Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan jag använda min skorsten till en kamin?  (läst 9819 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
Kan jag använda min skorsten till en kamin?
« skrivet: 13 januari 2010, 13:52:37 »
Hej
Här kommer en nybörjarfråga om skorsten och kaminer.
Vi har slängt ut vår oljepanna som var kopplad mot en plåtskorsten med innerdiameter på c:a 125mm.
Skorstenen är klädd med ett spirorör på c:a 275-280mm med lock som väl är isolering mot brand (mineralull mellan?).
Huset är ett enplans med 27 grader taklutning och skorstenen går upp precis ovanför taknocken.

Vår fråga är alltså om man kan koppla en vattenmantlad kamin med 150mm anslutning till en sådan här skorsten.
Vi har hittat en modell som verkar intressant: http://www.selmac.se/index.php/kaminer/4

Utdrag ur texten:
Marinella PKBO (Lev. med kylslinga)

Vattenmantlad kamin med kylslinga. Perfekt för dig som vill värma med hjälp av vatten system. Kaminen värmer vattnet och lagrar sedan exempelvis det i accumulator tanken som sedan distribuerar det vidare till element eller golvvärme. Passar utmärkt till dig som skall värma din fritidsbostad eller som komplement till ditt hus.

Kamin spec:
Effekt: 4 kW luft / 6 kW vatten
Vikt: 173 kg
MÃ¥tt: 530/448/1140mm (B x D x H)
Rökrörsanslutning: 150mm
 
Övrig info:
Kaminens primär och sekundär luft reglerbar.
Levereras med keramiska plattor på sidorna
och stål topp. Kaminen har topprörs anslutning
150mm.    
Teknisk spec:
CO halt 0,1295%
Effektivitet: 73,65%
Vattenvolym: 11 L
Rökgastemp: 282°
Skorstensdrag: 12Pa
Rökgasflöde: 8,25 g/s
Bredd förbränningsrum: 350mm
Primärluft: termostat styrd (ingår i priset)

Denna kamin uppfyller svenska boverkets krav.


Finns det någon här som skulle kunna bena ut detta för oss?

Tacksam för all hjälp
Mvh
Jerry
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kan jag använda min skorsten till en kamin?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2010, 15:28:43 »
Hej Ã…led!  Nej du kan ju inte gärna koppla in en eldstad (kamin e.d) som föreskriver en rökrörsanslutning pÃ¥ 150 mm till en rökrörsanslutning som bara är 125 mm, utan dÃ¥ mÃ¥ste du isf välja en kamin som har en rökrörsanslutning som föreskriver just 125 mm i rökrörsanslutning. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Kan jag använda min skorsten till en kamin?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2010, 15:44:53 »
Det här med kaminer, skorsten, skorstensrör och vad som är tillåtet eller ej är för omgärdat av bestämmelser och regler för att ett svar på ett forum ger klartecken eller ett råd som håller i verkligheten.
Att det ändå kastar sig in "forumkompisar" och ger tvärsäkra råd slutar aldrig att förvåna.

Vore jag i Dina kläder skulle jag börja med skorstensfejarmästaren för Ditt område som i slutändan kan sätta eldningsförbud på Din anläggning eller ge den grönt ljus. Några punkter att tänka på.


1. Placering
Var vill du ha kaminen? Kontrollera att platsen uppfyller alla krav på ventilation, brandsäkerhet och bärighet. Måste golvet förstärkas?
2. Välj kamin
Hur stor ska den vara och var ska ni dra rökkanalen? Diskutera frågorna med en fackman.
3. Bygglov
Ta reda på om den önskade lösningen kräver bygglov eller bygganmälan i din kommun. Bor du i bostadsrätt tar du kontakt med föreningens styrelse.
4. Installation
Är du inte fackman, ta reda på vilka installationsregler som gäller eller anlita någon i branschen som dessutom tar på sig ansvaret för att braskaminen varken läcker ohälsosamma gaser eller onödig energi.
5. Besiktning
Alla installationer av eldstäder måste besiktigas. Kontakta den lokala skorstensfejarmästaren.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Kan jag använda min skorsten till en kamin?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2010, 15:54:56 »
Jag håller helt med föregående talare. Speciellt när det kommer till sotarfrågor. Det kan skilja mycket från sotare till sotare så ring till den som verkligen sotar hos dej. Annars kan det skära sej direkt.
När jag installerade min kamin i en öppen spis kom jag undan med att spjället satt kvar vilket det egentligen inte fick göra. Detta enbart pga att jag ring och frågar honom flera gånger om olika saker.

En bra relation till sin sotare är är A och O!!
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kan jag använda min skorsten till en kamin?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2010, 16:04:01 »
Hej Ã…led!  Ja jag hÃ¥ller helt med föregÃ¥ende talare ang det här med sotaren och kommunikationen med denne och hur viktigt det är givetvis, väldigt dumt av mig att inte ta med detta i sammanhanget givetvis, beklagar detta i efterhand. :-\ Men jag var väl alldeles för snabb och spontan när jag sÃ¥g din frÃ¥ga och kan väl därför redan nu säga dig att en sotare kommer aldrig nÃ¥gonsin att godkänna en inkoppling av en kamin som har en rekommenderad och typgodkänd rökrörsanslutning pÃ¥ 150 mm till ett rökrör som endast är 125 mm. ;) :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 13 januari 2010, 19:55:36 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
SV: Kan jag använda min skorsten till en kamin?
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2010, 19:07:54 »
Tack för all input!
Naturligtvis ska jag snacka med sotaren först och även göra en bygganmälan vilket jag vet krävs i min kommun (Halmstad) när man installerar en ny eldstad.
Min fråga här på forumet var mest till för att förbereda mig själv på vad jag måste tänka på.

Tidigare var vi inne på en pelletskamin och den vet jag att vi skulle kunna ansluta till det befintliga röret.

Schaktet som krävs trodde jag man kunde anse att spiroröret utgör, och eftersom det är radiellt 70mm större klarar man 60mm-kravet jag sett krävs på isoleringstjocklek.

Anslutningsdimensionen trodde jag bara var till för att veta vilka övergångar som krävs, sådana har jag sett hos skorstensleverantörer.

Dimensionen på skorstenen trodde jag var en funktion av vad som krävdes beroende på skorstenslängd, rökgastemperatur och därmed någon form av tryckskillnad.
Man lär ju så länge man lever....

Om vi kommer till skott ska jag försöka samla in den information vi får och lägga in här om mitt minne står mig bi...
 ;)
Jerry
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Kan jag använda min skorsten till en kamin?
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2010, 19:18:54 »
Tack för all input!
Naturligtvis ska jag snacka med sotaren först och även göra en bygganmälan vilket jag vet krävs i min kommun (Halmstad) när man installerar en ny eldstad.
Min fråga här på forumet var mest till för att förbereda mig själv på vad jag måste tänka på.

Tidigare var vi inne på en pelletskamin och den vet jag att vi skulle kunna ansluta till det befintliga röret.

Schaktet som krävs trodde jag man kunde anse att spiroröret utgör, och eftersom det är radiellt 70mm större klarar man 60mm-kravet jag sett krävs på isoleringstjocklek.

Anslutningsdimensionen trodde jag bara var till för att veta vilka övergångar som krävs, sådana har jag sett hos skorstensleverantörer.

Dimensionen på skorstenen trodde jag var en funktion av vad som krävdes beroende på skorstenslängd, rökgastemperatur och därmed någon form av tryckskillnad.
Man lär ju så länge man lever....

Om vi kommer till skott ska jag försöka samla in den information vi får och lägga in här om mitt minne står mig bi...
 ;)
Jerry


Du är helt rätt ute med övergångar men ta det med sotarn... dom är mycket bra på sånt och kommer i ett senare skede vara den som bestämmer. lycka till! (Och jag lovar/med många års erfarenhet) Det finns inget härligare än en välinstallerad och välfungerande braskamin..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
SV: Kan jag använda min skorsten till en kamin?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2010, 19:43:48 »
Vi längtar....
Luft/vatten funkar kanon ner till ett par minus.
Senaste 24 timmarna har vi haft en medeltemperatur ute på -1,25 grader och medeleffekten för varmvatten och uppvärmning har varit 1,88kW.
Alltså 45kWh för ett hus på 108 kvm med fem pers..... Rätt OK för ett hus byggt 1972 utan tilläggsisolering
Har testat att "stödelda" med vår gasolkamin som vi brukar ha i förtältet till "tattarigloon" på den plats vi vill ha kaminen på.
Funkar hundra!
Körde lite så nu i "rekordkylan" här nere i söder.
När vi slängde ut oljepannan murade vi en snedvägg i lättklinker som vi ska kakla där kaminen ska stå, golvet är 200mm armerat siporexbjälklag vilket betyder att vi har bärigheten.
Acktanken som VP är kopplad i står ett par decimeter från den nya murade väggen och det gamla skorstensröret är precis jämte tanken.
Allt förberett så mycket jag kunnat.
När stålarna är hopskrapade ska vi åka runt lite och jämföra priser för totalen.
:-)
Jerry
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!