Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Folksam pÃ¥ TV4 vems fel är det??  (läst 4189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Folksam på TV4 vems fel är det??
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2012, 15:11:19 »
Jag kan väl bjuda på kängor åt båda håll.

Hantverkare som inte håller tider är definitivt ett problem.

Oseriösa hantverkare har jag råkat ut för ett par gånger. Den senaste var försäljaren/installatören av spiskasseten. Den fungerade inte och det rök in i massor. Det skylldes på ventilationen, skortsenen, veden, eldningstekniken osv. När jag motbevisade detta steg för steg så slutade han helt enlelt att svara på telefon och brev. Efter fällande dom i ARN så gick jag via kronofogden då han inte brydde sig om ARN heller. Slutade med att han försattes i personlig konkurs. Han hadde då varit återförsäljare/installatör åt det märket i över tio år enligt tillverkaren.

Som det slumpade sig så stötte jag på en exakt likadan kassett på ett varuhus något år senare. Eller ja den var inte exakt likadan för den på varuhuset var nämligen rätt monterad.
Det skulle visst sitta ett stag mellan dörren och en intern lucka som öppnar fullt flöde upp i skortenen när man öppnar dörren. På min hadde Installatören lagt den inre luckan upp och ned så att fästet inte syntes och det fanns inget stag. Man kan ju rimligen tycka att han borde ha tillräckliga kunskaper för att kunna montera rätt efter tio år i branchen.

Då jag nu visste vad som var fel så borde det ju bara ha varit att ringa tillverkaren och be om ett sådant stag. Icke sa nicke. De hänvisade stenhårt till sin återförsäljare. När vi påpekade att han hadde gått i konkurs och att vi ville köpa staget från någon som var verksam så fortsatte de enbart att hänvisa till den konkursade. Det gick helt enkelt inte att få dem att fatta att återförsäljaren var borta. Tre år senare hänvisade de fortfarande till samma åf.

Nåväl, själv är ju bästa dräng enligt talessättet så jag tog en bit L-järn och borrade två hål i denna. Efter att ha vänt den inre dragplåten rätt och skruvat fast mitt hemgjorda stag så har kassetten fungerat bra i snart tio år.

Sen är det det här med kunder som tror sig kunna mer än de kan. Där gäller det att vara extremt tydligt, nästan ned på varje skruv och mutter som ingår.

Vill jag alltid ha det billigaste som kund? Nä - jag vill ha det billigaste som fungerar bra nog för mina krav. Jag köper gärna kvalitet men jag betalar inte överpris för att nån tror att jag är en kassako man kan råna. Elfirman som förökte ta 150:- plus moms för vanliga 10A häger automatsäkringar vart en tämligen kort bekantskap tex.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!