Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F310p  (läst 1137 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersNerme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F310p
« skrivet: 21 september 2020, 08:25:25 »
Hej.
Har en Nibe Fighter 310p.
Som det ser ut nu så verkar det som att kompressorn aldrig har fungerat, kanske första året.
Jag köpte huset 2011, huset byggdes 2009.
Under mina år har jag inte sett någon ökning på elförbrukningen.
I går försvann varmvattnet, efter lite felsökning så fann jag glapp i reläkortet. Ett nytt är beställt.
Under tiden jag felsöker ser jag ett tydligt gammalt läckage på ett kopparrör. röret är ett av (påfyllnadsrören) det är tilltryckt i änden. Har två sådana rörstumpar.
Reläet för kompressorn drar och spänning fram till kompressorn, men inget livstecken alls.

Kan det bero på att köldmediumet är helt slut?


Väl mött/ Anders

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F310p
« Svar #1 skrivet: 21 september 2020, 09:47:09 »
Hej! Hörs det inget klick från det termiska motorskyddet på toppen av kompressorn under huven när den försöker starta? Om kompressorn hunnit tryckutjämna (normalt ca 15 min) så kan man välja kanal 14 och trycka på den andra knappen för snabbstart av kompressor. Kompressorn hörs om den går, man kan inte missa det, runt 45 dB. Fungerar den sparar man ca 7000-8000 kWh/år beroende på hur stort huset är och var i landet det ligger (utetemperaturen).

Var glappade det på reläkortet? Vilka kopparrör menar du? Om det mesta av köldmediet läckt ut ska den lösa med lågtryckspressostaten och ge A03-larm.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad AndersNerme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F310p
« Svar #2 skrivet: 21 september 2020, 10:04:05 »
Hej.
Reläkortet har jag tagit loss och lödat om samtliga lödpunkter. Dock så glappar det fortfarande när jag böjer det lätt.
Jag märker glappet genom att kontaktorn står och slår. Kanske någon lödbana eller relä som är kasst.

Relät som styr kompressorn slår till, spänning fram. 230v på plint 1 och 2, samt 1 och 3. Plint 2 är nollan. Vad plint 3 är vet jag ej. Men inget ljud över huvud taget.

Röret jag pratar om är de stumpar som har använts för att fylla systemet en gång i tiden, sitter efter torken och är ihoptryckt i änden.


Tänker att om systemet är helt tomt, dÃ¥ kanske nÃ¥gon tryckvakt hindrar kompressorn frÃ¥n att överhuvudtaget starta.  Det är ju tre ledningar in till kompressorn, kanske nÃ¥got inbyggt?

/Anders

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F310p
« Svar #3 skrivet: 21 september 2020, 10:40:43 »
Ja det låter som ett avancerat fel på reläkortet. Det är ju både 12 V och 230 V på så man måste vara försiktig med var man tar någonstans. I första hand tänker man på lödpunkterna för tunga komponenter men det är bra gjort att löda om alla!

Kompressorn är 1-fas med hjälplindning. (Vanlig konstruktion och ibland finns även ett startrelä och startkondensator). Hjälplindningen matas med driftkondensatorn som är kopplad till plint 3.

Finns ett smalt rör några cm till höger om torkfiltret som normalt inte används och bara är ihop-klämt i änden. Påfyllning sker via ett rör på lågtryckssidan nära lågtryckspressostaten. Om systemet tappat köldmedia ska det bli A03-larm i displayen. Funderar på om kompressorn skurit sedan länge och det termiska motorskyddet clixon till slut också gått sönder och inte återställer sig Sc:,h Man kan ju mäta spänningen på toppen av kompressorn både före och efter clixon. Sedan kan man isolationsmäta kompressorn för att se om det är kortslutning i lindningarna. Går även att ohm-mäta lindningarna men tyvärr har jag inte värdena, men kanske kan man få de av NIBE? Hursomhelst ska man bara duktig på el för att göra den typen av mätningar på ett säkert sätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad AndersNerme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F310p
« Svar #4 skrivet: 21 september 2020, 11:21:58 »
Okay, Jag skall mäta lite på kompressorn när jag kommer hem.
Har en megger så jag kan mäta lindningarna.

Bifogar en bild på röret, Kan ta en bättre när jag kommer hem.
Där finns en tydlig läcka på toppen, hur något runnit längs sidan och bildat en torkad fläck under.
Kan så klart vara flussmedel eller liknande från tillverkningen.

Men något A03 larm har jag inte fått. Får kolla tryckgivarna när jag kommer hem.

/ Anders

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F310p
« Svar #5 skrivet: 21 september 2020, 12:11:58 »
Det är inte bra om det verkar vara en läcka på toppen av det röret? Känns röret och fläcken feta så kan det ju vara kompressorolja som följer med köldmediet ut. Vid tillverkningen borde rören ligga ner tycker jag så det bör inte ha runnit t.ex. flussmedel. Utbytesdelen på i ett färdig-lött kit: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-310p-9kw-cu-089350/068-utbyteskit-med-expansionsventil-och-torkfilter.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad AndersNerme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F310p
« Svar #6 skrivet: 21 september 2020, 16:31:15 »
Hej. clixon var helt slut, kopplade förbi denna och då brummar kompressorn. Den går ej utan bara brummar. Startkondensatorn är på 4 uF, hade en med 2uF hemma, samma brum, samt samma brum utan kondning helt och hållet. Skall mäta lindningarna i kväll.

Bifogar bilder på den befarade läckan, bilderna är från samma rör, topp och botten.

/Anders

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F310p
« Svar #7 skrivet: 21 september 2020, 16:59:07 »
Ja där ser man att något har runnit ner till en liten fläck, men frågan är vad?

Om kompressorn bara brummar utan att gÃ¥ har den förmodligen skurit. Man ska bara testa kort tid utan clixon som brukar lösa ut efter 5-10 sekunder. Genomsnittlig livslängd pÃ¥ kompressorerna har varit 7 Ã¥r hos mig och har bekanta med liknande erfarenhet. Köldmediet R290 propan är inte bra för kompressorerna som är gjorda för R22 som dessvärre var med freon. Driftkondensatorn till kompressorn är pÃ¥ 15 µF. Den pÃ¥ 4 µF är till fläkten. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad AndersNerme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F310p
« Svar #8 skrivet: 21 september 2020, 17:11:23 »
OHM mätning gjord.

Mellan 1C och 2R   7 ohm
mellan 1C och 3S   8 ohm
mellan 2R och 3S   15 ohm

Och ingen kontakt med jord.

Meggning ok

Är det så att det är start kondensatorn eller lagren som är den felande länken?

/Anders

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F310p
« Svar #9 skrivet: 21 september 2020, 17:21:50 »
Intressant med mätningarna. Tyvärr har jag inte facit men 7+8 = 15 så där stämmer det bra med summan av lindningarna.

Eftersom kompressorn startar i tryckutjämnat tillstånd tror jag inte driftkondensatorn är problemet. Även om den tappat en del kapacitans borde kompressorn starta men eventuellt få ett lägre vridmoment och inte komprimera gasen lika kraftigt. Du får nog göra som många andra och anlita en kyltekniker som kommer med en ny kompressor. Det kan vara lönt att satsa på 360P reservdelskompressor istället då den är på 650 W medan 310P reservdelskompressor bara är på 500 W. Ger aningen bättre energibesparing, åtminstone om huset är större än 100 kvm.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad AndersNerme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F310p
« Svar #10 skrivet: 21 september 2020, 19:15:00 »
Ok, gissade nästan det, kass kompressor.

Nu till gasen, det ser ut att ha läckt, men kan ju vara annat.
Det finns två tryckgivare på utrustningen, dessa ligger i serie. Mäter jag dessa har jag signal igenom båda. När jag kopplar ur får jag A-03 på displayen. Kan jag tolka det som att systemet är ok när det gäller kylmedia?


/Anders

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F310p
« Svar #11 skrivet: 22 september 2020, 08:56:19 »
Det kan ha läckt ut en del utan att lågtryckspressostaten löser ut och ger A03. Man behöver mäta trycken med ett manometerställ för det köldmediet för att få mer exakt uppgift. Eftersom det bara är R290 propan är det inte farligt att släppa ut det bara man vädrar i rummet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad AndersNerme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F310p
« Svar #12 skrivet: 23 september 2020, 09:45:59 »
Tack för all hjälp.

Blir att jag får beställa en ny kompressor, ser då vid installation om det finns gas kvar när jag kapar rören.

Får passa på att löda dit en ventil i samma veva för påfyllning.

väl mött/ Anders

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F310p
« Svar #13 skrivet: 23 september 2020, 16:41:43 »
Jag har läst här någonstans att det är mer som bör bytas vid kompressorbyte, tex torkfilter men sen minns jag inte mer (så att den nya kompressorn inte rasar direkt)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F310p
« Svar #14 skrivet: 23 september 2020, 23:53:59 »

Får passa på att löda dit en ventil i samma veva för påfyllning.

I USA är det förbjudet med ventiler på R290 pga brandrisken. Borde vara samma här.
Gör en ordentlig läcksökning om gasen är borta, i kondensorn osv.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!