Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prom som prioriterar varmvatten  (läst 2984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jp1907

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • B. Hogan forever!
Prom som prioriterar varmvatten
« skrivet: 06 mars 2007, 20:42:32 »
Har kört snart två veckor med ett nytt prom som skall prioritera varmvattenproduktionen. Det var bytt på ett par minuter när servicefirman väl kom hit. Som jag förstår det och under min bevakning av beteendet, så vid snabb förbrukning av vv så stryps utskicket av vv till radioatorkretsen. Börvärdet står kvar och när behovet av tapp vv minskar så återgår vv till radioatorkretsen till börvärde igen. Som jag kan se det så har det fungerat logiskt och bra. Kåken hinner inte tappa värme under den korta period som vv prioriteras.Tyvärr så hann jag inte se funktionen under den riktigt kalla perioden. (och jag tänker inte be om någon ny arktisk period).
Det har även tillkommit ett nytt värde i displayen och det är under inställningar kodad. Istället för bara "Tank min" så finns nu "Tank min A" och "Tank min B". Upptäckte det när teknikern försvunnit och har därför ej tagit reda på varför.
Sen går också min elpatronen upp snabbt till 9kWh vid behov nu när jag flyttat faserna, istället som jag jag belyst i en annan tråd ofta "fastna" på 3kWh.
En varning dock. När prom'et byts så försvinner alla lagrade data om timmar som pumpen gått resp anläggningen varit igång. Så är det någon som tänker byta prom så kom ihåg att skriva av uppgifterna vilket jag inte gjorde.

Prom'et byttes för övrigt utan kostnad som en garantiåtgärd.

Jimmy
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Prom som prioriterar varmvatten
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2007, 08:19:43 »
Hej Jimmy,

Har du märkt nÃ¥got pÃ¥  kwh förbrukningen om det ligger pÃ¥ samma eller om det stigit lite granna?
Eva
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Prom som prioriterar varmvatten
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2007, 08:26:46 »
Hej Vad hade du för problem innan
IVT greenline HE C7

Utloggad jp1907

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • B. Hogan forever!
SV: Prom som prioriterar varmvatten
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2007, 21:06:36 »
Hej Jonas,

Allt grundar sig på att jag har stora problem med att få vv att räcka till. Jag vet att pumpen är lite liten till det hus jag har men det har jag lärt mig leva med.
Det började med det jag fösökte beskriva i en annan tråd om att jag hade problem med att elpatronen bara kom upp i 3 kWh när värmepumpen gick. Och sedan tidigare så har jag frågat mig för om andra möjligheter att styra pannan. När de beskrev hur det nya prom'et fungerade så ville jag testa detta. Vad jag var tvungen att göra innan vara att se till att fas 1 in på pannan (L1) var densamma som utedelen var kopplad till i centralen. Detta för att det nya prom'et skulle fungera ordentligt. Så var inte fallet hos mig så jag fick flytta om ett par faser in till pannan. Bara genom den åtgärden så började pannan att uppföra sig på ett mycket bättre sätt. Sen har det nya prom'et fungerat som beräknat. Vid duschning länge så stänger schunten en stund för att öppna när elpannan är på börvärde.

Bullo,
jag har noterat en liten ökning av förbrukningen gentemot samma temperaturer tidigare. Förmodar att det beror på denna förändring. men 7-8 kWh extra kan jag leva med vid dessa temperaturer för att få ett fungerande varmvatten. (minskat tjat från döttrarna t.ex) Bara det gör det värt det hela.
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201

Utloggad jp1907

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • B. Hogan forever!
SV: Prom som prioriterar varmvatten
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2007, 21:08:31 »
Fick för övrigt behålla standard prom'et. Super enkelt att byta tillbaka om så önskas.

Jimmy
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Prom som prioriterar varmvatten
« Svar #5 skrivet: 09 september 2007, 11:02:47 »
Hej jp.Jag fick min uppgradering (eprom) av ahlsell i veckan.Nu undrar jag om det är samma som du har.Kopplade du om några faser eller satte dom bara in promet?Jag fick ett blad med kopplings schema .Nya programversionen är 060703
IVT greenline HE C7

Utloggad Ulmian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Prom som prioriterar varmvatten
« Svar #6 skrivet: 10 september 2007, 12:02:24 »
Hur får man den uppgraderingen?
Skall man kontakta Ahlsell personligen..?

För om man skall vänta pÃ¥ installatören/rörmokaren, hinner man nog fÃ¥ ettan med jordvärme innan det händer nÃ¥got...   huvuddunk
Pumpa på bara...
Mera...mera...

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Prom som prioriterar varmvatten
« Svar #7 skrivet: 10 september 2007, 15:34:53 »
Jag ringde ahlsell
IVT greenline HE C7

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!