Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Polar 2  (läst 2428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad td

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
Polar 2
« skrivet: 05 december 2010, 13:21:35 »
Hej,
Funderar på att skaffa min en Polar2 pump och tänkte höra med andra som har en sådan hur eran är monterad. Har inte bestämmt mig för om det blir väggmontage eller på marken. Vad tycker ni? är det mycket vibrationer från den pumpen?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Polar 2
« Svar #1 skrivet: 05 december 2010, 15:10:08 »
Hej,
Funderar på att skaffa min en Polar2 pump och tänkte höra med andra som har en sådan hur eran är monterad. Har inte bestämmt mig för om det blir väggmontage eller på marken. Vad tycker ni? är det mycket vibrationer från den pumpen?
näst intill helt vibrationsfri. dock väsnas fläkten i innerdelen mer än t.ex. mitsubishi, det är en annan karakär på ljudet som uppfattas som mer störande, så du bör inte ha den på sånt ställe där du störs av ljudet, för man måste ha fläkten ganska högt ställd för att den ska arbeta effektivt

Utloggad td

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
SV: Polar 2
« Svar #2 skrivet: 05 december 2010, 16:13:37 »
Ska ha den vid trappan i hallen så det borde inte vara något problem.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Polar 2
« Svar #3 skrivet: 05 december 2010, 18:31:31 »
Vår sitter på vardagsrumsväggen (mexitegel). Utedelen hörs inte vid normal drift. När temperaturen kryper ner under 15 minus kan man höra pumpen om man lägger huvudet mot väggen då kompressorn jobbar för fullt.
Innedelen sitter också i vardagsrummet. Visst hörs fläkten, men vi tänker inte på det förutom när den avfrostar o det blir tyst. När tempen är under 5 minus kör vi den på femman. Annars 3-4.
I hallen lär du inte inte bli missnöjd med den.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad Hyvens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SKÃ…NE
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Polar 2
« Svar #4 skrivet: 05 december 2010, 20:34:07 »
Hej...
Jag har RAS 13 polar 2..
Jag har min utedel på markstativ dock en liten bit från huskroppen (2-3 meter) i sidled. Vi har en vent ventil till sovrummet och några meter därifrån är utedelen. Vi hör aldrig utedelen trots minus 15 grader. Inte ens om jag sätter örat mot ventilen. Innedelen har vi monterad i vardagsrummet för där har vi vår kamin. Vi kör på läge 3 på fläkten och störs inte alls trots att frugan är "ljudhatare". Vi skruvar upp till 4-5 när vi går i sängs. Från läge 4 tycker jag att den stör när vi tittar på TV.

Vänligen
Hyvens

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Polar 2
« Svar #5 skrivet: 08 december 2010, 10:35:11 »
Min sitter pÃ¥ tegelvägg och jag hör den lite grann om jag lägger örat mot väggen. Den förra pumpen levde om rätt rejält. Första morgonen med den pumpen minns jag att jag och min fru försökte fÃ¥ syn pÃ¥ flygplanet som tycktes cirkla över huset i evigheter innan vi insÃ¥g att det var värmepumpen som lät.  :P

Så här års kan det ju bli svårt att gräva ner ett markstativ, annars skulle jag nog välja det. När jag bytte hade jag redan väggstativ och körde vidare på det, och hittills hör jag knappt av utedelen trots rätt sträng kyla.
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!