Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT X11 rapport  (läst 7991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
IVT X11 rapport
« skrivet: 28 januari 2012, 10:40:03 »
Tråden ändrad pga felaktig beteckning från X9 till X11

Hej,

I oktober -11 fick jag installerat vår X11+vvb och även konverterat till vattenburet värmesystem. Tidigare körde jag med luft/luft kompletterat med oljefyllda element.

Sammanfattningen sÃ¥ här lÃ¥ngt är, JÄTTENÖJD  Thumbsup

Det är sÃ¥ gott att veta att man kan (om man vill) lyxa till det med 22 ºC inomhus utan att man behöver fÃ¥ en chock vid nästa elräkning. Sedan är jag väldigt nöjd med ljudnivÃ¥n pÃ¥ X9:an jämfört med farsans IVT-pump. Kommer inte ihÃ¥g beteckningen pÃ¥ den, men det är i alla fall en med fast kompressorhastighet. Jag sitter i soffan i rummet direkt ovanför pumpen och den hörs inte när min gÃ¥r normalt. Farsan har sin direkt under köket och det lÃ¥ter alltid som han har ett bensindrivet el-aggregat i källaren. Fruktansvärt störande  >:( Vi har ungefär samma golv och isolering i tross-botten (dvs sÃ¥gspÃ¥n).

Jag verkar också fått till kurvan hyggligt nu efter att har fått lite kyla senaste veckan.

Nu till det enda negativa, men det är egentligen inget direkt som pÃ¥verkar sÃ¥ mycket, det är bristen pÃ¥ att kunna fÃ¥ ut nÃ¥gon som helst statistik. Hade varit intressant att i alla fall kunna se antal starter. Hur svÃ¥rt kunde vara att fÃ¥ detta som en funktion under service-menyn när dom skapade programmet.  huvuddunk




Vore kul att höra andras upplevelser med X11. Jag kan även dela med mig av min offert mm om det finns intresse.

Mvh Carl-Henrik Blank
Seglora
« Senast ändrad: 28 januari 2012, 23:12:44 av Nohab »
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT X9 rapport
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2012, 11:10:46 »
På Rego800 måste man in i den 'hemliga' fabriksmenyn för att se drifttider och antal starter.
Jag har även gjort ett datorprogram som kan logga den via CanBus'en.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: IVT X9 rapport
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2012, 11:23:56 »
På Rego800 måste man in i den 'hemliga' fabriksmenyn för att se drifttider och antal starter.
Jag har även gjort ett datorprogram som kan logga den via CanBus'en.

Spännande! Har detta med fabriksmenyn behandlats tidigare i forumet? Försökte söka men hittar inget. Är det krångligt att ta sig in och få ut information?

//CH
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT X9 rapport
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2012, 12:19:06 »
Det är samma förfarande som för  att komma till servicemenyn, men man lägger pÃ¥ 1 pÃ¥ varje siffra i accesskoden. I dag blir alltsÃ¥ koden 1238 istf 0127.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IVT X9 rapport
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2012, 12:25:29 »
Står massor om det i Luft/vatten delen av forat under IVT/Bosch

Tex. i denna tråden
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37963.msg352042#msg352042

Om du är osäker så kan du ladda hem en demo för att kolla hur man gör och hur menyerna ligger
Premiumline x ligger som nummer 4
http://www.ivt.se/pages/product.asp?lngID=298&lngLangID=1
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: IVT X9 rapport
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2012, 19:35:22 »


Tack så jättemycket. Jag utgick helt ifrån att det inte gick att få ut någon info eftersom det inte fanns något i service-meny, och så visar det sig att det även finns en fabriks-meny. :D Har nu kikat runt några varv i demo-programmet, så nu ska jag ner och kika på pumpen.

Jag upplevde att det var väldigt många starter när "vinterläget" gick på, men så kanske det är för många pumpägare misstänker jag. Annars blir det något att kolla på till våren när det börjar närma sig "sommarläget". Då har jag nog hunnit läsa på mer, för jag har inget emot att innetemperaturen diffar lite om man kan spara ett antal starter.

Ã…terigen tack!!!  ;D

//CH
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: IVT X9 rapport
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2012, 22:58:36 »
Blev nyfiken när jag läste X9 eftersom jag aldrig hört talas om den tidigare.... vilket inte förvånade mej egentligen eftersom jag inte är i branschen.
När jag gick in på IVT's sida så hittade jag nada. Är det en strypt X11'a du har, eller är den nån ny modell? :P

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: IVT X9 rapport
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2012, 23:04:38 »
Blev nyfiken när jag läste X9 eftersom jag aldrig hört talas om den tidigare.... vilket inte förvånade mej egentligen eftersom jag inte är i branschen.
När jag gick in på IVT's sida så hittade jag nada. Är det en strypt X11'a du har, eller är den nån ny modell? :P

Där avslöjade du hur glömsk JAG är...
Det ska vara X11, och inget annat.

Sorry.

//CH
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: IVT X11 rapport
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2012, 00:55:38 »
vad menar du med många starter?
Vilken är ute-temperaturen
Vad är det estimerade effektbehov vid DUT enligt dimensionering/offert?
Alterantivt hur stort är huset, årtal och vart ligger det i landet.

Vad är det minsta du kan varva ner till? 4kw? då borde du väl vid 0:an kunna köra nästan dygnet runt?

Trevligt med någon som skriver om sina erfarenheter av X11. Verkar vara en fin maskin!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: IVT X11 rapport
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2012, 10:13:00 »
vad menar du med många starter?
Vilken är ute-temperaturen
Vad är det estimerade effektbehov vid DUT enligt dimensionering/offert?
Alterantivt hur stort är huset, årtal och vart ligger det i landet.

Vad är det minsta du kan varva ner till? 4kw? då borde du väl vid 0:an kunna köra nästan dygnet runt?

Trevligt med någon som skriver om sina erfarenheter av X11. Verkar vara en fin maskin!

Det var precis i tiden när det var sådär på gränsen att man behövde lite värme i systemet men det var fortfarande 10-12 ºC ute. Med många starter menar jag ca 5-6 starter i timman. Jag misstänker att det kan ha att göra med innegivaren, eftersom vi har hela tiden haft exakt den temp inne som man anger på givaren. Innetemp diffar kanske +-0,3 ºC vad jag upplevt. Lite snävt kan tycka, och jag har inget emot en större diff. Installatören påpekade att många idag hoppar över innegivaren, och jag tror att det funkar säkert om man har nyare/bättre isolerat hus.

Vid utetemp vid 0ºC eller strax under går pumpen jättefint och bara tuffar på i 20-30Hz mer eller mindre konstant. Jag tror att 20Hz (vilket är det lägsta den visar i menyn under drift) motsvarar 2,2kW.

Det kan ju vara så att pumpen i dagsläget är tilltagen lite i överkant, men det har i så fall att göra med att jag uppgav att vi inom några år planerar ett utbygge på ytterligare ca40m2. Huset idag är på 90m2 boyta och 45m2 oinredd källare. Plankväggar med utvändig tilläggsisolering på några cm. Tretex i vissa rum på insidan. Byggnadsår 1941 och 2-glasfönster i behov av uppfräshning. Beläget strax söder om Borås, 6mil ifrån kusten. Här kan bli någon köldknäpp årligen på 15-20minus, men oftast är vintertempen strax under noll eller där omkring.

//CH

Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT X11 rapport
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2012, 11:37:58 »
Innegivaren justerar ju bara börvärdet lite upp eller ner, den stoppar inte pumpen, utan den kommer att bara att räkna gradminuter lite snabbare eller långsammare. Dessutom är ju innegivaren lite trög (om du inte har tagit ut känselkroppen ur dosan och hängt den fritt i rummet) så den borde inte kunna orsaka så många starter i timmen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: IVT X11 rapport
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2012, 11:58:01 »
Ere gm på x11

Jag tycker det låter som pumpen går fint.
Du dår hoppas på att det kommer en knäpp på -15 så du får se vad den går för
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT X11 rapport
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2012, 12:36:59 »
Ere gm på x11

Japp. Eftersom den har varvtalsstyrd kompressor så duger det inte med hysteres...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: IVT X11 rapport
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2012, 12:39:23 »
Trevligt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT X11 rapport
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2012, 12:49:56 »
Rego800 klarar allt  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!