Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja mellan Sanyo 123EHN eller Panasonic HE9DKE  (läst 2717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TurboSmurf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Never underestimate stupid people in large groups
Välja mellan Sanyo 123EHN eller Panasonic HE9DKE
« skrivet: 10 augusti 2006, 11:20:09 »
Jaja, då är det dags att bestämma sig då...
... för Sanyo 123EHN för 19000:- eller eller Panasonic HE9DKE för 21000:- ?

Förutsättningar. Villa från 1947. Direktel. 74 kvm med källare på 74 kvm. Stängd dörr till källare och vi ämnar att bara värma övervåningen än så länge (ny pump i källaren om ett par år kanske?). Övervåningen är numera rätt så öppen. Kök, hall och arbetsrum är det helt öppet mellan. Öppna dörrar in till sovrum och vardagsrum. I vardagsrummet har vi en spisinsats och eldar ett par gånger i veckan på vintern. Förra året gick det åt 20 000 kWh el. I källaren har vi ca 15 grader på vintern utom i ett rum som har ca 20.

Förrut var jag inne på Sanyon. Rätt så låga ljudnivåer och ett bra pris, men i och med HE9ans högre luftflöde undrar jag om inte det är rätt lika på den punkten. Säljaren hävdar att HE9an är minst lika tyst om inte tystare.

För övrigt undrar jag om den mindre HE9 kommer räcka till för oss... Vi har ju iaf ett rätt litet hus. Inte tokisolerat men iaf rätt ok. Jag tror inte HE12 är aktuell för oss... De blir ju lite för stor prishöjning. Om vi ni inte måste för att det ska vara vettigt?

Åsikter tas gäääärna emot innan jag bestämmer mig. Tack på förhand.

« Senast ändrad: 10 augusti 2006, 12:19:05 av TurboSmurf »

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
SV: Välja mellan Sanyo 123EHN eller Panasonic HE9DKE
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2006, 19:35:53 »
Sanyon stänger av vid -20° och slÃ¥r pÃ¥ vid -16°,  lite tokigt om du ofta har sÃ¥ kallt

pumparna bör få ett ganska lätt jobb med dina 74m²


Panasonic HE9DKE är inte testad,men Sanyon är det.

           mvh  Anders    http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/060123_komplettering_luftluftvarmepump.pdf
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad TurboSmurf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Never underestimate stupid people in large groups
SV: Välja mellan Sanyo 123EHN eller Panasonic HE9DKE
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2006, 09:28:33 »
Halloj,

Tack för svaret. Att den stänger av känner jag inte som ett jätteproblem. Förra vintern var ju rätt kall, men vi fick som kallast -17,5 i Uppsala (enligt temperatur.nu) och den är ju sällan fler än några dagar per år.

Bra att du tycker att min 74 kvm klaras av bägge. I sÃ¥dant fall lutar det ju lite Ã¥t HE9, dÃ¥ jag fÃ¥r lite känsla av bättre kvalitet. (SvÃ¥rt att säga hur bra känsla jag har dock  ;))

Jo, jag har sett testerna. Lite väl lÃ¥gt COP pÃ¥ Sanyo 123 tycker jag. De nya 124 verkar ju klart bättre pÃ¥ den punkten, men uj sÃ¥ dyr än sÃ¥ länge. Synd att HE9 inte är testad än... Ryktet säger ju att test pÃ¥börjas snart. FÃ¥r se om testet är klart innan min blir köpt och monterad. Jag kanske fÃ¥r gräma eller glädja mig sen  :o

Mvh Sven

Utloggad rsoderberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Välja mellan Sanyo 123EHN eller Panasonic HE9DKE
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2006, 11:37:04 »
Skulle Panasonic ha bättre kvalitet mot Sanyo, det tror jag inte på när man har talat med montörerna. Sanyon ger mer värme när det är kallt och det är då fet verkligen behövs, om jag skulle köpa en Panasonic så skulle jag ta en 12a istället men troligen ta en Sanyo. Att den stänger av sig efter -20 är inte heller något bekymmer, pumparna liknar mest en hårfön då så vad ska man med den till.

Utloggad Kasatonov

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Välja mellan Sanyo 123EHN eller Panasonic HE9DKE
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2006, 13:14:11 »
Varför inte en IVT Nordic Inverter?

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Välja mellan Sanyo 123EHN eller Panasonic HE9DKE
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2006, 13:38:07 »
Skulle Panasonic ha bättre kvalitet mot Sanyo, det tror jag inte på när man har talat med montörerna. Sanyon ger mer värme när det är kallt och det är då fet verkligen behövs, om jag skulle köpa en Panasonic så skulle jag ta en 12a istället men troligen ta en Sanyo. Att den stänger av sig efter -20 är inte heller något bekymmer, pumparna liknar mest en hårfön då så vad ska man med den till.

Vill man prompt slippa tempspärren så ser man till att få den enklare (och billigare) modellen Sanyo SAP KRV 123EH.

MVH/Gano

Utloggad TurboSmurf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Never underestimate stupid people in large groups
SV: Välja mellan Sanyo 123EHN eller Panasonic HE9DKE
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2006, 13:43:51 »
Ok, iofs som sagt upplever jag inte den spärren som ett praktiskt problem.

IVT kanske är ett alternativ, men jag har helt enkelt inte tagit med den i beräkning pga att jag vet för lite om den. Känner att det räcker att sätta sig in i om de andra. Det är ju en djungeln ändå, menar jag.

*ler* Jag skulle inte sagt nÃ¥got om kvalitet... Det är ju sååå subjektivt  ;)

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Välja mellan Sanyo 123EHN eller Panasonic HE9DKE
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2006, 22:44:27 »
Till dina 74 kvm så behöver du inte välja så stor pump om du inte vill,det är iof ingen annan nackdel än att den blir dyrare *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!