Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur isolerar man vid golven?  (läst 11876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur isolerar man vid golven?
« skrivet: 01 december 2010, 09:22:03 »
Jag har gruvligt kallt i husets fyra hörn. I går ställde jag en termometer inne i en garderob i ett av hörnen: 8,9 grader (-17 utomhus). Funkar utmärkt att ställa julmusten i den garderoben, men golvet är i kallaste laget. Huset har självdrag och det känns som att det drar väldigt där väggen möter golv. Gäller även på övervåningen. Kan man isolera på något sätt utan att behöva riva och bygga nya väggar? Om jag lyckas täta antar jag att jag behöver ventiler men det är väl rätt lätt ordnat.

Om man behöver hjälp med el ringer man elektrikern, VVS tar rörmokar'n hand om, men vem ringer jag när det gäller isolering?

1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur isolerar man vid golven?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 09:32:08 »
Jag hade samma problem och löste det genom att isolera med skum som sprutas in via små hål (20mm) som borras i golvet och sen pluggas igen. Sågspånet i mina 30-tals golv hade sjunkit ihop och lämnat en luftspalt under parketten där vinden hade fritt tillträde.

Som du ser på min bild, tagen med IR-kamera hade jag ner mot 4 grader i några hörn före isoleringen.

Det går att spruta med eko-fiber också, dock krävs lite större hål 50mm.

http://www.isam.se/ isolerar med skum
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur isolerar man vid golven?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 09:58:39 »
Mycket intressant! Antar att det är svårt att isolera mot betongplattan, men däremot borde man kanske kunna isolera väggarna? Bortsett pris, vad kan avigsidan vara?
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur isolerar man vid golven?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 10:22:37 »
I äldre hus med sågspånsisolering brukar det dra under golvet, men eftersom du har betong så måste det vara nån felkonstruktion som gör att det drar in i skarven mellan golv och vägg?
Jag antar att det inte finns så mycket utrymme mellan betongen och golvet att isolera...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur isolerar man vid golven?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 10:43:07 »
Fri fundering med risk att jag får ställa mig i ett svinkallt hörn med dumstrut på: kan det vara så att otäta fönster släpper in kalluft som rasar mot golven då varmluft stiger och att kalluften trycks utåt mot hushörnen av värmepumpens lufttryck; således kalla golv i hushörnen?
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur isolerar man vid golven?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 11:12:28 »
Hörn är svåra. Man brukar säga att hörnrum kräver lite högre installerad effekt och drar man det till extremen så är ju hörnet, den sista kvadratmetern extra utsatt.
Hörnen tillhör det yttre randfältet och har ofta fler köldbryggor än en slät vägg då de båda väggarnas material fästs in i varandra plus att man, som i ditt fall kan ha armering som även den fungerar som köldbrygga.
Det är svårt att komma åt problemet. Rent komfortmässigt kan man ju lägga heltäckningsmatta men det löser inte grundproblemet.

Har tyvärr inget bra förslag...  :'(

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur isolerar man vid golven?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2010, 09:17:07 »
Ger det något resultat alls tro att dra fogskum i skarven mellan golv och vägg, dvs bakom golvlisten? Eller är det förspilld mankraft?
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur isolerar man vid golven?
« Svar #7 skrivet: 02 december 2010, 10:01:23 »
Ger det något resultat alls tro att dra fogskum i skarven mellan golv och vägg, dvs bakom golvlisten? Eller är det förspilld mankraft?

Känns det att det drar där? Är det bara en smal springa så är det nog lättare att dreva än att försöka få in fogskum...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur isolerar man vid golven?
« Svar #8 skrivet: 02 december 2010, 10:07:35 »
Risken med skum är tycker jag är att det är svårt att kontrollera expansionen. Dreva är nog bättre.

Det drar, ja. Förra våren hade jag problem med myror under köksbänken. Jag ställde in två myrdosor och sen var det problemet löst. När första höststormen kom blåste ca 50 döda myror fram under sockeln vid köksbänken. Så det finns nog lite sprickor där...
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!