndags  tummenupp  :P
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #53 skrivet: 30 november 2022, 08:45:26 »
Skulle jag köpa något idag så vore det bara batterier så jag kunde ladda på natten och förbruka från dem på dagen när elpriset är högt.
Men som sagt, det är nog bara "early adopters" som kommer att tjäna på det, när det finns mycket elbilar och batterilager så lär priserna jämna ut sig över dygnet.
Att något energibolag skall vara intresserad att betala bra för solel på sommaren framöver har jag svårt att se, det blir ju i så fall bara någon enstaka dag när det inte blåser.
Men, med så knasig prissättning som det är på elen idag så kanske jag har fel.  dontknow

Troligen är det som med mycket annat, man får vad man betalar för, och de flesta lösningar ger ingen större avkastning.
Köp bergvärme, betala 250 000 kr och spara 300 000 kr över värmepumpens livslängd.
Köp solfångare för 250 000 kr och spara 300 000 kr över anläggningens livslängd.
Köp en dyr luftvärmepump istället för en billigare och spara några tusen mer över värmepumpens livlängd.

Kunde man räkna med att alla investeringar verkligen innebar den besparingen så är det ju ändå en vinst.
Men då kommer ju frågan om stigande räntor, framtida arbetslöshet, och ändrade elpriser med i i bilden som stora osäkerhetsfaktorer - och det gör att investeringarna känns osäkra.

Om man dessutom, som jag, bör byta plåttak och kondensskydd om man ändå skall lägga på nåt på taket som skall ligga där i kanske 30 år, så blir kostnaderna enorma, i mitt fall skulle kostnaderna för solceller och nytt tak kosta mer än vad vi lagt ut på huset sedan vi köpte det 1993. Det känns inte bra.
Kanske känns bättre om man bor i ett hus värt 5-10 miljoner i en storstad, då är kostnaden försumbar, och höjer troligen värdet med minst vad det kostar.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #54 skrivet: 30 november 2022, 22:55:54 »
Överväger fast elavtal när priset blir <1kr.

Funderar också lite vad som händer härnäst.
Jag har beslutar mej för att nu flytta från konto och investera lite och då försöka sprida riskerna (bättre än tidigare).

Första är att köpa en solanläggning, done. Antagligen är payoffen, som Rickard menar, högst osäker.
Inbillar mej även att vi någon gång måste byta till elbil med V2G, men man kan köpa mer än tre solanläggningar för samma kostnad som en bil, där en bil högst troligt saknar avkastning.

Det andra är indexdfonder, helst globala. Skall gå in i steg, har nu köpt för ca 20%, tyvärr 3 mån sent. Tänker öka till 50-80%.

Sedan söker jag något mer att investera i,  vet inte vad ännu.
Vindkraftsandelar kanske?
Kärnkraft andelar? Blir nog tyvärr inget, Vattenfall o Uniper säger ju nej direkt till hon som ej ens kan köpa hus av en senil dement åldring. Verkar dessutom som alla som vet något är typ 80+ eller är borta...

Eller snart kanske det är riktigt bra bostadsrea?
« Senast ändrad: 30 november 2022, 23:17:11 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #55 skrivet: 01 december 2022, 09:41:08 »
Vet inte hur gammal du är, men ett hus i utlandet där de har bättre ordning på energileveranserna, som Spanien t.ex., (Elpris 1.8 kr där nu, 5 % skatt) kan vara bra om du närmar dig pensionen, då kan du stänga ned i Sverige och åka utomlands under vinterhalvåret.

Jag skulle avvakta med att gå in på börsen tungt just nu, många tror ju att det kommer en sättning under våren.
Fast litegrann kanske är bra, jag sålde det sista jag hade kvar på börsen igår, så det är väl stiga från och med nu, med min timing...
Det som talar för att det kommer att stiga är att OMX PI nu för första gången på länge bryter upp genom 200-dagars glidande medelvärde, det brukar indikera att nedgången är över.

Jag tror det kommer en rejäl dipp i feb/mars när företagen börjar gå på knäna, i konkurs, får svårt att refinansiera sig, och arbetslösheten börjar stiga. Dessutom lär kriget inte ta slut före sommarn, det blir bara värre.
Och en kärnvapenbomb kan vara det som får proppen att gå ur marknaden. (muntergöken har talat...)
Rent allmänt brukar ju lägre försäljning och minskade vinster, som lär börja rapporteras om efter årsskiftet, sänka kurserna.
Men som sagt, trenden indikerar att vi sett botten.
Jag väljer i alla fall att avvakta tills jag sett vad som händer fram till februari.
Jag köpte ju i början av oktober och fick bra avkastning på det, har sålt i omgångar de senaste två veckorna.

Kurserna är ju trots allt högre nu än innan covid, känns som att nåt är fel, de borde vara avgjort lägre.
« Senast ändrad: 01 december 2022, 09:44:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #56 skrivet: 01 december 2022, 13:21:17 »
Jag tänker inte lägga mer pengar i OMX, jag har gjort detta tidigare som många andra, vill sprida risken mer.
Sedan tidsmässigt tänkte jag att gå in i steg under 1,5 år, upp till kanske 3 år, så kvartals dippar påverkar inte så mycket.

Ang Spanien, vi var 5 familjer som köpte ett gemensamt jättefint ställe 2011 med groggavstånd till flera kilometerstrand och fetestor gemensam områdespool med trädgård.
Tyvärr har inte denna Spanien invest gett ngn avkastning ännu,  förutom valutakursen.
Å andra sidan har man haft typ 50 veckor därnere hur billigt som helst!! 
Bara en Ryan resa för 1500kr🥳🥳🙏🍻🏖️🌅✈️🌞behöver bara packa mobilen och Visa kortet 😁, Kanon!!
« Senast ändrad: 01 december 2022, 13:24:10 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #57 skrivet: 09 december 2022, 22:54:24 »
Har ju inte kvar Jämtpriset utan hamnade på rörligt efter halva november, trodde det skulle bli dyrare.

Jämtpris              elpris  216,16 öre
Jämtkrafts rörliga elpris  162,52 öre
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #58 skrivet: 10 december 2022, 07:47:14 »
Har ju inte kvar Jämtpriset utan hamnade på rörligt efter halva november, trodde det skulle bli dyrare.

Jämtpris              elpris  216,16 öre
Jämtkrafts rörliga elpris  162,52 öre

Våra prova på förvaltade avtal går ut denna månad.
Jämtkraft har bekräftat att dessa automatiskt fortsätter om vi inte meddelar annat.
Verkar som de handlar upp elen för runt 3 kr gissar jag.
Så frågan är hur göra??

Svenskar är ju så jävla naivt ini helvete dumma.
Vi sitter i Bryssel och sover.
Vi har tidigare sålt/gett bort vår skog, vårt telenät, delvis våra kärnkraftverk och delvis vår vattenkraft.
Nu går vi på det igen, marknadspris på el till oss själva!

Nästa steg måste vara att vi ger bort våra solpanelsanläggningar som vi köpt, därnäst våra järnmalmsgruvor, de kanske redan är borta??
Sedan våra bostäder, om vi nu lyckats amortera dessa. Bättre att leasa ditt hus av ett kinesiskt finansbolag eller hur? 20-25.000/månad är väl ingenting (+ el) , detta måste man räkna med, det kostar så mycket idag....
« Senast ändrad: 10 december 2022, 08:55:52 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att ta ett fast elavtal. Men….
« Svar #59 skrivet: 10 december 2022, 08:11:48 »
En annan fråga.
Finns det någon vettig förklaring till varför inte våra vattenkrafts magasin är helt fyllda nu när vi riskerar effekt brist,
 förutom då av marknadsekonomi skäl, att det är bra med brist för prissättningen.

Är det vattendomar,  isläggning, timmerflottning eller vad?
« Senast ändrad: 10 december 2022, 08:14:32 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 513
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!