Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Systemlösning med kulvertsystem  (läst 8807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #90 skrivet: 12 september 2023, 12:26:03 »
Ställer du pumpen i konstant drift och shunten stänger sÃ¥ är det cirk i systemet, men däremot om alla termostater stänger helt ( föga troligt ) sÃ¥ kommer pumpen att gÃ¥ mot stopp. Inte bra dÃ¥ kavikationen i den kommer att värma vattnet i pumphuset, kanske ända till en kokpunkt och det tÃ¥l inte pumpen, den blir för varm och brinner upp i lindningen. SÃ¥ ett bra tips är att plocka bort minst tvÃ¥ termostater pÃ¥ dom raddar som är längst bort,  dÃ¥ finns alltid ett flöde över pump och system

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #91 skrivet: 12 september 2023, 12:37:27 »
Golvvärmeläget på pumpen reglerar så du har samma tryck hela tiden. Men den stänger inte av helt när sista donet är stängt, så en slinga eller bypass bör du ha öppen i alla fall. Jag tycker ingen ska leva med bypass dock. Det finns tillbehör till shuntmotorn som kan stänga av matningen till pumpen när inget värmebehov finns. Men jag tycker ett badrumsgolv har värmebehov året om.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #92 skrivet: 12 september 2023, 13:04:55 »
Okej,

Ja, mitt system kommer såklart att ha flöde genom golvvärmen i badrummen.

Jag skissade först på ett relästyrt system då både Esben och styrdatorn till golvvärmen kan styra pumpen. bifogar en skiss.

Men då struntar jag nog helt i det? Eller finns det något läge som kan göra att shunten är helt stängd, antar att den alltid har öppet åt något håll.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #93 skrivet: 12 september 2023, 13:35:23 »
Shunten är alltid öppen åt något håll. Hålet som aldrig stänger är sidan mot pumpen. Sen är axelpilen där det stänger internt, antingen värmekälla eller sin egna retur, det är vad den ska peka mot i respektive ändläge. Överlappet stänger aldrig helt. Sätter man ihop shunten fel så kan det bli att klacken blockerar pumpen istället. Det händer ute på fält att folk sätter fel, men jag tror du löser det rätt.

Edit: CRA913   ESBE CRA913 Pumpstyrmodul, pÃ¥/av      5441604, ungefär 722 kr inkl moms.
« Senast ändrad: 12 september 2023, 13:38:28 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #94 skrivet: 17 september 2023, 08:13:33 »
2nya frågor.

Har kört anläggningen kontinuerligt nu i ca 2dygn.
Pumpen startar ca 17ggr/dygn

Jag har förskjutit kurvan lite så att pumpen laddar tekniktanken till ca 40grader.
Men jag skulle gärna se att starttempen för laddning sker vid lägre temp så att systemet får nyttja skiktningen som blir. Nu så startar den vid ca 30grader? Skulle kunna släppa den till 10-15 grader. Kan man ställa det någonstans? (NIBE s1255)


FrÃ¥ga 2. I menyn använd och tillförd energi (ett hus med en pil in och en pil ut), sÃ¥ stÃ¥r det att jag har köpt 31kWh och tillfört huset 185kWh. Hur presenterar nibe dessa siffror? Om jag ska räkna ut COP med hjälp av det, blir det (185-31)/31=4,9.  Eller bara 185/31=5,9.   

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #95 skrivet: 17 september 2023, 10:18:19 »
Jag måste kanske sätta en bt25 på framledningen från tekniktanken, innan shuntningen, eller efter?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #96 skrivet: 17 september 2023, 10:24:21 »
Tror nog att du ska det som visas med en nypa salt. Det ska då vara en energimätare som mäter på inkommande förbrukningen och en värmemätare i VP som mäter delta mellan in/ut på värmen, samt en flödesmätare. Kvoten av det blir avgiven effekt, finns det i VP. Sen det med som alla jagar är COP, TJA dt är nog lite svårt att beräkna, men tillverkarna slår hårt på det, att OJ vad vi är bra på att ha dom höga värdena.
Allt med COP är under vilka förhållande som VP arbetar och det består av många faktorer. Så tänk på att se det som riktvärden och inte som något faktiskt. Har själv en energimätare för VP:n och en värmemätare på utgående rör till systemet och det mäter de faktiska värdena om man vill räkna COP, men jag bryr mig inte så länge det är varmt i huset. Det är mera för att se lite vad som går åt i el och värme.

PS såg ditt sista inlägg, tar du ut värmen från tanken med en shunt

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #97 skrivet: 17 september 2023, 11:13:39 »
Tror nog att du ska det som visas med en nypa salt. Det ska då vara en energimätare som mäter på inkommande förbrukningen och en värmemätare i VP som mäter delta mellan in/ut på värmen, samt en flödesmätare. Kvoten av det blir avgiven effekt, finns det i VP. Sen det med som alla jagar är COP, TJA dt är nog lite svårt att beräkna, men tillverkarna slår hårt på det, att OJ vad vi är bra på att ha dom höga värdena.
Allt med COP är under vilka förhållande som VP arbetar och det består av många faktorer. Så tänk på att se det som riktvärden och inte som något faktiskt. Har själv en energimätare för VP:n och en värmemätare på utgående rör till systemet och det mäter de faktiska värdena om man vill räkna COP, men jag bryr mig inte så länge det är varmt i huset. Det är mera för att se lite vad som går åt i el och värme.

PS såg ditt sista inlägg, tar du ut värmen från tanken med en shunt


Jo precis, sitter en extern pump med shunt som hämtar energi från tekniktanken. Så jag borde väl komplettera med en extern framledningsgivare?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #98 skrivet: 18 september 2023, 20:30:57 »
Jag tycker delvis inte BT25 ska behövas, men det framgår inte hur BT25 tänker, inte vad jag sett någonstans. Testa gärna före en shunt och pump som inte har någon tidigare shuntning, att montera på ledningen där. Testa gärna en period i toppen på tekniktanken, gärna samma höjd eller något lägre än rörpipan hämtar värmen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #99 skrivet: 09 oktober 2023, 08:00:14 »
Lite uppdatering.

Problemet jag upplever med att inte ha bt25 är att när tekniktanken laddats klart sÃ¥ minskar cirkulationen genom VP (jag har CP pÃ¥ 1% i  viloläge) och det känns som där givaren (BT2) i VP sitter tappar temp snabbare än vad systemet egentligen har att arbeta med. SÃ¥ fastän det finns energi för shunten att hämta i tekniktanken sÃ¥ startar VP. Och när den dÃ¥ drar i gÃ¥ng sÃ¥ ökar ju tempen pÃ¥ BT2 snabbt eftersom det redan finns energi i tanken. Jag fÃ¥r dÃ¥ mÃ¥nga och korta körningar.  Jag har satt CP till 1% för att inte röra om skiktningen i tanken.

Med hjälp av BT25 och lite olika placeringar av denna så har jag nu fått ned starterna till mellan 1-2/dygn.
Med sämre verkningsgrad då, eftersom jag värmer vattnet till ca 50grader i tekniktanken.
Har försökt att söka men hittar inte hur man brukar drifta VP mot arbetstank, närmaste jag hittat är ju fast kondensering.

För att förbättra COP, hur skulle ni göra?
Börjar fundera på om jag ska göra så att jag kan koppla om systemet så jag har möjlighet att välja mellan att ha tekniktanken som arbetstank eller som volymstank.
För jag antar att det är bättre att köra den som volymstank till dess att alla andra hus är inkopplade i systemet?

Vad säger ni?
« Senast ändrad: 09 oktober 2023, 08:10:38 av JBergman »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #100 skrivet: 11 oktober 2023, 23:35:42 »
Nibe är inte helt klockrena till komplexa system. Tror inte du kan stänga av värmebärarpumpen, men det skulle du verkligen behöva göra. Kolla noga. Men tror inte. 1% är runt 33% i verkligheten gissningsvis baserat på annan pump jag mätt upp. Tycker du borde kunna ha tanken som arbetstank och förvärmningstank för varmvatten hela tiden.

Får du 50 grader vid flytande kondensering? Kurva 5 för golvvärme eller 9 för radiatorer? Hur funkar det med BT25 i mitten av tanken? Förläng sladden så den även passar 1/3 från botten som senare test. Men tror mest på mitten när jag tänker efter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #101 skrivet: 12 oktober 2023, 09:01:28 »
Nibe är inte helt klockrena till komplexa system. Tror inte du kan stänga av värmebärarpumpen, men det skulle du verkligen behöva göra. Kolla noga. Men tror inte. 1% är runt 33% i verkligheten gissningsvis baserat på annan pump jag mätt upp. Tycker du borde kunna ha tanken som arbetstank och förvärmningstank för varmvatten hela tiden.

Får du 50 grader vid flytande kondensering? Kurva 5 för golvvärme eller 9 för radiatorer? Hur funkar det med BT25 i mitten av tanken? Förläng sladden så den även passar 1/3 från botten som senare test. Men tror mest på mitten när jag tänker efter.

Okej, ska kolla med Nibe om man kan stänga av den, antar att minsta läget är 1% av någon anledning. Kanske för att få värden på framledning och retur?

Eftersom vi inte bor i huset ännu så har jag satt varmvattenproduktionen på paus samt att jag blockerat eltillsatsen. Jag kör på kurva 10 mot tekniktanken just nu. Bifogar några dumpar från mobilappen de senaste dygnen.
Ska testa att flytta bt25 till mitten av tanken.

Tack för dina inputs

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #102 skrivet: 17 oktober 2023, 15:12:09 »
Har nu flyttat bt25 till mitten av tanken och sänkt kurvan till 5. Man ser droppet i temperatur vid i grafen där jag ringat in med rött.  NÃ¥gra synpunkter? FÃ¥r ju fler starter men inte supermÃ¥nga.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #103 skrivet: 17 oktober 2023, 19:29:01 »
Ser bättre ut!

Men, varför fram och retur så nära varandra? Håller Niben lägsta pumphastighet? För du kopplade på volymen i tanken, ingen slinga i tanken väl?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #104 skrivet: 17 oktober 2023, 19:36:37 »
Ser bättre ut!

Men, varför fram och retur så nära varandra? Håller Niben lägsta pumphastighet? För du kopplade på volymen i tanken, ingen slinga i tanken väl?

Hm, ska kolla, tror det kan vara sÃ¥ att när pumpen värmer kör den upp värmebärarpumpen till 100%?  Vad tycker du jag ska ställa den pÃ¥ om det är sÃ¥?

Jo, jag laddar mot volymen i tanken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!