Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AvstÃ¥nd slang i Jordvärme  (läst 8611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avstånd slang i Jordvärme
« skrivet: 26 juni 2017, 15:27:31 »
Hej och tack för att jag fick vara med i forumet.  HÃ¥ller pÃ¥ för fullt gräva för jordvärme ,  2 slingor pÃ¥ 400  (totalt 800 meter)  .  Lite problem med jättestenar sista biten in
i husets källare,  där ska fyra slangar fÃ¥ plats pÃ¥ ca 150 cm ränna.  Det är ca 20 meter sen blir det ju 2 rännor ca 1 meter breda ut pÃ¥ en Ã¥ker..
Problemet är att det ligger en jättesten i vägen ca 1,5 meters längd 10 meter frÃ¥n huset .  Det gÃ¥r komma förbi med bredd 40 cm .  FrÃ¥gan är om man kan lÃ¥ta fyra slangar samsas där i ca 1,5 meter eller annars mÃ¥ste jag nog lÃ¥ta spränga stenen (gÃ¥r inte komma förbi pÃ¥ sidan dÃ¥ det ligger en lika stor där.   Allt kommer isoleras sista biten in.  Vad tror ni ?
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2017, 15:38:26 »
Hej och tack för att jag fick vara med i forumet.  HÃ¥ller pÃ¥ för fullt gräva för jordvärme ,  2 slingor pÃ¥ 400  (totalt 800 meter)  .  Lite problem med jättestenar sista biten in
i husets källare,  där ska fyra slangar fÃ¥ plats pÃ¥ ca 150 cm ränna.  Det är ca 20 meter sen blir det ju 2 rännor ca 1 meter breda ut pÃ¥ en Ã¥ker..
Problemet är att det ligger en jättesten i vägen ca 1,5 meters längd 10 meter frÃ¥n huset .  Det gÃ¥r komma förbi med bredd 40 cm .  FrÃ¥gan är om man kan lÃ¥ta fyra slangar samsas där i ca 1,5 meter eller annars mÃ¥ste jag nog lÃ¥ta spränga stenen (gÃ¥r inte komma förbi pÃ¥ sidan dÃ¥ det ligger en lika stor där.   Allt kommer isoleras sista biten in.  Vad tror ni ?
Lägg dom bredvid varandra , sätt ned isolering ( ecoprime  ) ( röd eller blÃ¥ ) emellan ( 1 dm är detsamma som 1 m jord )  kostar nÃ¥gra kronor , inte frigolit den drar vatten och ruttnar , gÃ¥r även att lägga ovanpÃ¥ slangarna , stampat underlag gÃ¥r att köra bil över  , billigare än att spränga
OBS glöm inte att isolera med armaflex vid genomgÃ¥ng av grundmuren  , till ca 0,5 m utanför den ,samt lite uppförsbacke  frÃ¥n utsidan till insidan  annars kan det bli  kondens som kan rinna in
« Senast ändrad: 26 juni 2017, 15:59:35 av 25fOCUS »

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2017, 15:59:53 »
Lägg dom bredvid varandra , sätt ned isolering ( ecoprime  ) ( röd eller blÃ¥ ) emellan ( 1 dm är detsamma som 1 m jord )  kostar nÃ¥gra kronor , inte frigolit den drar vatten och ruttnar , gÃ¥r även att lägga ovanpÃ¥ slangarna , stampat underlag gÃ¥r att köra bil över  , billigare än att spränga
Tack 25fOCUS  , dÃ¥ kör vi sÃ¥,  lÃ¥ter betydligt smidigare än att spränga.  tummenupp
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2017, 08:55:40 »
OM jag skulle isolera (inte nödvändigt anser jag om det bara är några meter) så skulle jag försöka att bara isolera de "varma" slangarna.
Jag skulle lägga de två kalla slangarna tätt ihop på ena sidan 150 cm-graven och de varma på andra, och strunta i isoleringen.
Möjligen en stående skiva emellan, men det skulle förvåna mig om du skulle få en mätbar skillnad på temperaturen tack vare detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2017, 11:45:48 »
OM jag skulle isolera (inte nödvändigt anser jag om det bara är några meter) så skulle jag försöka att bara isolera de "varma" slangarna.
Jag skulle lägga de två kalla slangarna tätt ihop på ena sidan 150 cm-graven och de varma på andra, och strunta i isoleringen.
Möjligen en stående skiva emellan, men det skulle förvåna mig om du skulle få en mätbar skillnad på temperaturen tack vare detta.
Vad är det för fel på det jag skrivet

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2017, 13:54:25 »
Vad är det för fel på det jag skrivet

Det enda direkta felet är väl rekommendationen om 0.5 meter isolering utanför väggen, det bör vara ett par meter. http://resource.sgu.se/produkter/broschyrer/normbrunn-07.pdf
När det gäller förläggning och isolering är det väl upp till var och en vad man tycker, tänker och tror.

Min principiella inställning till jordvärme är som följer:

All slang som ligger i marken kommer att värma brine, ÄVEN om de precis som i ett bergvärmehål ligger väldigt tätt med varandra.
I ett fall som detta när man bara har plats för 4 slangar på 1.5 meter så anser jag att det är bättre att lägga de två kalla slangarna i ena änden av diket och de två varma i andra änden, alltså bättre än att lägga slangarna med 50 cm mellanrum och isolera emellan.
Det är bättre på tre sätt:

1. Kalla ledningarna kyler inte de varma nämnvärt även om man struntar i isoleringen.
2. Man får tillförsel av värme på hela kollektorns längd (utanför den del närmast huset som isoleras).
3. Man slipper både kostnaden för isoleringen, och jobbet att gräva ned 3 stående isoleringsskivor med 9 meters längd.

Priset för markskiva 50 mm som räcker till 3 X 9 meters isolering mellan slangarna  (58.5 mm höjd, 1.2 meters längd/skiva) blir ca 2300 kr.
Min absoluta uppfattning är att det aldrig någonsin lönar sig att isolera på det sättet den långa sträckan om man ser till att lägga slangarna med 1.5 meters mellanrum.

Dessutom är det ett skitjobb att först förlägga slangarna pÃ¥ botten av graven, och sedan försöka gräva ned ytterligare 25 cm pÃ¥ en 27  meter lÃ¥ng sträcka för att kunna ställa dit skivorna.

Nu var ju ditt inlägg inte helt tydligt med hur du menar, men så tolkar jag i alla fall ditt förslag, och JAG håller inte med om att ditt förslag är bra, lönar sig, eller behövs.
Men du har naturligtvis din fulla rätt att ha din uppfattning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2017, 14:56:08 »
Du skriver din principiella inställning  om isolering , vad är det ,  nÃ¥got som du framför  mot det  som jag framfört som en lösning pÃ¥ att inte fÃ¥ in kondens i huset , samt att komplettera med länk till nÃ¥got pÃ¥ nätet som ska vara en form av bekräftelse pÃ¥ det du säger och att jag har fel .
TS frÃ¥gade om hur han skulle klara att gÃ¥ förbi stenarna och jag svarade , inte med att isolera hela vägen utan vid förbigÃ¥ng av hinder , helt klart sÃ¥ har han helt förstÃ¥tt det hela med att bekräfta det med svar  , sedan det här med kostnader eller inte har jag bara sagt , kostar en del med isolering , men tror inte att han har nÃ¥gon tanke pÃ¥ att isolera hela vägen , sÃ¥ som jag ser det har du kommit med nÃ¥gon form av tillrättavisning av mitt inlägg för att tala om att sÃ¥ här är det .
Ävensom att du skriver i slutet av dina inlägg , nÃ¥gon form av gottgörelse och bortförklaring för det du framfört ,  endast i syfte att lindra dina egna ord  men ändock ett pekfinger ,  att se det mÃ¥ste det läsas mellan raderna , det stÃ¥r där även om det inte är i ren skrift 
Du skrev i tidigare inlägg om att lägga ned fejden mellan oss , varför ska du då fortsätta att kommentera de inlägg , som du i eget tycke ska göra för att klargöra att jag vet bättre ,
Jag accepterar härmed  en stillestÃ¥ndslinje i    enlighet med 38 breddgradens konvention som upprättades 1953 ,  och är mycket aktuell i dag liksom vÃ¥rat förhÃ¥llande pÃ¥ forumet
Du har härmed att antaga eller förkasta detta

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2017, 20:41:24 »
Nu är det ju inte så att du har någon form av ensamrätt att svara i detta forum, om jag har en annan uppfattning än dig, eller anser mig veta bättre så kommer jag att svara och ge min bild av det hela, vilket jag uppmanar alla i forumet att göra, oavsett vem som skriver.
Det finns inget annat som kan bibehålla den höga nivå på svaren som detta forum är känt för.

Med detta sagt skall jag erkänna att jag läst det inledande inlägget av trådstartaren dåligt, jag uppfattade att de sista 10 metrarna var en 150 cm bred grav och att det var "problemet", missade delen med 40 cm utrymme förbi stenen...
Därför är mitt svar också till delar helt fel, för det ber jag om ursäkt.

De där 40 cm breda biten förbi stenen är absolut ingen fara att låta slangarna ligga nära, med eller utan isolering, och den korta biten kostar isoleringen så lite att det kan vara en god ide.
Övriga delen av graven med 150 cm bredd så vidhåller jag min rekommendation att lägga de två kalla gemensamt, och de två varma gemensamt på var sin sida graven, jag tror det ger bättre utbyte än att förlägga dem med 50 cm avstånd till varann.

Isoleringen som skall ske genom vägg och en bit ut har inget/lite med kondens att göra utan SGU rekommenderar 2 meter isolering utvändigt vägg för att man skall undvika tjälskador på grundmur eller källarvägg. (Det var till denna fakta jag länkade)
När det gäller att det skall luta nedåt/utåt första biten så har du helt rätt, det är att föredra, men å andra sidan är risken för kondens minimal om det inte finns någon omsättning av luften invändigt i isoleringen.
Men principiellt, sÃ¥ visst, jag skulle ocksÃ¥ lägga med fall utÃ¥t/nedÃ¥t sÃ¥ att eventuell kondens rinner ut, inte in i huset. 

Det där med breddgrader och konventioner får du hålla på med bäst du vill.
Det är inget som jag kommer att fördjupa mig i.

« Senast ändrad: 27 juni 2017, 20:43:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2017, 13:01:45 »
Hej igen, har bara en sista undran  dontknow  skickar med en bild ocksÃ¥,   hur lÃ¥ngt ut frÃ¥n källaren behöver man ha rörisoleringen,  när de gÃ¥r i 1,5 meters diket. Det delar upp sig pÃ¥ 2 st. diken ca 10 meter bakom där jag fotat frÃ¥n.  Fick höra av en person att man behövde ha rörisoleringen fram till det delade upp sig , men borde man inte kunna utnyttja värmen redan här?  Annars kommer ju ca 40 meter X 4 slangar  = 160  vara isolerad .
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2017, 13:09:22 »
Du behöver bara isolera på grundaste stället för att inte få eventuellt tjälskott där , det andra har ingen betydelse igentligen men när du går in genom muren sätt iso min 0,5 m ut så har du kondensfritt där
Ser utmärkt ut  tummenupp gärna armaflex lite dyrt , men jag har den grÃ¥ typ typ som du har där frÃ¥n hÃ¥l och in , kunde inte gräva sÃ¥ djupt , jag har lindat byggplast  2-3 varv med slutet pÃ¥ plasten underst  för att  dom inte ska suga vatten  , inne sedan har jag limmat ( kontaktlim ) mot armaflex  den är diff-tät
« Senast ändrad: 01 juli 2017, 13:15:42 av 25fOCUS »

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #10 skrivet: 01 juli 2017, 13:35:24 »
Du behöver bara isolera på grundaste stället för att inte få eventuellt tjälskott där , det andra har ingen betydelse igentligen men när du går in genom muren sätt iso min 0,5 m ut så har du kondensfritt där
Ser utmärkt ut  tummenupp gärna armaflex lite dyrt , men jag har den grÃ¥ typ typ som du har där frÃ¥n hÃ¥l och in , kunde inte gräva sÃ¥ djupt , jag har lindat byggplast  2-3 varv med slutet pÃ¥ plasten underst  för att  dom inte ska suga vatten  , inne sedan har jag limmat ( kontaktlim ) mot armaflex  den är diff-tät

LÃ¥ter bra det  :),  Iso 0,5 frÃ¥n muren? ,  menar du lägga armaflex där eller räcker rörisoleringen ?  NÃ¥gon sa man kunde köra nÃ¥gra flaskor fogskum närmast ? 
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #11 skrivet: 01 juli 2017, 13:43:22 »
LÃ¥ter bra det  :),  Iso 0,5 frÃ¥n muren? ,  menar du lägga armaflex där eller räcker rörisoleringen ?  NÃ¥gon sa man kunde köra nÃ¥gra flaskor fogskum närmast ?
Jag gÃ¥r direkt in med den grÃ¥ , utan skum , mina hÃ¥l är snedborrade  och är precis vad som behövs för att komma in , är hÃ¥len inte i storlek med iso  , sÃ¥ kan man skumma , men tänk att det växer rätt häftigt när det kommer i luften , vill gärna pösa över rätt häftigt  , dom grÃ¥ burkar vara 2 meter , sÃ¥ knuffa in sÃ¥ du har ca 0,75 M  inne eftersom slangarna kanske ska böjas upp och det är lite stökigt att fÃ¥ dit armaflexen bra annars
Du ska igenom med iso , annars har du stora problem med att isolera på insidan , inget bra , är hålen stora så innan skum fixera slangarna på insidan så dom kommer rätt på en gång , går inte att greja det efter skummet är på plats
Mycket ändringar här : en ny :  se till att du kommer in med in och ut rätt , sÃ¥ blir det lättare att koppla dom tillsammans
gör inget om du behöver skruva dom på utsidan
« Senast ändrad: 01 juli 2017, 13:51:08 av 25fOCUS »

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #12 skrivet: 01 juli 2017, 13:52:51 »
Jag gÃ¥r direkt in med den grÃ¥ , utan skum , mina hÃ¥l är snedborrade  och är precis vad som behövs för att komma in , är hÃ¥len inte i storlek med iso  , sÃ¥ kan man skumma , men tänk att det växer rätt häftigt när det kommer i luften , vill gärna pösa över rätt häftigt  , dom grÃ¥ burkar vara 2 meter , sÃ¥ knuffa in sÃ¥ du har ca 0,75 M  inne eftersom slangarna kanske ska böjas upp och det är lite stökigt att fÃ¥ dit armaflexen bra annars
Du ska igenom med iso , annars har du stora problem med att isolera på insidan , inget bra , är hålen stora så innan skum fixera slangarna på insidan så dom kommer rätt på en gång , går inte att greja det efter skummet är på plats
Mina hÃ¥l är tyvärr rakborrade med ca 15 cm mellan varje slang och gÃ¥r in med rörisoleringen emellan ,  vore bra man sÃ¥g nÃ¥n bild hur det ska se ut pÃ¥ utsidan och insidan i muren .  Har inte hittat nÃ¥n bra sÃ¥n. 
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #13 skrivet: 01 juli 2017, 14:32:17 »
har inte bra ritprg i den här datorn  ,kanske jag kan rita nÃ¥got i paint , men blir som en 2 Ã¥rings teckning om du vill
det som är bra att veta hur VP:s anslutningar sitter pÃ¥ den var in och ut är , kommer KB in till vänster är det inte fel att in pÃ¥ VP  pÃ¥ höger sida och ut pÃ¥ höger sida ( i väggen ) sÃ¥ ska ut pÃ¥ VP vara pÃ¥ vänster sida dÃ¥ gÃ¥r det att gÃ¥ runt i taket om
det är dåligt med plats , finns mycket plats att gå runt i taket utan att behöva snurra runt rören för mycket , blir aldrig bra att
snurra runt

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #14 skrivet: 01 juli 2017, 14:54:43 »
När man inte är pÃ¥ plats sÃ¥ blir det lite frÃ¥gor om hur det ser ut , placering av VP i förhÃ¥llande till det som kommer in frÃ¥n utsidan och lite annat , har du bestämt vilken VP , är det en fullmatad VP med cirkpumpar i , du ska även ha ett kärl , pÃ¥fyllning e-t-c  är av inte sÃ¥ oviktigt med monteringen av rör och annat , kommer slangarna att vara lika lÃ¥nga , tänker pÃ¥ flödet genom dom , om du behöver reglera in eller inte ,ta gärna ett foto pÃ¥ hur du tänker i källaren med placeringar
« Senast ändrad: 01 juli 2017, 14:57:44 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!