Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155  (läst 847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Putte79

  • Medicinteknisk ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« skrivet: 07 november 2023, 23:50:53 »
Hej,

Då vi snart lämnar vårt femåriga fasta elprisavtal och går över till timpris ville jag förbereda mig på eventuella prishöjningar. Många kunniga och tålmodiga entusiaster bygger ganska avancerade styrningar men jag har för stunden varken tid eller intresse av att sätta mig in i detta.
Har istället en enkel och billig lösning som innebär att jag via extern påverkan kan sänka börtemp på innegivaren från 20*C till 15*C samt blockera VV-tillverkning. Det styrs med hjälp av en liten relä-conroller som heter Shelly UNI. Jag tar fem minuter varje kväll, kollar morgondagens elpris och bestämmer vilka timmar jag eventuellt vill snåla in på. Då är det enkelt för mig att redigera veckoschemat i Shelly-appen så att dom angivna timmarna hålls elförbrukningen nere. Jag har stor VVB samt en UKV arbetstank på 200 liter kopplat till golvvärmen så där finns buffert för några timmar. Samtidigt har jag filosofin att störa BVP så lite som möjligt och därför vill jag ha kontroll på driften.

Eftersom denna lösning antagligen är för enkel i sin funktion för dom flesta så går jag inte in mer i detaljer. Om någon är som jag lite "old school" och har ett visst kontrollbehov och därmed inte vill överlåta allt till den smarta tekniken så fråga om det är nåt så svarar jag.

Material som användes, Shellyn för 200kr, en apparatlåda från Biltema för ett par tior som jag hade liggandes, fyra meter nätverkskabel samt lite crimphylsor och lödtenn.

Hoppas det kan vara till nytta för nån.


Shelly UNI


Monterad i låda, en nätverkskabel och en 12V PSU


En kanal för HEAT och en för VVB


Monterad på ingångskortet, plint X6, port 9/10 för HEAT och 11/12 för VVB


Aktiverat AUX1 och AUX2 samt verifierar, i detta läge är dom opåverkade (0)


Och här har jag aktiverat båda (1)


GÃ¥r att styra manuellt i Shelly-appen


Eller schemalägga som jag har tänkt



NIBE F1155 - UKV 200
Gammal vedkamin
Golvvärme boendeyta samt en fläktkonvektor i källaren
Hus byggt 1928, lerstensväggar
Årlig förbrukning ca. 10000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« Svar #1 skrivet: 08 november 2023, 09:17:08 »
Var ställer du in hur många grader den ska ändra börvärdet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Putte79

  • Medicinteknisk ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« Svar #2 skrivet: 08 november 2023, 17:33:37 »
Var ställer du in hur många grader den ska ändra börvärdet?


Under Inomhusklimat - Avancerat - Extern justering, meny 1.9.2. Ska tillägga att jag har en RMU 40 och ställer det därför i *C....misstänker att det blir annorlunda utan RMU 40.
NIBE F1155 - UKV 200
Gammal vedkamin
Golvvärme boendeyta samt en fläktkonvektor i källaren
Hus byggt 1928, lerstensväggar
Årlig förbrukning ca. 10000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« Svar #3 skrivet: 09 november 2023, 08:14:24 »
OK, frågar för att jag själv ska göra nåt liknande i vinter, men med Logger 1010, har inte satt mig in i exakt vad man kan göra på 1255-12 kW men vet att det i vart fall finns ingångar för att blockera både elpatron och kompressor (samtidigt eller separat), och om man styr det enbart mot elpriset så borde det väl vara väl så bra att blockera helt som att bara ändra börvärdet?
Med logger 1010 kan man ju även om man vill lägga in en "lägsta accepterad rumstemp" om blockeringen sker så länge att det hinner bli för kallt inne, som då i sin tur häver blockeringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« Svar #4 skrivet: 09 november 2023, 09:09:57 »
Hej,

Då vi snart lämnar vårt femåriga fasta elprisavtal och går över till timpris ville jag förbereda mig på eventuella prishöjningar. Många kunniga och tålmodiga entusiaster bygger ganska avancerade styrningar men jag har för stunden varken tid eller intresse av att sätta mig in i detta.
Har istället en enkel och billig lösning som innebär att jag via extern påverkan kan sänka börtemp på innegivaren från 20*C till 15*C samt blockera VV-tillverkning. Det styrs med hjälp av en liten relä-conroller som heter Shelly UNI. Jag tar fem minuter varje kväll, kollar morgondagens elpris och bestämmer vilka timmar jag eventuellt vill snåla in på. Då är det enkelt för mig att redigera veckoschemat i Shelly-appen så att dom angivna timmarna hålls elförbrukningen nere. Jag har stor VVB samt en UKV arbetstank på 200 liter kopplat till golvvärmen så där finns buffert för några timmar. Samtidigt har jag filosofin att störa BVP så lite som möjligt och därför vill jag ha kontroll på driften.

Eftersom denna lösning antagligen är för enkel i sin funktion för dom flesta så går jag inte in mer i detaljer. Om någon är som jag lite "old school" och har ett visst kontrollbehov och därmed inte vill överlåta allt till den smarta tekniken så fråga om det är nåt så svarar jag.

Material som användes, Shellyn för 200kr, en apparatlåda från Biltema för ett par tior som jag hade liggandes, fyra meter nätverkskabel samt lite crimphylsor och lödtenn.

Hoppas det kan vara till nytta för nån.



Enkelt och bra!  tummenupp
Jag kör liknande, sänker alltid från kl.7-10 varje vardagsmorgon.

Om någon även vill köra lite auto så kan en Shelly Plus 1* användas istället, se mitt inlägg under IVT bergvärme https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80012.0
Dock tar det några timmar att fatta om man inte är datanörd.

*verkar komma nya grejer hela tiden, kanske fler kanaler osv, har inte koll på det senaste. Logger 1010 lär oxå vara ett alternativ säjs det.
« Senast ändrad: 09 november 2023, 09:42:23 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Putte79

  • Medicinteknisk ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« Svar #5 skrivet: 09 november 2023, 15:34:36 »
OK, frågar för att jag själv ska göra nåt liknande i vinter, men med Logger 1010, har inte satt mig in i exakt vad man kan göra på 1255-12 kW men vet att det i vart fall finns ingångar för att blockera både elpatron och kompressor (samtidigt eller separat), och om man styr det enbart mot elpriset så borde det väl vara väl så bra att blockera helt som att bara ändra börvärdet?
Med logger 1010 kan man ju även om man vill lägga in en "lägsta accepterad rumstemp" om blockeringen sker så länge att det hinner bli för kallt inne, som då i sin tur häver blockeringen.

Intressant, ser fram emot att följa ditt projekt om du tänker lägga upp det här. Vad blir skillnaden att blockera elpatron och kompressor jämfört med dom funktio nerna jag valt? Testade igår att lägga in ett schema som justerade innetemp från 20* till 15* samt att jag blockerade varmvattentillverkning. Det var t.ex mellan klockan 13.00 och 19.00 och under dom timmarna låg strömförbrukningen på VPns tre faser extrem lågt och temperaturen i både VVB och UKV/golvvärmen sjönk ytterst lite.

Är det någon fördel att istället blockera kompressor och elpatron helt? I så fall är det väldigt enkelt att gå in i menyn och ändra funktion på AUX1 och AUX2.

NIBE F1155 - UKV 200
Gammal vedkamin
Golvvärme boendeyta samt en fläktkonvektor i källaren
Hus byggt 1928, lerstensväggar
Årlig förbrukning ca. 10000 kWh

Utloggad Putte79

  • Medicinteknisk ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« Svar #6 skrivet: 09 november 2023, 15:56:58 »
Enkelt och bra!  tummenupp
Jag kör liknande, sänker alltid från kl.7-10 varje vardagsmorgon.

Om någon även vill köra lite auto så kan en Shelly Plus 1* användas istället, se mitt inlägg under IVT bergvärme https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80012.0
Dock tar det några timmar att fatta om man inte är datanörd.

*verkar komma nya grejer hela tiden, kanske fler kanaler osv, har inte koll på det senaste. Logger 1010 lär oxå vara ett alternativ säjs det.

Kollade din lösning och den påminner ju lite om min men något smartare och lite annan påverkan direkt mot givaren istället för pumpens ingångar. Jag hade ju tänkt köpa en Shelly relä-conroller med stöd för script och trodde faktiskt att UNIn hade det (dålig efterforskning från min sida).
När jag väl kom underfund med att den inte hade stöd för script så tänkte jag om och är faktiskt nöjd med att själv gå in och styra om schemat varje kväll. Skulle priset sticka från 10öre / kWh till 90öre / kWh vill jag troligtvis inte att den bryter vilket kanske hade hänt om jag haft helautomatisk funktion. Det är därför jag själv vill ha lite koll från dag till dag och avgöra hur jag vill göra kommande dag. Sen var det smidigt med den lilla Shelly UNIn att den hade två utgångar så jag för dom fjuttiga slantarna kan styra både golvvärmetemp och VVB.

Logger 1010 ser mycket stabil och fin ut och hade jag haft ekonomin så hade jag nog satsat på en sån men just nu är jag sjukskriven och investerar i andra projekt i vårt gamla hus så för stunden får jag hålla till godo med barskrapet ;) Man får prioritera här i livet.
NIBE F1155 - UKV 200
Gammal vedkamin
Golvvärme boendeyta samt en fläktkonvektor i källaren
Hus byggt 1928, lerstensväggar
Årlig förbrukning ca. 10000 kWh

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« Svar #7 skrivet: 09 november 2023, 17:47:48 »
Intressant, ser fram emot att följa ditt projekt om du tänker lägga upp det här. Vad blir skillnaden att blockera elpatron och kompressor jämfört med dom funktio nerna jag valt? Testade igår att lägga in ett schema som justerade innetemp från 20* till 15* samt att jag blockerade varmvattentillverkning. Det var t.ex mellan klockan 13.00 och 19.00 och under dom timmarna låg strömförbrukningen på VPns tre faser extrem lågt och temperaturen i både VVB och UKV/golvvärmen sjönk ytterst lite.

Är det någon fördel att istället blockera kompressor och elpatron helt? I så fall är det väldigt enkelt att gå in i menyn och ändra funktion på AUX1 och AUX2.

Fattar inte heller varför blockera helt, utom då varmvatten nattetid om utgår från att man sover den tiden.
Sänka och ev Höja kan man göra om man vill kopiera NGenic, men bara betala nÃ¥gra hundra lappar en gÃ¥ng. Fördelen är att man själv bestämmer hur man vill ställa in allt, och underlättar ju även förstÃ¥elsen av det egna systämät 😊
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Putte79

  • Medicinteknisk ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« Svar #8 skrivet: 09 november 2023, 19:51:23 »
Har spanat in Logger 1010 lite mer och det ser ju väldigt flexibelt och trevligt ut, speciellt om man vill just logga ett antal olika värden. Blir nog att satsa på en sån i framtiden just av den anledningen.

Men när det kommer till just styrning så som jag önskar har jag lite funderingar som jag kanske kan få svar på.

Scenario 1
Jag har loggern inställd så att går kWh-priset över 100öre så vill jag att den bryter. Samtidigt loggar den innetempen och tillåter att sänka till säg 16*. Om jag imorgon väntar gäster och således vill lyxa till det lite och inte tulla på komforten trots att elpriset kommer ligga på 150 öre / kWh över hela dagen. Jag vill också inaktivera begränsningen av tappvarmvattentempen. Hur enkelt är det att inaktivera funktionen?

Scenario 2
Jag har loggern inställd på att begränsa dom fyra dyraste timmarna varje dygn, vad händer då om priset ligger på 10 öre / kWh hela dygnet förrutom fyra timmar då det ligger på 13 öre? Bryter den dom fyra timmarna då eller tar den hänsyn till att elpriset ändå är lågt?

Tack på förhand
NIBE F1155 - UKV 200
Gammal vedkamin
Golvvärme boendeyta samt en fläktkonvektor i källaren
Hus byggt 1928, lerstensväggar
Årlig förbrukning ca. 10000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« Svar #9 skrivet: 11 november 2023, 12:23:14 »
Du kan ställa in exakt brytpunkt, det finns idag ingen "smart styrning" inbyggd i funktionen, utan du ställer själv brytpunkten.
Är dåligt påläst på funktionen själv faktiskt då jag ännu ej aktiverat den, enligt Andreas som jobbar med utvecklingen ska det ju även gå välja hur många av de billigaste timmarna man "godkänner" att värmepumpen får arbeta med värme.
Enklast är väl att bara ange ett högt värde på "stoppvärdet" så att den aldrig bryter driften av kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Enkel och billig "halvsmart" styrning av Nibe F1155
« Svar #10 skrivet: 11 november 2023, 14:50:27 »
Jag styr min 1210 pÃ¥ liknande sätt.  Den stÃ¥r i sommarstugan sÃ¥ temperaturen fÃ¥r variera mycket utan att det gör nÃ¥got..  Har en innegivare med tvÃ¥ potentiometrar för val av innetemp och väljer med ett tuya relä som jag tidsstyr.  PÃ¥ sÃ¥ sätt gÃ¥r min pump nästan enbart pÃ¥ billiga perioder

I januari blev timprissnittet 74 öre och februari 65.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!