Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Perfekt med väggmonterade vakumrör....  (läst 16405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« skrivet: 04 februari 2007, 12:09:52 »
Idag 4 feb laddar mina väggmonterade vakumrör sÃ¥ det "kokar" om det  Thumbsup Garanterat lika bra som under högsommar, sÃ¥ här uppe där jag bor (Sundsvall) verkar väggmonterat vara en fullträff, för bästa utbyte av solenergin. Ã…tminstone är jag ute efter att plocka mesta möjliga effekt, tiden februari-april, Ã¥ september-november (December, januari finns knappt nÃ¥t att hämta). För under sommaren räcker Solen till iaf, p.g.a att den är uppe sÃ¥ länge, även om placeringen dÃ¥, lÃ¥ngt ifrÃ¥n är optimal. Men det är ingen ju pool jag ska värma, utan vv Ã¥ värme, är det som gäller för mig.

mvh humlan.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2007, 12:18:17 »
Hej!
Vilken lutning har du på dina paneler, och i vilken riktning. Vad för sorts paneler är det som du använder. Med andra ord lite anläggnigsfakta om det är möjligt.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2007, 12:27:48 »
Hej!
Vilken lutning har du på dina paneler, och i vilken riktning. Vad för sorts paneler är det som du använder. Med andra ord lite anläggnigsfakta om det är möjligt.

Sfinx-vakumrör, å dom är monterade på väggen..., lite sydväst. Du kan kolla in allt här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8803.0 Är det nåt annat Du vill veta, så fråga på, eller kom å titta själv.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2007, 12:32:16 »
hej
hur varmt fixar du att ladda tanken nu ???

+ hur varmt hadde du i den då du började ladda ...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2007, 13:02:08 »
hej
hur varmt fixar du att ladda tanken nu ???

+ hur varmt hadde du i den då du började ladda ...

Det går inte att svara på en sån fråga... Jag laddar så fort det finns en diff på 6 grader mellan mätpunkten på tanken, å mätpunkten högst upp, vid sista vakumröret. Det laddar m.a.o, så fort solfångarna kan ge ett tillskott av varmare vatten, än det som finns i solpanna/acktanken. Nu under vintern, så är L/V-pumpen igång för att hålla uppe tempen, p.g.a att det måste köras värme till radiatorerna. Så "input" ligger oftast mellan 42-55 grader, beroende på vilken temp som fanns i tanken, när Solen började gå nån effekt. Hade t.ex L/V-pumpen just laddat upp till full temp, så fanns kanske ca 45 grader i toppen av tanken/pannan. Då ska, om allt fungerar riktigt med inst av diff-tempen, solfångarna börja ladda till tanken med ca 45-46 grader. Då kommer temp vid mätpunkten i tanken hela tiden att öka, å för varja grad där, så ökar tempen in med samma storlek, eller mer...

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2007, 13:08:15 »
Hur stor är tanken du laddar humlan?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2007, 13:18:06 »
Hej!
TvÃ¥ st bilder frÃ¥n förra Ã¥ret när jag var i färd med att installera solfÃ¥ngare o acumulaturtankarna. Vi har  ingen sol pÃ¥ Ã…land idag.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2007, 13:20:17 »
Hur stor är tanken du laddar humlan?

Det är eg ingen tank, utan en Börö solpanna med 500 l acktank.... Den räcker gott till 4 personer (utan tonÃ¥rs-döttrar) i 2-3 dagar sommartid, om den fÃ¥r bli ordentligt uppvärmd till 60-70 grader. Inget stekhett vatten pÃ¥ dag 3, men tillräckligt för att inte svära ve Ã¥ förbannelse, när man ska tvätta sig iaf  ;D SÃ¥ Sol varannan dag, räcker fint för att alltid ha vv för normal förbrukning. Men nu när jag skaffat L/V-pump, sÃ¥ kommer jag aldrig att släppa ner tempen under 40 grader i tanken, vilket gör att det alltid kommer att finnas vv för att tvätta sig i... Skulle nÃ¥n vilja bada/leka, sÃ¥ har jag en liten badbalja pÃ¥ 16 m3 ute pÃ¥ "gÃ¥rn", sÃ¥ att även stora personer kan blöta ner sig  ::)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2007, 13:26:24 »
Hej!
TvÃ¥ st bilder frÃ¥n förra Ã¥ret när jag var i färd med att installera solfÃ¥ngare o acumulaturtankarna. Vi har  ingen sol pÃ¥ Ã…land idag.

Behöver Du verkligen flytta ut dom så mycket för bästa effekt? Eller blir jag lurad av bilderna? Tappar Du inte väldigt mycket effekt, när den behövs som bäst = vår å höst? Fast Du kan ju ha andra idéer, för när Du vill ha ut mesta möjliga effekt från din rör...

mvh humlan.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2007, 13:32:25 »
Hej!
Jag har funderat på hur jag skall dumpa överskottet av solvärme om dett blir en solrik sommar. Jag har funderat på att i mitt vedlager lägga golvslinga av plastklädd kopparrör och sedan köra vetorkningsfläkten på en tid jag har värme i slingorna, är det någon som kan säga hur stor yta man behöver för att kyla bort överskottet, som högst under hösten 2006 hade jag 13 ºC i tempdifferans på in o ut i tekniktanken flödet var 6 l/min.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2007, 13:37:35 »
Hej!
Jag har funderat på hur jag skall dumpa överskottet av solvärme om dett blir en solrik sommar. Jag har funderat på att i mitt vedlager lägga golvslinga av plastklädd kopparrör och sedan köra vetorkningsfläkten på en tid jag har värme i slingorna, är det någon som kan säga hur stor yta man behöver för att kyla bort överskottet, som högst under hösten 2006 hade jag 13 ºC i tempdifferans på in o ut i tekniktanken flödet var 6 l/min.

DÃ¥ skulle jag heller flytta in rören mot väggen, för att fÃ¥ ut mer effekt under vÃ¥r Ã¥ höst. DÃ¥ spar Du ved pÃ¥ samma gÃ¥ng  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2007, 13:38:49 »
Hej!

Jag har dom i  30 º lutning frÃ¥n lodrätt, jag har bra laddning de dagar som jag har solsken i gÃ¥r laddade solen under 5,5 timmar med en diff pÃ¥ 4,5 ºC o 6 l/min konstant, jag hade stigande temp i tekniktanken, värmenbehovet i huset var mindre än vad solvärmen gav.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2007, 13:49:54 »
Hej!

Jag har dom i  30 º lutning frÃ¥n lodrätt, jag har bra laddning de dagar som jag har solsken i gÃ¥r laddade solen under 5,5 timmar med en diff pÃ¥ 4,5 ºC o 6 l/min konstant, jag hade stigande temp i tekniktanken, värmenbehovet i huset var mindre än vad solvärmen gav.

Ok, dÃ¥ verkar det ju riktigt bra, rätt vinklat m.a.o  Thumbsup Det bara ser sÃ¥ otroligt mycket ut pÃ¥ bilderna, men eftersom värde är bra, mÃ¥ste det vara rätt. Skulle jag ha monterat mina helt rätt, efter mitt sätt att tänka, sÃ¥ skulle dom ha flyttats ut ca 1 dm i underkant frÃ¥n väggen. DÃ¥ skulle jag fullt ut, ha kunnat utnyttjat Solen under hela Ã¥ret, med maximering mot sen höst Ã¥ sen vinter (nov Ã¥ feb)

mvh humlan.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2007, 13:59:02 »
Hej!
Vad är din nordliga breddgrad, vilken höjd har solen som högst på sommaren, och vad är lägst på vintern 21-12.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Perfekt med väggmonterade vakumrör....
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2007, 14:15:49 »
Hej!
Vad är din nordliga breddgrad, vilken höjd har solen som högst på sommaren, och vad är lägst på vintern 21-12.

Lat-Long:
62.58 (62°34') |  17.11 (17°6')

Höjd på Solen minns jag inte hur jag får fram, Du kanske har nån sida?

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!