Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi R32 2017  (läst 43178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #75 skrivet: 10 november 2017, 12:28:18 »
Kan du ta en bild på utedelens märkskylt och lägga upp så man ser vilken serie den kommer ifrån?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #76 skrivet: 10 november 2017, 12:51:08 »
Klockade min LN35 enhet nu också, -4 ute, 86% luftfuktighet ca 45 minuter mellan avfrostning.
Endast lite rimfrost på utedelen när den startade.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #77 skrivet: 10 november 2017, 13:05:49 »
Riktigt märkligt och det måste vara någon bugg i mjukvaran på någon eller flera serier!!

Första avfrostningen ska ske efter 40 minuter för att därefter öka på till 60, 80, 100 120 och 150 minuter om det inte finns behov av att göra dom tätare.
Finns inget behov som nu hos dig med torr växlare så ligger avfrostningarna på 120-150 minuter

Låter som om Mitsubishi får hitta problemet och lösa det lite snabbt.
Tur att Finska forumet var pÃ¥ tÃ¥rna sÃ¥ det uppmärksammats nu och inte om flera mÃ¥nader  :)
Varför har man inte en behovsstyrd avfrostning ?
/D

ArneBanarne

  • Gäst
ArneBanarne
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #78 skrivet: 10 november 2017, 14:01:17 »
Varför har man inte en behovsstyrd avfrostning ?
/D

Daikin är bäst, we get it.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #79 skrivet: 10 november 2017, 14:36:44 »
Daikin är bäst, we get it.

Beror väl på vem du frågar.
Jag tycker att Toshiba har många bra lösningar, Mitsubishi ocg Daikin likaså. Har alltid hållt dessa märken högt. Nu gällde frågan ett specifikt beteende, nämligen avfrostningen var 40:e minut. Panasonic hade denna lösning 2004 och jag undrade om detta är en bugg eller om det skall vara så.
Verkar vara en kombination av båda då i alla fall 40 minuter är bekräftade.
/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #80 skrivet: 10 november 2017, 15:22:32 »
Avfrostningen på den du testade om det var en VGHZ är något galet med då den inte ska avfrosta var 40 minut.
Avfrostning ska ske som jag beskrev tidigare och finns inget behov så är det 150 minuters intervall.
Frågan är bara hur många maskiner som redan är monterade som har felaktig mjukvara.
VTI borde ha påpekat om dom märkt att den avfrostat med korta intervaller vid test.
Bad om en bild på märkskylten?

Antingen får återförsäljarna åka ut och uppdatera mjukvaran på utedelen eller så har man sån tur att det går att uppdatera via inbyggda Wifi men så smart lär det knappast vara.

Har ställt frågan till Mitsubishi så får dom ta fram en smidig lösning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #81 skrivet: 10 november 2017, 15:39:31 »
Avfrostningen på den du testade om det var en VGHZ är något galet med då den inte ska avfrosta var 40 minut.
Avfrostning ska ske som jag beskrev tidigare och finns inget behov så är det 150 minuters intervall.
Frågan är bara hur många maskiner som redan är monterade som har felaktig mjukvara.
VTI borde ha påpekat om dom märkt att den avfrostat med korta intervaller vid test.
Bad om en bild på märkskylten?

Antingen får återförsäljarna åka ut och uppdatera mjukvaran på utedelen eller så har man sån tur att det går att uppdatera via inbyggda Wifi men så smart lär det knappast vara.

Har ställt frågan till Mitsubishi så får dom ta fram en smidig lösning.
Hej TS, missade frågan om typskylten. Har ej kvar maskinen längre men jag kan be honom kolla upp detta.
Vad gäller avfrostningen, kan du förklara logiken kring 40-60-80-100-120-150 minuter ? Vad betyder det ? Att det är 40 minuter till första, sedan 60 minuter till andra och så vidare..
Men om den skulle avfrosta t.ex. efter 40-60-och (sedan när det är dags för 80 minuters gångtid): maskinen avfrostar efter 70 minuter i.s.f 80 min (då den har isat på), nollställs klockan då så att det är 40 minuter till nästkommande avfrostning då eller ?

/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #82 skrivet: 10 november 2017, 15:40:49 »
Klockade min LN35 enhet nu också, -4 ute, 86% luftfuktighet ca 45 minuter mellan avfrostning.
Endast lite rimfrost på utedelen när den startade.

Har du 45 minuter mellan varje avfrostning?
Har du kollat så den avfrostar så den inte har uppnått inställd temperatur och därför stannat?
Står det LN35VGHZ på utedelens märkskylt?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #83 skrivet: 10 november 2017, 15:51:28 »
Hej TS, missade frågan om typskylten. Har ej kvar maskinen längre men jag kan be honom kolla upp detta.
Vad gäller avfrostningen, kan du förklara logiken kring 40-60-80-100-120-150 minuter ? Vad betyder det ? Att det är 40 minuter till första, sedan 60 minuter till andra och så vidare..
Men om den skulle avfrosta t.ex. efter 40-60-och (sedan när det är dags för 80 minuters gångtid): maskinen avfrostar efter 70 minuter i.s.f 80 min (då den har isat på), nollställs klockan då så att det är 40 minuter till nästkommande avfrostning då eller ?

/D

Nu har jag inte kollat så noga men om jag förstår det rätt så är första efter 40 minuter och sedan ökas på i intervaller om 20 minuter upp till 150 minuter om inget behov finns.
Skulle den märka att behov finns vid tex 100 minuter så tror jag den backar till 80 minuter till nästa och sedan går upp igen men är osäker.
Kan vara att den backar till 40 minuter och sedan går upp till som max 150 minuter där dom lagt "äggklockan"
Finns inget behov så är det 150 minuter mellan avfrostningarna.

Manualer stÃ¥r pÃ¥ utrikiska  ::)
Bättre du ställer frågan till Mitsubishi direkt för mer korrekt teknisk svar

Synd att du missade min frÃ¥ga om typskylten,  be han/hon ta en bild pÃ¥ typskylten pÃ¥ utedelen eller pÃ¥ kartongens klisterlapp med all info och lägg upp här.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #84 skrivet: 10 november 2017, 16:02:34 »
Så tydlig du har varit med att erhålla informationen från typskylten i flera inlägg och ändå har informationen uteblivit?
Undras varför?

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #85 skrivet: 10 november 2017, 16:16:32 »
Kollade tiden mellan 2 st avfrostningar i följd,  de var pÃ¥ drygt 40 min bägge.
Sen vet jag inte vad den tycker sig ha för kriteria för avfrostning men det var bara en ytterst lätt frostbeläggning på utedelen när den startade.

Bifogar foto på min märkskylt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #86 skrivet: 10 november 2017, 16:23:49 »
Ja du har rätt utedel men fel i avfrostningsautomatiken om den avfrostar var 40 minut
Du fÃ¥r skicka ett meddelande till din Ã¥terförsäljare om att nÃ¥got inte stÃ¥r riktigt rätt till  :)

Kommer din maskin via Svenska Mitsubishi lär du så snart det finns mer info få besked om åtgärd.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #87 skrivet: 10 november 2017, 18:43:11 »
Så tydlig du har varit med att erhålla informationen från typskylten i flera inlägg och ändå har informationen uteblivit?
Undras varför?
Menar du mig ?

/D

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #88 skrivet: 12 november 2017, 15:13:04 »
Gjorde en liten räkneövning + strömmätningar på LN35:an med nuvarande avfrostningsmönster (40 min).
Vid -7 och 21 inne drar den i snitt ca 2.0 A => 0.39 kW (normal drift och cos fi torde väl ligga kring 0.85 på kompressorn)
Vid avfrostning drar den 10 A =>1.95 kW och ger ingen värme inne.
Varje avfrostningscykel är väl ca 7 min vilket ger en förbrukning på ca 0.23 kWh/avfrostning.

Låt säga en avfrostning i timmen ger ca 5.5 kWh/dygn bara i avfrostningar (den gör fler just nu). Säg att 50 % av dessa onödiga så blir det drygt 2.5 kWh /dygn i "spill"... sänker COP värdet ordentligt om nu avfrostningar ingår i detta, speciellt här uppe i norr om man har 120-150 dagar/år med dessa temperaturer.

Med andra ord en hel del att spara + värmekomfort om man har en effektivt avfrostningsalgoritm på pumpen så hoppas Mitsu hittar på nått lite snabbt....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #89 skrivet: 12 november 2017, 15:40:50 »
Avfrostningar tjänar man inga pengar på!!
Förhoppningsvis kommer Mitsubishis tekniker på vad som är fel lite snabbt.
Du får kontakta din återförsäljare så länge.

Du fÃ¥r se det positiva i det hela med att du "sparar" lite pengar mellan alla avfrostningar  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!