Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felmontering  (läst 2470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toarp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Felmontering
« skrivet: 08 september 2006, 17:01:40 »
Rörmokararna installerade min CO2 åt fel håll i laddkretsen. Kom på det efter en vecka. Diagnoserna har varit helt åt h:te i diagnosmenyn. Rörmokarna vände på riktningen idag, startade pumpen och nu, efter tre timmar verkar det fungera. Min fråga är, kan någonting i systemet skadat sig av detta eller kan vi tro att allt är OK?

« Senast ändrad: 08 september 2006, 17:03:24 av toarp »
Hus, två våningar + källare byggd 1920, boyta ca 110 kvadrat. Halva första våningen golvvärme, resten av huset värmeelement typ gammal sammanlagt 5 st. Innan olja, ca 2,5 kbm/år nu Sanyo CO2.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felmontering
« Svar #1 skrivet: 09 september 2006, 08:03:55 »
Hallo,

Nej, det tror jag inte. Det som kan tänkas är att intemperaturen i VP blir för hög så att det skulle kunna skada pumpen. Normalt går dock pumpen med intemperaturer upp mot 55 grader i slutet på laddningen av tanken till 65 grader och om de vänt på laddkretsen bör rimligen effekten blivit att VP slagit av alldeles för tidigt (alltså genom att tanken laddas nerifrån så nås stopp temperatur snabbare). Vill dessutom minnas att det finns ett skydd på intemperatur.

Du kan nog sitta lugnt i båten.

Utloggad toarp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Felmontering
« Svar #2 skrivet: 10 september 2006, 19:41:22 »
Ja, du har rätt. Allt går helt riktigt nu.
Hus, två våningar + källare byggd 1920, boyta ca 110 kvadrat. Halva första våningen golvvärme, resten av huset värmeelement typ gammal sammanlagt 5 st. Innan olja, ca 2,5 kbm/år nu Sanyo CO2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 784
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!