Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompressor och innerdel passar inte ihop! Mitshubishi MSZ-FD25VA(S)  (läst 1210 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eva Andersson

  • Gäst
Eva Andersson
Kompressor och innerdel passar inte ihop! Mitshubishi MSZ-FD25VA(S)
« skrivet: 26 juli 2021, 04:22:15 »
Hur ska jag göra?

För snart två år sedan gick utedelen på min luft-luft värmepump sönder, firman som installerat värmepumpen kom och konstaterade att kompressorn var slut och sa att garantin fortfarande gällde utedelen som kastades och en ny monterades som tyvärr inte passade ihop med min innerdel. (
Tyvärr insåg firman då att min garanti inte längre gällde, (de hade tagit fel på min andra värmepumps garantid). Firman ville då att jag skulle köpa en helt ny anläggning.  De lämnade kvar den nya kompressorn monterad på huset för drygt ett är sedan, det var antagligen mera besvär med att montera bort den nya och de hade ju redan kastat min gamla.

Jag har nu alltså en sprillans ny utedel och en väl fungerande innerdel som inte riktigt fungerar med varandra, vad skillnaderna består i vet jag inte men det borde väl att gå att åtminstone köpa bara en ny innerdel? eller kanske t.o.m. få enheterna att fungera med varandra?

Innerdelen är en Mitshubishi MSZ-FD25VA(S) MUZ-FD25VA (B) (H) och ytterdelen har betckningarna, MUZ-FH25VEHZ

Tacksam om någon har något bra svar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att byta innedel är tyvärr nästan lika mycket jobb som att montera en helt ny pump, så installationen lär bli nästan lika dyr som vid en nyinstallation.
Enligt produktbladet skall innedelen vara en MSZ-FH25VE
http://www.mitsubishi-fh25-fh35.se/fh25-fh35-produktdata
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om jag inte minns helt fel så går det använda även FH25 utedel till en FD25 innerdel med en liten liten modifikation.

Verkar då lite oseriöst av din återförsäljare att säga att du bör köpa en ny anläggning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad evander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Till TS comfort AB, är det ett jobb du skulle kunna fixa? Firman jag köpte pumpen av har jag inget förtroende för så av dem köper jag absolut inget mer av.


Det har inget att göra med denna fråga att göra, firman som monterade elen till min sista värmepump gjorde det på ett regelvidrigt sätt så att kontakten/anslutningen smälte, var bara tur att ungarna var i källaren och kände lukten,  jag fick inte ens en ursäkt trots att det var nära att vårt hus tog eld.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Vet inte vart ni bor och för att eventuell garanti på utedelen ska gälla bör nog din återförsäljare kolla på detta.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad evander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Bor i Eskilstuna och jag har inte någon garanti i alla fall på utedelen, hur som helst så behöver jag göra något åt pumpen, antigen kassera eller köpa nytt, men inte av den jag köpte pumpen från. Jag ser gärna dig som leverantör och Eskilstuna ligger ju inte så långt från Nykvarn.
Går den inte att köpa en ny innerdel?

« Senast ändrad: 26 juli 2021, 13:35:55 av evander »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ligger inte nästgårds direkt  ;)

Tror jag har en ny innerdel till FH på lager om du vill byta den istället för att ”åtgärda” utedelen så den fungerar med den gamla innerdelen.
Tänk på att FH innerdelen är lite bredare.

Du får maila mig på Comfort@live.se
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad evander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Fick du mitt mail?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har inte sett något från dig
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!