Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi R32 2017  (läst 42986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmi

  • Gäst
Jimmi
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #105 skrivet: 16 november 2017, 12:41:09 »
Pratat med min ÅF som hänvisade mig till Canvac.
Och enligt Canvac är det behovsstyrd avfrostning och inget konstigt att den avfrostar upp till 2 gånger per timme nu när det är hög luftfuktighet och plus 4 till minus 4 grader.

Väldigt oklart vad som gäller just nu....

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #106 skrivet: 16 november 2017, 13:37:54 »
Har något svagt minne av att jag hört om det där på dom gamla FD modellerna men råkade aldrig ut för fel på avfrostning så kunde aldrig kolla om det knepet fungerade!
Men funkar det som för dig sÃ¥ var det enkelt  tummenupp

Lysande pego
Undrar om Mitsubishi kunde logga det scenariot
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #107 skrivet: 16 november 2017, 14:11:59 »
Kan ju vara som du TS förklarade tidigare med tidsintervallen för avfrostning. Om den mäter avfrostningstiden och jämför med föregående avfrostning. Längre tid så går den ner i avfrostningsintervall kortare så stegar den upp. Men som i mitt fall går den in i 40 minuterscykeln redan rätt så avfrostad (knappt någon frost alls) och kommer då inte få någon tidsskillnad att tala om mot förra cykeln (varken + eller -) och ligger då kvar på 40 min intervallet. Detta blir då en ond cirkel den inte kommer ur förrän man gör en "reset"....

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #108 skrivet: 16 november 2017, 14:51:38 »
Efter att läst ett husmodersknep på en finsk sida om hur man kan bryta avfrostningsloopar som kunde uppstå på FD-modellen (40 min intervaller mellan avfrostningar) provade jag samma medicin på min. Bröt strömmen till uteenheten i slutet på en avfrostningscykel och väntade ca 2 minuter innan jag slog på den och mycket riktigt så fick jag 80 minuter direkt mellan avfrostningar.

It's alive!
 tummenupp   a:gl

OBT17M from 8/2013
OBT17J from 7/2012
« Senast ändrad: 16 november 2017, 15:08:28 av jantijanti »

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #109 skrivet: 16 november 2017, 15:13:28 »
If I understand it correct you have to "simulate" a defrost time of more the 10min to get i released from the current defrost mode ?. Then its not enough just to switch it on/off. Good to know for others with similar problems. On the other hand it is strange that this fault mode comes up again on LN35. It is some years since the FD was released so some development should have been done to the defrost algorithm... Let us see if this fix will last for my unit or if it goes back to 40 min.

Maybe it was your tip I read on the finnish site, thanks for that !  tummenupp

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #110 skrivet: 16 november 2017, 15:24:53 »
If I understand it correct you have to "simulate" a defrost time of more the 10min to get i released from the current defrost mode ?

To correct situation you have to get 2 shorter defrosting cycles.

Citera
Maybe it was your tip I read on the finnish site, thanks for that !  tummenupp

Yeah, I learned this when I was logging my earlier Mitsubishi FA25VA. It behaves same as my current FD35VABH.

OBT14 5/2007 FA-model defrosting

« Senast ändrad: 16 november 2017, 15:29:55 av jantijanti »

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #111 skrivet: 16 november 2017, 15:59:53 »
Ok then it should be enough to switch it off just in the end of the defrost cycle, wait a couple of minutes and switch it on (with the circuit breaker). Then most likely the 2 following cycles will be shorter (if you dont get a sudden weather change...   :) )

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #112 skrivet: 16 november 2017, 18:28:21 »
Ok then it should be enough to switch it off just in the end of the defrost cycle, wait a couple of minutes and switch it on (with the circuit breaker). Then most likely the 2 following cycles will be shorter (if you dont get a sudden weather change...   :) )

This was FHxxVEHZ defrost "program" OBT17M from 8/2013. I have not found newer one for LNxxVGHZ.
 
« Senast ändrad: 16 november 2017, 18:35:00 av jantijanti »

Utloggad ola840

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #113 skrivet: 18 november 2017, 08:24:58 »
13200kr för LN-35 på tretti.se nu så börjar äntligen hända saker med priset. Tyvärr har de bara vanliga vita och varken pärlvita eller någon av de andra färgerna..

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #114 skrivet: 18 november 2017, 09:44:52 »
Framgår inte vad jag kan se att utedelen heter LN35VGHZ så det får man kolla upp.
Kolla även så det inte bara är 1års garanti.

Men är det rätt utedel,  5Ã¥rs garanti och man kan hämta för att slippa frakten och har nÃ¥gon som kan installera för rätt pris sÃ¥ blir det bra pris  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #115 skrivet: 18 november 2017, 20:16:36 »
Uppdatering avfrostningsbeteende på min LN35:a.

Husmodersknepet med att slÃ¥ av o pÃ¥ pumpen (LN35) fungerade i 1 dygn. Efter kört ett antal cykler pÃ¥ 80 min sÃ¥ har den jobbat sig ner till ytterligare en avfrostningscykel som jag inte ens visste fanns pÃ¥ Mitsumaskinerna nämligen 30 min. Tyckte det väl inte räckte med 40 min intervallerna...    ;). Nu kör den 7-8 minuter avfrostning följt 30 minuter drift, gjort sÃ¥ i nÃ¥tt dygn. Kanske läge skifta plats pÃ¥ inne och utedel dÃ¥ avfrostningarna börjar ta sÃ¥ stor del av drifttiden , fast krÃ¥korna är nöjda...  >:D

Såg på finska sidor att några maskiner betedde sig likadant där, 30 min intervaller, även LN 25:or.

Nu är det ganska jämt fördelat värmeeffekt och avfrostningseffekt av vad man knuffar in i maskinen. Utetemp -8, 87 % fuktighet, ganska normala förvinterdagar.
Men när den väl ger värme på innerdelen så är det än så länge imponerande prestanda både på effekten och ljudnivån så man får hoppas det blir ordning på den.

Har även sett att Melcloud registerade ca 4-5 ggr för låg energiförbrukning (hade även de finska maskinerna noterat), den har gjort så sedan installationen. Efter ovanstående manöver hoppade dock Melcloudförbrukningen upp ca 5 ggr till realistiska siffror vilket motsvarar det jag mäter upp själv. Körde även det inbyggda felkodsprogrammet via fjärrkontrollen, inga felkoder hoppade upp på utedelen.

Nu får ÅF fortsätta felsöka om det nu är något fel...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #116 skrivet: 18 november 2017, 21:04:12 »
Trist historia att den gick tillbaka och nu med 30 minuters intervall!!!
PÃ¥ mÃ¥ndag kan din Ã…f kontakta Mitshubishi,  förhoppningsvis kan dom ha sett vad som skett via din Wifi.

Har du sett om dom finska maskinerna visar sina serienummer och om dom då ligger i närheten av ditt nummer?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #117 skrivet: 20 november 2017, 14:50:38 »
Nix, inga serienummer hade lagts ut.

Jimmi

  • Gäst
Jimmi
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #118 skrivet: 28 november 2017, 13:51:02 »
NÃ¥gra nyheter ang. felet?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #119 skrivet: 28 november 2017, 13:56:29 »
Är ocksÃ¥ lite nyfiken,  Ã¥terförsäljaren/montören skulle ut och kolla pÃ¥ installationen först och främst men dom kanske inte varit där ännu.
Hur gick det för dig via Canvac?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!