Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Air X flekod A01-5354  (läst 2339 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad freman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Air X flekod A01-5354
« skrivet: 04 februari 2021, 19:28:37 »
Tjena!

Jag har en IVT AirX installerad 2019. Har gått problemfritt tills nu när kylan kom -11 (ja det är kyla i skåne!!!). Då löste en säkring ut och jag fick en massa felmeddelande och problem.

Tekniker var ute och konstaterade att elektrikern kopplat fel, åtgärdade det och allt skulle va ok. Vet inte varför det inte hänt tidigare? Eltillskott relaterat, då det inte varit så kallt sen installation kanske?

Har fortsatt fått upp felmeddelande “A01-5354 - Varning Z1 För hög utström vid kompressorn” med ca 5 timmars mellanrum. Kompressorn stannar.
Dessa återställer sig själv efter 4-5 minuter och kompressorn går igång igen.

Har stora problem med att få hjälp av min installatör men de säger att “varningsmeddelanden” är just varningar och inte felmeddelanden.

Det som oroar mig är att det återkommer flera gånger under dygnet!!??
Mina huvudsäkringar ligger på 16 A och jag vet att en fas är ganska hårt belastad.

Detta känns ju inte helt ok. Är det någon som varit med om något liknande och kan det vara något i mitt elnät som orsakar detta eller är det endast ett värmepump fel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Air X flekod A01-5354
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2021, 09:05:47 »
Jag är inte 100 men detta meddelande låter inte som att det är effektvakten som bråkar?
Det ser ut som att inverten klagar på hög utström?

Jag blir en hel del konfunderad över att en elektriker kan koppla fel, undrar om inte teknikern ställt till det?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad freman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Air X flekod A01-5354
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2021, 19:24:18 »
Tror inte jag har någon effektvakt inkopplad!? Är den innbyggd i värmepumpen?
Jag har typ ingen koll på något, vet inte vad en inverterad är heller så jag är helt förvirrad!

Ang. elektriker och tekniker som kopplat fel så låter det troligt.

Fick äntligen tag på säljaren som lovat att ta tag i detta nu så håller tummarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Air X flekod A01-5354
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2021, 19:30:10 »
Normalt finns en effektvakt inbyggd, men den kräver att elektrikern tar sig tid att koppla in den, många skiter i det.
Du borde nog ha din inkopplad om värmepumpen vill bränna säkringar, den skyddar mot detta.
Det krävs en elektriker för att göra jobbet.

IVT AirX är en varvtalsstyrd värmepump och då finns en inverter som styr hastigheten på kompressorn.
Det där larmet tyder på att teknikern kopplat in nått på invertern som inte borde vara inkopplad där, men vad?  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad freman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Air X flekod A01-5354
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2021, 09:53:56 »
Ok, tack.
Får kolla på detta.

Hoppas på positivt svar från säljaren på måndag!

Skönt att har lite att komma med när man diskuterar!

Utloggad Perflubron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Air X flekod A01-5354
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2021, 10:01:49 »
Hej! Har du fått veta något mer från säljaren? Bor också i Skåne & det här låter väldigt likt mitt problem. I korthet:  AirX 9kW luft-vatten. Installerad 2019. Förra veckan (några dagar efter kylan kom) började automatsäkring 16A typ B slå av. Sänkte ned eltillskott vid kompressordrift från 6 kW till 2kW, sen har det funkat även om porlinssäkring 20A gått 1 gång vid tvätt + lite annat. Nu idag stod utedelen stilla, larm "H01/5355 larm Z1 för hög utström i kompressorn."

Googlat fram att den larmar efter 3 varningar inom 3 timmar, eller om varning är aktiv under 30 minuter. Kollade larmhistorik i service-menyn och ser att den dagligen har varnat för samma sak 2 - 3 gånger, och varje gång är det under 4 minuter. Nollställde larmet, den gick igång men varnade nästan direkt, sedan igång 8 minuter, varnade i 4 etc och larmade efter tredje varningen.

Nyfiken på vad elektrikern kopplat fel, för vår elektriker hade missat att säkra upp till 20A enligt offerten (och kanske missat något annat...).


Utloggad freman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Air X flekod A01-5354
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2021, 18:45:33 »
Hej!

Exakt samma förlopp här!

Ringde både säljare och installatören i måndags utan att någon svarade...alltså ingen som svarade överhuvudtaget!!
På kvällen skickade jag ett ganska argt mejl till dem båda.

Tisdag morgon ringde en kille från installationsfirman upp och sa att han hade fått mejl från säljaren och att de skulle pressa in mig så fort som möjligt och lösa det.
De var fullbokade 1 månad fram men kunde pressa in en tid på tisdag (alltså nästa vecka).

Har kört på el nu nästan hela tiden i en månad och har en värmepump som är trasig. Är ju inte jättenöjd. Saknar just nu min gamla pelletspanna...

Har också varit i kontakt med IVT och de vill att installatören ska åtgärda felen men om det blir problem så ska vi återkomma.

Har förståelse för att saker blir fel men att inte få svar eller att inte få kontakt är inte acceptabelt.

Jag kan (hoppas jag) komma med mer svar efter tisdag.

Utloggad Perflubron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Air X flekod A01-5354
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2021, 10:08:31 »
Tack, jag lägger in fortsättningen på min situation 'for the record'.

Torsdag 11/2
Utedelen stod stilla på morgonen, larm "H01/5355 larm Z1 för hög utström i kompressorn." Kollade larmhistorik i service-menyn och ser att den dagligen har varnat för samma sak 2 - 3 gånger, men detta var första gången det var 3 gånger inom 3 timmar. Kvitterade larmet, den gick igång men varnade nästan direkt, sedan igång 8 minuter, varnade i 4 etc och larmade efter tredje varningen. Såg symbolen för avfrostning vid något tillfälle.

Kvitterade larmet igen, höjde gräns på tillskott vid kompressor till 6kW (tänkte den kanske behövde det för avfrostning, ingen aning om det hjälpte), och efter en varning så gick den igång. Sänkte ned gränsen för tillskott till 2kW igen.

På kvällen vid 19521 var det -4 ute enligt innedelen (ca -7 egentligen) men framledningstemperaturen låg bara runt 30 grader och det började bli kallt inomhus. Symbol för kompressor och tillskott var aktiva, men kompressorn verkade knappt köra. Jag stängde av innedelen vid 2046 och satte på den igen, men då gick kompressorn inte igång alls. Inget larm syntes på displayen men i larmhistoriken såg jag "A01/5506 Anläggningsfel - Larm Z1 kompressorn startar ej". Ändrade till att bara köra tillskott över natten.

Fredag 12/2
Provade att slå på och av strömmen till utedelen, sedan stänga av "enbart tillskott för uppvärmning". Samma sak som kvällen innan, inget larm på displayen men "kompressorn startar ej". Ändrade tillbaka till att bara köra tillskott (+90 kWH på 12 timmar över natten...).



Har jagat installatör och servicebolag, fått en tid bokat 4 mars, säljaren ska försöka snabba på det.

Utloggad freman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Air X flekod A01-5354
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2021, 21:12:04 »
Hej igen.

Låter som vi har samma fel och kanske också samma installatör...
Jag har kört el sedan 15 januari med några få undantag då jag lyckts få den att gå ett lite tag.
Har även haft servicetekniker ute 2 ggr som inte hittat något fel utan hänvisar till ostabilt elnät (eller något sådant).
Men..jag har ju inte haft problem innan första gången säkringen löste ut så det köper jag inte.

Sista försöket att starta om den slutade med att jordfelsbrytaren löste ut så då gav jag upp.
Kör på 6 kw nu annars löser huvudsäkringen ut, så vi har fått stänga av värmen i hela källaren.

Vill inte ens tänka på elräkningen. Men det får vi titta på i nästa steg.


Hoppas du får en bättre tid.
Jag återkommer efter vårt besök.

Trevlig helg!

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Air X flekod A01-5354
« Svar #9 skrivet: 11 april 2021, 08:59:02 »
Hej igen.

Låter som vi har samma fel och kanske också samma installatör...
Jag har kört el sedan 15 januari med några få undantag då jag lyckts få den att gå ett lite tag.
Har även haft servicetekniker ute 2 ggr som inte hittat något fel utan hänvisar till ostabilt elnät (eller något sådant).
Men..jag har ju inte haft problem innan första gången säkringen löste ut så det köper jag inte.

Sista försöket att starta om den slutade med att jordfelsbrytaren löste ut så då gav jag upp.
Kör på 6 kw nu annars löser huvudsäkringen ut, så vi har fått stänga av värmen i hela källaren.

Vill inte ens tänka på elräkningen. Men det får vi titta på i nästa steg.


Hoppas du får en bättre tid.
Jag återkommer efter vårt besök.

Trevlig helg!

Nyfiken. Hur löste det hela sig för er?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!