Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad för system?  (läst 3459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad för system?
« skrivet: 13 mars 2017, 16:39:51 »
Hej,
Vi skall snart börja bygga nytt hus.
Det blir 217 kvm i två plan.
Platsen är Västernorrland intill en sjö.
Uppskattat djup ner till berg är 40-70 m.
Avstånd till sjön är 30 meter men väldigt brant slänt ner till sjön.

Golvvärme i båda planen samt FTX-ventilation.

Vilken uppvärmning anser ni vettigast och vad skall vi tänka på samt inte glömma bort?
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad för system?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2017, 18:26:42 »
Det låter ju som att ni ska ha en slang i sjön (sjövärme med en vanlig bergvärmepump).
Har ni strand och tillgång till vattnet?
Min uppskattning är att max effektbehov blir ca 9 kW.
500 m slang innebär ca 440 m i sjön och det kommer räcka fint.
Gräv ner slangen så att isen inte kommer åt den en bit ut från stranden.
Sätt rejäla sänken på slangen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad för system?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2017, 18:35:32 »
Hej,
Vi skall snart börja bygga nytt hus.
Det blir 217 kvm i två plan.
Platsen är Västernorrland intill en sjö.
Uppskattat djup ner till berg är 40-70 m.
Avstånd till sjön är 30 meter men väldigt brant slänt ner till sjön.

Golvvärme i båda planen samt FTX-ventilation.

Vilken uppvärmning anser ni vettigast och vad skall vi tänka på samt inte glömma bort?
Blir det inte tjock is där ?  samt djup tjäle , betyder  min  1M djupt under vattennivÃ¥ i strandlinjen och ut

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad för system?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2017, 18:46:06 »
En undran gällande sjövärme. Jag var på en föreläsning för ett tag sedan och det gicks igenom en del olika uppvärmningsalternativ bl.a. sjövärme. Där sades det att det behövs betydligt kortare slang där, än om man borrar eftersom slangen i sjön var effektivare än om man borrade. Stämmer påståendet?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad för system?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2017, 19:08:08 »
En undran gällande sjövärme. Jag var på en föreläsning för ett tag sedan och det gicks igenom en del olika uppvärmningsalternativ bl.a. sjövärme. Där sades det att det behövs betydligt kortare slang där, än om man borrar eftersom slangen i sjön var effektivare än om man borrade. Stämmer påståendet?
Kanske det , vet inte riktigt , men den ligger ju i vatten och sjunker i dyn , konstant ca +4 där , tyst om detta miljötänk

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad för system?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2017, 19:16:37 »
Jo, det stämmer att man behöver mindre slang i sjön än i berg om sjön är tillräckligt stor och djup.
Det är som sagt alltid +4 °C på botten, det kylda vattnet stiger och ersätts med nytt +4 °C vatten runt slangen.
Men snålar man för mycket med slangen så kan det hinna växa is runt slangen och då kan den flyta upp och lyfta bort förankringen om det vill sig illa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad för system?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2017, 19:54:18 »
Jo, det stämmer att man behöver mindre slang i sjön än i berg om sjön är tillräckligt stor och djup.
Det är som sagt alltid +4 °C på botten, det kylda vattnet stiger och ersätts med nytt +4 °C vatten runt slangen.
Men snålar man för mycket med slangen så kan det hinna växa is runt slangen och då kan den flyta upp och lyfta bort förankringen om det vill sig illa.
Då är det bara att knuffa ner som för ett borra + lite till och man är hemma

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad för system?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2017, 20:18:56 »
Glömde en sak du måste ankra ner den med betongblock inte gratis , men kan göra dom själv med hembyggd form som är delbar och sno ihop dom med rostfri 3 mm tråd genom hål , behöver nog väga ca 5 kg per 3 meter

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad för system?
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2017, 07:39:15 »
Har ni plats för jordvärme så är det inget dumt alternativ.
Ett tvåplans hus i söderläge kan ta in mycket värme från solen, det ställer lite speciella krav.
Har ni dessutom tänkt ha klinker på toaletten med underhållsvärme på sommarn så kan en on/off-värmepump på 9-12 kW + en arbetstank vara en bra lösning.
Arbetstanken gör att ni kan låta termostater strypa bort effekt om solinstrålningen är kraftig utan att det påverkar flödet över värmepumpen negativt.
Samma sak, tanken gör stor nytta om man tänkt underhållsvärma vissa mindre golvytor på sommaren.

Vill ni komma maximalt billigt undan så kan annars en 8-10 kW värmepumpen som kopplas till systemet utan arbetstank också fungera bra om ni placerar rumsgivaren så till att den påverkas i vart fall delvis av solinstrålningen.
Väljer ni att köra utan tank så kan ni strunta i termostater på hela ert värmesystem, känner ni er osäkra på detta (eller om det inte går få igenom besiktningen) så kan ni köpa dem, men de skall helst inte vara aktiva, jag brukar säga att i ett system utan arbetstank skall man ha som mest 30% av termostaterna aktiva.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad för system?
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2017, 15:35:41 »
Tack för lite respons!

Sjövärme har vi tänkt på, dock äger vi inte sista biten ner mot sjön... är troligtvis inte något större problem att få ett servitut eller tillstånd, men jag tror inte att sjövärme är optimalt för oss ändå med tanke på att det är en sjö som det fiskas enormt mycket i, både sommar och vinter. Dessutom är det precis där vi har tänkt att lägga slangen i så fall.

Jordvärme går inte då vi inte har så mycket tomt att jobba med. Väldigt mycket är slänt.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad för system?
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2017, 20:03:23 »
Jag bumpar den här lite.

220 kvm blir vårt hus, i två plan.

Så min fråga är egentligen denna:

Vad för system skall vi använda oss av?

Luft/vatten?
Bergvärme?
NÃ¥got annat?
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad för system?
« Svar #11 skrivet: 25 mars 2017, 21:39:21 »
Det blir mycket foderrör om ni borrar bergvärme.
Jag skulle fundera på att skippa FTX och istället skaffa en bra frånluftsvärmepump + tilluftsvärmare.
http://www.comfortzone.se/vara-produkter/modeller/ex65
http://www.comfortzone.se/vara-produkter/tillbehor/comfortzone-t12

Eller
http://www.nibe.se/produkter/franluftsvarmepumpar/NIBE-F750/
http://www.nibe.se/produkter/Tillbehor/NIBE-SAM-40/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad för system?
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2017, 13:30:34 »
Det känns som att luft/vatten har kommit väldigt långt i utvecklingen och om man läser på lite andra trådar och forum så tar det ganska lång tid att tjäna in kostnaden för borrhålet om man väljer bergvärme.

Har väl tänkt kontakta några lokala installatörer här för att få prata igenom allt med dem.

Tack för all input, det gjorde mig inte sÃ¥ mycket klokare (en jäkla djungel)  .,;- dontknow
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad för system?
« Svar #13 skrivet: 18 april 2017, 15:28:34 »
Hur är det... vilka system funkar för att värma upp 220 kvm?
Jag tycker att jag har hört mycket att om man skall värma upp en större kåk så måste man nästan har berg/jord/sjö, men är det verkligen så?

Vad jag har förstått så har vi närmare 50 meter ner till berg hos oss vilket innebär att det blir väldigt hög kostnad för borrningen. Då är frågan, vad kan finns det för alternativ?

Känner mig som en bambi pÃ¥ hal is som dessutom gÃ¥tt vilse i dimman.  help
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad för system?
« Svar #14 skrivet: 18 april 2017, 15:36:26 »
Hur är det... vilka system funkar för att värma upp 220 kvm?
Jag tycker att jag har hört mycket att om man skall värma upp en större kåk så måste man nästan har berg/jord/sjö, men är det verkligen så?

Vad jag har förstått så har vi närmare 50 meter ner till berg hos oss vilket innebär att det blir väldigt hög kostnad för borrningen. Då är frågan, vad kan finns det för alternativ?

Känner mig som en bambi pÃ¥ hal is som dessutom gÃ¥tt vilse i dimman.  help
Har samma problem i skÃ¥ne  ca 90m till  ((berg )) ( som är som en tvättsvamp )svÃ¥rt att borra
vill ha ca 100kkr - 130kkr  + VP  , tror jag gÃ¥r pÃ¥ en L/V  kanske 2 st mindre med ner till  -20C  blir billigare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!