Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjövärme Kolletorns längd mm?  (läst 2008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HOLJO

  • Gäst
HOLJO
Sjövärme Kolletorns längd mm?
« skrivet: 25 april 2017, 13:09:37 »
Hej!

 Behöver hjälp! Jag ska bygga ett fritidshus mellan LuleÃ¥ och PiteÃ¥ och jag har 20 meter ner till Bottenviken och tänkte lägga ner kollektorslangen i havet.

 Jag kommer ha en Nibe 1210, 8,5 kw som är frÃ¥n 2009. Det blir golvvärme i plattan (93 kvm) samt ett par element. Kommer även bygga ett garage pÃ¥ 45 kvm och uppvärmning med element. Dessa hus kommer mestadels stÃ¥ tomt pÃ¥ vintern och det kommer enbart vara 10 grader i husen under vintern.

 Jag har kollat med kommunen och fÃ¥tt tillstÃ¥nd att lägga ner kollektorslang i havet.

 Nu till problemet:
-Hur lång slang behöver jag?
-Flera slingor?
-I de 20 meterna ner till vattnet kan man lägga tillopp och retur i samma "dike"?
-Annat jag behöver tänka på?

 Tacksam för rÃ¥d.

 MVH/Jonas

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Sjövärme Kolletorns längd mm?
« Svar #1 skrivet: 25 april 2017, 13:32:38 »
Hej!
Jag skulle hellre plöja eller gräva ner slangen i strandkanten, eller om möjligt under botten vid lågvatten. En nergrävd slang klarar sig mycket bättre än en som ligger ytligt. Min gissning är att isen kommer att ställa till det inom några år. Räkna med att du behöver en slinga på 400 m.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sjövärme Kolletorns längd mm?
« Svar #2 skrivet: 25 april 2017, 13:45:04 »
Mycket beror pÃ¥ hur stranden ser ut , tjock is pÃ¥ dina breddgrader ,tjälen kryper ner i stranden ,  minst 1 - 1,5 meter under lÃ¥gvattenyta   stup djupt knepigt att fÃ¥ till slangen eller lÃ¥nggrunt peta ner slangen pÃ¥ isfritt

Utloggad HOLJO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sjövärme Kolletorns längd mm?
« Svar #3 skrivet: 25 april 2017, 15:39:28 »
Hej!
Tack för svar. Det är lerbotten så man får lätt ner den ca 40-50 cm utan problem. Det brukar inte bli bottenfruset där jag tänkt lägga. Kan jag lägga 400 m i en slinga? Annat som jag behöver tänka på?
MVH/Jonas

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Sjövärme Kolletorns längd mm?
« Svar #4 skrivet: 25 april 2017, 15:43:39 »
Plöj ner slangen om det är möjligt. Bra mycket snabbare än att gräva och behöver nästan ingen återställning.
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sjövärme Kolletorns längd mm?
« Svar #5 skrivet: 25 april 2017, 15:52:08 »
Hej!
Tack för svar. Det är lerbotten så man får lätt ner den ca 40-50 cm utan problem. Det brukar inte bli bottenfruset där jag tänkt lägga. Kan jag lägga 400 m i en slinga? Annat som jag behöver tänka på?
MVH/Jonas
Javisst lerbotten men hur lÃ¥ngt ned gÃ¥r tjälen i strandkanten vid lÃ¥gvatten som inträffar som oftast vintertid , brukar stiga vi midsommar , du säger 40-50cm  det är nog lite tunt där du har stugan , du bör ju ha minst 50 cm ofruset vatten till isen , iof är det sprit i slangen men onödigt att kyla , en tanke som slÃ¥r mig ,det gäller att ankra ned slangen ordentligt stor lyftkraft i den 
ErikB kom lite före med rÃ¥d : inte helt fel men är din tanke att ha sjö för det  sÃ¥ är inte 20 meter inte sÃ¥ lÃ¥ngt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!