Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Nano X35, Daikin Solo XRH25 eller IVT Aero 605 till sommarstugan?  (läst 6532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ViktorKrum

  • Gäst
ViktorKrum
SV: Daikin Nano X35, Daikin Solo XRH25 eller IVT Aero 605 till sommarstugan?
« Svar #15 skrivet: 30 juli 2020, 12:23:01 »
Tack för alla tips och inputs, det är till stor hjälp!  :)

Sammanfattningsvis så får jag känslan av att jag borde köpa Daikin Nano X35. Den uppfattning jag får är att Daikin är ett bra märke och att X35:an kommer gott och väl räcka för att klarar jobbet. Eller finns det någon anledning för mig att lägga till ett par tusenlappar och köpa någon av de andra?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dom stämmer säkert men behöver inte saltas extra😂😂
De är inte saltade. Polarpumpen har ett gammalt prospekt på sin hemsida som gäller för Siesta versionen av Nano X. Idag har de original NanoX som ger de värden jag angav. De får helt enkelt uppdatera prospektet. Går du in på produkten och läser data så ser du i texten angivet de effekterna som jag skrev tidigare. Mvh Daikin

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Har sökt men hittar ingen broschyr med dina siffror eller på Daikin's hemsida. Har du kanske en länk?
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har sökt men hittar ingen broschyr med dina siffror eller på Daikin's hemsida. Har du kanske en länk?
Beror på att modellen har flyttats till Polarpumpen som försäljningskanal.
Men så här såg det ut när den såldes av våra tidigare ÅF:
Mvh
D

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stämmer bra, en 35-maskin brukar dra max 1800 W när den går för fullt vid den utetempen, troligen lite mindre.
mindre för det finns för lite värme att utvinna vid den temperaturen, cop 1,5 kanske

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
mindre för det finns för lite värme att utvinna vid den temperaturen, cop 1,5 kanske
Normalt så faller förbrukningen med fallande utomhustemperatur då köldmediets densitet minskar.
COP varierar med designen på maskinerna. Caldo xrh40 ger 4 kW vid -25C med ett COP på 2.05.

Mvh
D

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Normalt så faller förbrukningen med fallande utomhustemperatur då köldmediets densitet minskar.
COP varierar med designen på maskinerna. Caldo xrh40 ger 4 kW vid -25C med ett COP på 2.05.

Mvh
D
vilken rolig lärare du har haft i kylteknik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan du förklara den lägre uteffekten och driveffekten på annat sätt Electroluxaren?
Skulle verkligen uppskatta om du delgav oss förklaringen om det som Daikin skriver inte stämmer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tack för alla tips och inputs, det är till stor hjälp!  :)

Sammanfattningsvis så får jag känslan av att jag borde köpa Daikin Nano X35. Den uppfattning jag får är att Daikin är ett bra märke och att X35:an kommer gott och väl räcka för att klarar jobbet. Eller finns det någon anledning för mig att lägga till ett par tusenlappar och köpa någon av de andra?

Daikin Nano tillhör så vitt jag förstår inte Daikins premiumlinje av värmepumpar, du skall jämföra den mot t.ex. Mitsubishis och Panasonics billigare modeller.
T.ex mitsubishis serie Solid (MSZ-AP)

Med tanke på DUT på din ort, och den relativt lilla yta du skall värma så kanske de bäst nordenanpassade värmepumparna inte behövs, detta är ingen avrådan, bara ett förtydligande att de lite billigare pumparna kanske inte är riktigt lika vassa som de som kostar några tusen till.

Detta är mina antaganden, se det inte som någon absolut sanning.
(Tillverkarna lämnar ut för bristfällig information om sina maskiner för att man på ett adekvat sätt skall kunna jämföra prestanda utifrån de specifikationer som presenteras)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Borde inte Mitsubishi fh35 vara ett väldigt bra alternativ, också den gamla gasen r410 och hög uteffekt vid kyla. Tyvärr har båda två bara fått ett A i energimärkning men uteffekten har dom

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borde inte Mitsubishi fh35 vara ett väldigt bra alternativ, också den gamla gasen r410 och hög uteffekt vid kyla. Tyvärr har båda två bara fått ett A i energimärkning men uteffekten har dom

Daikin har redan nya gasen R32 är överlägsen topp och lÃ¥ga CO2 är rekommendera bra val  tummenupp
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Verkar vara r410a i nano

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Verkar vara r410a i nano

Ja rätt du menar Nano utom Solo.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Daikin har redan nya gasen R32 är överlägsen topp och lÃ¥ga CO2 är rekommendera bra val  tummenupp

Dom flesta modeller har R32 i dagsläget, varför skulle den vara överlägsen topp ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

ViktorKrum

  • Gäst
ViktorKrum
SV: Daikin Nano X35, Daikin Solo XRH25 eller IVT Aero 605 till sommarstugan?
« Svar #29 skrivet: 05 augusti 2020, 10:11:20 »
Jag köpte en Nano X35 och kommer få den installerad inom någon vecka. Förhoppningvis blev det ett bra val!

Tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!