Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Kommer ni att vaccinera er mot corona/ Covid-19 när det blir möjligt?

Ja, så snart det går
14 (28%)
Ja, men jag vill inte vara först ute (inte bland de första 100 000)
12 (24%)
Har inte funderat
2 (4%)
Nej, aldrig
4 (8%)
Nej, men kanske ändrar jag mig
18 (36%)

Antal personer som röstat: 50

 

Författare Ämne: Kommer ni att vaccinera er mot corona/ Covid-19 när det blir möjligt?  (läst 12501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu har de ju en ny teori. Att smittan sprids och att man kanske bara är mottaglig för en viss blodgrupp.

Så om man nu har blodgrupp B så kan man ju bara ta emot blod från blodgrupp B och blodgrupp O. Om man till och med har B - , alltså blodgrupp B med Rhesusfaktor negativ så kan man ta emot blod (och därmed att bli smittad av coronaviruset) enbart från blodgrupp B - och O - . Det är ca 8 % av Sveriges befolkning som har dessa blodgrupper.

(De flesta har A + och O +).

Blodgrupp B är dessutom generellt inte så mottagligt för vaccin och det här är en ny vaccintyp.

I så fall borde man egentligen låta bli det att vaccinera sig (i början) om man har blodgrupp B- och inte jobbar så mycket med andra. Smittningsrisken borde då vara låg och risekn att det blir komplikationer med vaccinet kan då vara större.

Men det finns generellt få som har Rhesusfaktor - ... så risken för dem att bli smittade borde vara lägre.
Varför skulle man ta emot blod, det är väl ändå extremt ovanligt att folk får blodtransfusioner?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Inväntar de bättre alternativen så länge det är möjligt. En spruta som räcker minst ett år garanterat mot alla coronavirus.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Helt ok att inte ha bråttom. Låt oss se hur det fungerar, och ge de som behöver det först.
Men vill man resa igen verkar det krävas Ã¥tminstone ett vaccinationsintyg.  ???
Annars riskerar man att hamna i två veckors kostsam karantän någonstans, eller fastna på nån flygplats.
Och förlora biljetter och bokningar.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag fÃ¥r nog köpa mitt hus i Spanien över nätet, men billigt blir det.  tummenupp

Jag vill ha ett "vanligt vaccin" som inte dribblar med mina gener eller DNA, och de verkar ju komma lite senare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
Jag vill ha ett "vanligt vaccin" som inte dribblar med mina gener eller DNA, och de verkar ju komma lite senare.

Kan du förklara på vilket sätt de vaccin som nu finns dribblar med dina DNA-molekyler?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
 FrÃ¥n Phifers hemsida:
"Hur fungerar mRNA-vacciner?
mRNA-vacciner bygger på en ny vaccinteknik med budbärar-RNA (mRNA) som innebär att kroppen själv producerar en del av det kroppen tror är virus och tillverkar antikroppar. En sekvens av virusets arvsmassa har valts ut och förmedlar genetiska instruktioner för spikeproteinet, som viruset använder för att ta sig in i kroppens celler. Coronavirusproteinet känns igen av kroppens immunförsvar som tillverkar antikroppar."

Jag tolkar det som att man förändrar kroppens egna DNA eller Gener (Osäker på vad) för att själv tillverkar virusliknande partiklar som sedan i sin tur aktiverar immunförsvaret.
För mig känns det väl inte uteslutet att denna konstgjorda produktion kanske inte upphör "som på beställning" och jag tycker därför att det känns mer osäkert att låta denna typ av vacciner injiceras i min kropp.
Jag kan självklart ha fel.
Troligen har jag det, men det jag vet är att denna typ av vacciner aldrig tidigare använts på människor, så bara det känns som en chansning jag inte är så där jättesugen på att göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Från Phifers hemsida:
"Hur fungerar mRNA-vacciner?
mRNA-vacciner bygger på en ny vaccinteknik med budbärar-RNA (mRNA) som innebär att kroppen själv producerar en del av det kroppen tror är virus och tillverkar antikroppar. En sekvens av virusets arvsmassa har valts ut och förmedlar genetiska instruktioner för spikeproteinet, som viruset använder för att ta sig in i kroppens celler. Coronavirusproteinet känns igen av kroppens immunförsvar som tillverkar antikroppar."

Jag tolkar det som att man förändrar kroppens egna DNA eller Gener (Osäker på vad) för att själv tillverkar virusliknande partiklar som sedan i sin tur aktiverar immunförsvaret.
För mig känns det väl inte uteslutet att denna konstgjorda produktion kanske inte upphör "som på beställning" och jag tycker därför att det känns mer osäkert att låta denna typ av vacciner injiceras i min kropp.
Jag kan självklart ha fel.
Troligen har jag det, men det jag vet är att denna typ av vacciner aldrig tidigare använts på människor, så bara det känns som en chansning jag inte är så där jättesugen på att göra.
Frågan är om det då vore lika effektivt att få lite, så lite att kroppen hinner ta hand om det, av coronaviruset. Det är ju sannolikt därför det skiljer så mycket i sjukförloppet. Svårigheten är att veta vad som är lite eller för mycket, det är individuellt.

Jag är skeptisk till de nu godkända vaccinerna, de tror de ska skydda 6-12 mÃ¥n. Om vi inte hinner vaccinera alla inom den tiden blir det ett ekorrhjul. Dessutom finns risk för ökad smittspridning när folk fÃ¥tt sina sprutor, precis som de som har immunitet pÃ¥  annat vis. Det är ett faktum som jag upplevt flera gÃ¥nger och även visats i tv, " varför har inte du munskydd när du ska Ã¥ka tunnelbanan?" " behövs inte , jag har haft covid,,", Tänker man sÃ¥ p.g.av okunskap eller egoism?
Man kan vara smittbärare även om man är immun, men enligt forskare inte lika farliga sådana eftersom viruset inte kan föröka sig i en immun person, en hostning ger alltså färre virus än vad vederbörande själv fått i sig. Men en som ev smittas av en lågdos kan mångfaldiga viruset igen.

Barn smittar kanske inte sina lärare, men är det konstigt? Ett barn på 1 meter och en lärare på 2 meter. Inte ens om de står väldigt nära varandra finns det risk, dessutom sitter väl eleven för det mesta. Det fodras att barnet kan hosta med kraft för att lyfta smittan 1 meter rakt upp. Men när barnet kommer hem och gosar med föräldrarna, då händer det. Det är för mig fakta.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vaccinet kanske gör så att antalet samtidigt sjuka minskar så pass att även en anorektisk sjukvård mäktar med.
Jag skulle tro att det räcker för våra makthavare.
De allra flesta i maktens korridorer skiter nog i om folk dör i den takt som nu sker, kanske är det t.o.m så att de sitter och räknar pengar då äldre som avlider är en stor besparing för både stat och kommuner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Virus dribblar med ditt DNA.
Då det inte kan reproducera sig självt (det består 'bara' av några molekyler som sitter ihop) använder det värdcellens DNA för att tillverka kopior av sig själv.
Vaccin blir alltmer sofistikerade, vilket är en bra sak.
Men de förändrar inte ditt DNA, de bara stimulerar det att tillverka antikroppar.
I detta fall genom att tillverka ett virusspecifikt protein som aktiverar immunförsvaret.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det vi inte vet är vad mer det där proteinet gör med oss över tid, det skulle vara mycket märkligt om det enbart påverkade bildningen av antikroppar mot Coronaviruset utan att påverka något annat hos oss.
Slutar det någonsin att produceras, och vad kan det påverka?
Alzheimer's, diabetes, högt blodtryck och alla andra välfärdssjukdomar - är de verkligen ett resultat av bara vår mathållning, eller kan det vara annat som gör att vi är mitt inne i en metabol pandemi som ingen verkar ha svaret på?
Vacciner skulle kunna vara en delförklaring - och det finns ingen med ekonomiska muskler som har något som helst intresse av att utreda frågor som dessa.
Jag vill absolut hävda att vi är naiva om vi fullständigt litar på läkemedelsbolagen, som dessutom inte är skadeståndsskyldiga när/om det visar sig finnas biverkningar. Visst, det kan vara mindre dåligt med vaccin är med en viss sjukdom, men jag vill säga att vi just nu inte vet mer än att det verkar någorlunda akut ofarligt (om man bortser från ansiktsförlamning och dödsfall hos svaga patienter) - det vi vet om de långsiktiga effekterna är höljt i dunkel.
På många sätt påminner det här med tron på vacciner en religiös tro - vissa har bestämt sig på att lita på predikanterna, medan andra vill se bevis på ofarligheten innan de litar på vetenskapen bakom vaccinerna.
Än så länge är i alla fall inte jag helt övertygad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Ska man ta vaccinet? Tänk om jag redan har motståndskraft, många blir ju inte sjuka av coronaviruset, tänk om vaccinet förstör min ev livslånga naturliga motståndskraft?
Svägerskan blev covid sjuk, de firade Jul med barn och barnbarn, ( hon visste inte att hon var sjuk vid tillfället), ingen förutom hennes man blev smittad efter en dags mingel, märkligt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det verkar ju finnas superspridare, som de här i byn, alla i två familjer smittades (2 systrar i var sin familj - de umgås ofta), troligen var det en i gruppen som var en superspridare.
Annars hör man ju många familjer där bara en eller ett par av 4-5 personer blir sjuka.
Är man skapligt frisk, under 70 år och äter D-vitamin är nog risken rätt liten att bli allvarligt sjuk.
Jag kommer nog att vaccinera mig före hösten, om det finns konventionella vacciner att tillgå då, men jag har ännu inte bestämt mig.
Kanske blir det nÃ¥t DNA-vaccin ändÃ¥ om det kommer loss ett intressant hus i Spanien som jag vill kika pÃ¥.   ;) dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4

Jag tolkar det som att man förändrar kroppens egna DNA eller Gener (Osäker på vad) för att själv tillverkar virusliknande partiklar som sedan i sin tur aktiverar immunförsvaret.

Feltolkning, det som händer är att vaccinets RNA-molekyler ser till att kroppens celler tillverkar det protein som sitter på virusets yta. Det proteinet aktiverar immunförsvaret på samma sätt som vilket vaccin eller vilken infektion som helst. Kroppens DNA-molekyler är aldrig involverade i detta.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Stämmer, enligt Phifer så är det gener som tillverkar proteinet som aktiveras av vacciner.
Jag vill inte heller att mina gener skall bli proteinproducenter för all framtid.
Men åter igen, jag kan säkert ha fel.
Det ingen kan ändra på är dock min skepticism, ansiktsförlamning som biverkan ses i princip som "inga biverkningar" vilket jag inte håller med om - bara som ett exempel.
Du Roland kanske kan förklara hur spikeproteinet eller antikropparna det kan generera ansiktsförlamning? (Själv har jag inte satt mig in i det)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
Stämmer, enligt Phifer så är det gener som tillverkar proteinet som aktiveras av vacciner.
Jag vill inte heller att mina gener skall bli proteinproducenter för all framtid.
Men åter igen, jag kan säkert ha fel.

Det är inte dina gener som tillverkar proteinerna. Dina gener är överhuvudtaget inte inblandade i den här processen.  Det är vaccinets RNA-molekyler som innehÃ¥ller den genetiska information som behövs tillverka proteinet. Vaccinet tar över det maskineri i cellen som tillverkar proteiner och tillverkar en antal uppsättningar av virusproteinet. När  proteinerna kommer ut i kroppen och aktiverar de immunförsvaret. Vad jag vet dör cellen i och med det sÃ¥ det är en engÃ¥ngsprocess.

Biverkningar och deras uppkomst vet jag inte så mycket om men ofta är det kroppens eget immunförsvar som reagerar fel. Det är rätt vanligt, allergier är en variant. Det finns flera sjukdomar som är orsakade av att kroppens immunförsvar har gått snett, reumatism och MS för att ta några exempel. Jag har läst om svårt sjuka covidpatienter som man har behandlat med mediciner som bromsar immunförsvaret just för att problemet har varit kroppens reaktion på infektionen.

SÃ¥ länge som risken för biverkningar är betydligt lägre än risken för att bli sjuk med likvärdiga eller värre problem tycker jag valet mellan att vaccinera sig eller lÃ¥ta bli är enkelt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!