Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: cocacola
« skrivet: 22 september 2012, 08:28:21 »

en panna från 1965 är lika effektiv som en öppen spis.
I ditt fall ska man inte titta på din förbrukning.
VP installatören ska göre en u-värdes beräkning av ditt termiska skal och på så vis få fram effekt behovet
därefter tittar man på vilka förutsättningar som finns inne i huset.
räknar man en enkel schablon på 140 m2 i göteborg 1 plan hamnar man på ca 10 kw för värme i toppeffekt . ska du in med en 8 eller 10 rekomenderar jag tanklösning.
6kw går att stressa (även om jag inte gillar det) ,
cocacola
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 september 2012, 10:25:37 »

Jag tror nog inte att du får några mer specifika förslag i detta forum, ingen kan med säkerhet veta vad som är bäst för dig, men oavsett vad du väljer så kan vi i vart fall hjälpa dig att optimera anläggningen.
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 20 september 2012, 10:17:59 »

Har 2 st andra leverantörer som starkt hävdar att det räcker med en 8 kW och att det är det bästa allternativet för mig. De hävdar att en 10:a kommer få för många start och stopp och därmed slitas ut för fort?
Bifogar en till uträkning.
Jag har således lite bekymmer med att bestämma vilken storlek jag ska gå på? Sc:,h
Huset är som sagt från 1920 med dåligt isolerade väggar, dock så är fönster och dörrar nyligen utbytta. Dessutom så har vi idag en omgjord oljepanna från -65 där den inbygda ack.tanken har gått sönder. Således borde vår panna idag vara ganska ineffektiv och därmed kanske förklaringen till det stora antalet kWh.

8:a eller 10:a ????
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 september 2012, 23:10:39 »

Ja en 10a borde nog fungera fint
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 15 september 2012, 22:17:35 »

Med risk för att förvirra istället för att hjälpa till så låter 34500 kWh otroligt mycket för 140 m2. Med elvärme och hushållsel ihop blir det 40000 kWh, runt 250 kWh/m2. Självklart väger historiska data tyngre än uppskattningar och gissningar, du kanske har större verklig yta än du angett. Du behöver i alla fall inte större pump än rekommenderat. Möjligen kan man fundera på att stänga ytterdörren när det är som kallast. Och byta packning på kranar som läcker.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 14 september 2012, 21:43:36 »

Är det ok att skicka en offert från en leverantör till en annan för att pressa ned priset?

Nej det tycker inte jag,
Offerten är en handling mellan dig och entrepenören. Det är god affärsmannaskap som gäller
Cocacola
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 september 2012, 13:52:57 »

låter som en vettig leverantör  tummenupp
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 14 september 2012, 13:37:40 »

Håller på att förhandla med olika leverantörer och det är en som hävdar att jag måste gå på en 10kW, enligt hans beräkning nedan, vad säger ni om det?
1.       Du har förbrukat 10 pallar pellets per år. En pall innehåller 832 kg pellets och detta gånger 10 blir 8320 kg pellets
2.       1 ton pellets ger c:a 4800 kWh/år
3.       Din förbrukning blir alltså 8,320 x 4800 = 39936 kWh/år
4.       Jag har tagit hänsyn till att din panna har dålig verkningsgrad och angett 34500 kWh/år för värme & varmvatten
5.       När jag kör detta i vår energikalkyl är det en 10 kW värmepump som gäller.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 september 2012, 18:15:31 »

KB-rören kan dessutom med fördel dras ut på någon av sidorna, så kan man montera kärlet högt utan problem.

Varma rören går nog inte (enkelt) att flytta.

Edit:
Pythagoras sats ger att hypotenusan av en triangel med sidorna 1775 och 600 blir 1874, så 1950 verkar vara värsta fallet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 september 2012, 17:26:58 »

Nibe F1245 är 1775 hög + 70 mm för röranslutningar. Reshöjden är 1950. Om man plockar av fötterna är reshöjden 1930. Så du bör få plats med en sådan.

Ang fjärrstyrning kostar SMS40 ca 4000:-
Eftersom alla rören kommer upp på samma sida bör reshöjden bli lägre om man reser den rätt väg samt att man kan kapa rören nån cm om det krisar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 september 2012, 15:01:52 »

Det kan funka ibland, men vissa anser att det är taskigt och blir sura.
Vet inte om en offert är en privat historia som bara skall hållas mellan parter, men vill du kan du ju specificera exakt vad du vill ha offert på, och säga att då fått ett visst pris från en annan leverantör på just de prylarna.
Är du lite "smidig" kan du ju be firma 2 titta på en av offerterna du fått för att se om det är nåt som inte verkar vara bra - och i samma veva ge dig sitt eget pris/förslag.

Återförsäljarna för vissa fabrikat har nog dessutom delat upp marknaden mellan sig, så det kan vara svårt att få en låg offert från en av firmorna som ligger utanför "ditt" eget område.
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 13 september 2012, 13:48:54 »

Är det ok att skicka en offert från en leverantör till en annan för att pressa ned priset?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 september 2012, 09:31:31 »

hehe TIGHT :)

Klart en enhet är smidigare än två. Om du inte har stort VV behov. Mins inte exakt men prislappen brukar inte skilja brutalt mycket.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 september 2012, 09:19:35 »

Nibe F1245 är 1775 hög + 70 mm för röranslutningar. Reshöjden är 1950. Om man plockar av fötterna är reshöjden 1930. Så du bör få plats med en sådan.

Ang fjärrstyrning kostar SMS40 ca 4000:-
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 13 september 2012, 08:17:59 »

Jag får ta en vända till med alla leverantöre och se vad de kan erbjuda. Men om en takhöjd på 195 räcker för nån av pumparna så är det väl bättre att köra på den, ger ju lägre pris och mer plats i källaren?

Gällande fjärrstyrning så är det de leverantörer som har tagit med det i offerten, d.v.s det ingår i priset.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 september 2012, 15:29:08 »

precis
och samma gäller thermia. Redan på sidan två i deras produktfolder framgår hur fjärrstyrning fungerar
http://www.thermia.se/docroot/nyheter/Thermia_G3_folder.pdf

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 12 september 2012, 14:17:01 »

Pump                         kW   Pris   Borrdjup   Foderrö Fjärrstyrning   Kommentarer
Nibe 1245                        8    119,213    150   6 m             Nej   Lågt pris
Nibe F1145-8                        8    136,000    180   6 m             Nej   Separat tank och panna tar mer plats men ger större tank att jobba mot (200 l)

Vad menar du med Nej på fjärrstyrning av dessa?

Båda kan fjärrstyras med tillbehöret SMS40 och en mobil, endera via vanliga SMS, eller via Android-appen.

Jag har en F1245-12 i stugan, och jag fjärrstyr den med min iPhone via enkla SMS templates, eller via en Androidmobil om jag behöver göra mera avancerade saker.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 september 2012, 13:11:06 »

När du skriver "osäker om den får plats"
Har du då kollat vilken höjd som krävs för att få in maskinen. Det är inte nödvändigtvis samma som hur hög maskinen är. Pga att den ofta måste tippas samt att det finns vissa rör som enklast ansluts på toppen.

Med 195 i takhöjd hade jag nog satsat på någon av de olika "duomodeller" för att använda thermiaspråk. Alltså separat VP och separat VV.

Kolla då även vad dom har för beredare. Om det är mantlad eller slinga. Du vill nog ha det sistnämnda. Och genom att ha koll på det får du också koll på att du inte jämför äpplen och päron så att säga.

Jag tycker du ska be samtliga leverantörer återkomma med ett pris på VP med separat beredare pga av höjden i din källare. Men visst jag kan ha fel. 195 kanske räcker för vissa.

Typ. Ok nu har jag kommit fram till att du är en av ett fåtal utvalda leverantörer som går vidare till steg två. Ge mig slutgiltigt pris på:
8kw 180m för låg takhöjd med separat sling 200l vv
Option 20m extra. 10kw i stället för 8kw och 300l i stället för 200l.

Några kanske tycker du är jobbig :) ok bye bye!
Några kanske återkommer med sina best and final offerter och då på ett sätt att dom, bortsett från skillnad i foderrör, är möjliga att enkelt jämföra.

(obs ovan förslag bygger på att du tycker att 8kw och 180m är baspaketet. Det är bara ett antagande från min sida. Så vad grundofferten skall innehålla är det bara du som vet )
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 12 september 2012, 09:40:12 »

Hej igen,

Försöker komma till beslut i vilken panna jag ska köpa men det känns som en djungel..... Då takhöjden i källaren ligger på 195 cm så är några av leverantörerna osäkra på vilken panna de ska välja. Har ni några kommentarer på vilken ni tycker verkar vettigast enligt nedan?

Pump                         kW   Pris   Borrdjup   Foderrö Fjärrstyrning   Kommentarer
Nibe 1245                        8    119,213    150   6 m             Nej   Lågt pris
CTC Ecoheat308                    8    116,748    150   6 m             Nej   Lågt pris
Nibe F1145-8                        8    136,000    180   6 m             Nej   Separat tank och panna tar mer plats men ger större tank att jobba mot (200 l)
Nibe F1226-8                        8    123,500    180   6 m         Nej   Enklare panna, ger inte samma besparning
Thermia Diplomat Optium G3  8    130,985    180   3 m      Nej   Nyaste pannan
IVT PremiumLine EQ C10   10    143,738    180   6 m      ja   Större panna, osäker om den får plats i källaren
IVT PremiumLine EQ C8   8    138,259    180   6 m      ja   Något mindre panna än ovan
IVT PremiumLine EQ E10   10    153,959    180   6 m      ja   Separat tank och panna tar mer plats men ger större tank att jobba mot (300 l), större panna
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 06 september 2012, 12:12:05 »

Det är nog inte säkert att du behöver en tank för du väljer 10kw.
Dina radar och rör kan vara en bidragande faktor till vad som måste stoppas in.

Skillnaden i effekt är som bekant inte särdeles stor mellan 8 och 10.

Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 06 september 2012, 11:14:52 »

Så om man sumerar så borde det mest lönsama vara att köra på en 8kw och lägga lite mer pengar på borrningen och gå ner till 180m?
Allternativt om man vill vara på den säkra sidan köra på en 10kw men då ha en extra tank?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 06 september 2012, 01:10:11 »

Ja säkert är det en fördröjning. Jag väljer att uppfatta KB in vid DUT som en indikation på lägsta förväntade brinetemp.

Real men don't eat sushi. Kanske borde uppgradera 80-tals sloganen med en modernare och mer miljövänlig sådan. Real VP's don't use ELP's   ::)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 september 2012, 20:11:17 »

Lägst kb borde det bli i slutet av vintern när det är så kallt ute så vp går kontinuerligt utan att elpatron hjälper till. Vid Dut är det ju rätt många anläggningar som behöver spets och då bör kb bli lite varmare.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 september 2012, 13:27:26 »

Fast egentligen är inte heller det ett absolut riktvärde. Den lägsta KB-in har man ju som regel inte när det är som kallast ute, utan i slutet av uppvärmningssäsongen under längre kalla perioder, även om det inte nödvändigvis behöver vara DUT-kallt.
Lägsta inkommande KB torde vara den bästa beskrivningen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 05 september 2012, 07:44:40 »

Jag tror också att det är vanligt att man kanske har ett hål som av någon anledning presterar lite bättre. Det behöver ju inte bara vara bergart. Kan väl vara vattenströmningar också. Olika hål återhämtar ju olika fort. Jag kan vara nere på 3 och en dag senare på 5.

De offerter jag fick från thermia låg på inkommande brine på -4 vid KB. och 0 vid årsmedel ute. deras rekommendation var att man gick ca 20m djupare än deras dimensioneringsprogram om man önskade. Men det var inget dom ansåg mån måste göra. Personligen tycker jag inkommande vid DUT på 0 är en trevlig ambition även om den ofta är svår att uppnå.

I tätort, typ villaområde, så har ju ofta kommunen också en kontrollfunktion. Huruvida alla använder det vet jag inte men dom har program där man matar in hålet och effekten. Närliggande hämtas också upp och sedan lägger man in alla hus som ännu inte har och uppskattar effekt/djup och får reda på hur mycket djupare man måste borra för att överbrygga eventuella försämringar på grund av närliggande hål.

I det exempel jag såg var det en projekterad VP på 5kw med 140m hål som behövde öka sitt djup med 19 meter.

Jag tycker alla dimensioneringsprogram borde ha möjlighet att visa förväntad inkommande brine vid DUT.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 september 2012, 07:02:34 »

Notera att jag aldrig rekommenderat NÅGON att hålla sig till det borrdjup som kalkylerna visar på.
Jag rekommenderar alltid att man borrar lite mer, jag vill bara trots det påpeka att jag höjd programmets defaultvärde med +1.5 grader för inkommande KB-medel.
Att övriga ligger på ungefär samma som mig beror troligen på att de använder sig av Lambda 3, vilket kan ge en marginal - om det i realiteten är granit i berget, då granit är vanligast och har lambda 3.47.
För några år sedan hade kalkylerna troligen legat på 6-8 kW med 120-140 meter borrhål.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 september 2012, 20:49:59 »

göteborg Lambda 3 har jag beräknat på.

Att plocka 20 000kwh per år på 146 meter är väl inte såååå lite.

Vad har du för borrhålsdiameter?

Man brukar väl säga 140kwh per meter borrhål.

Jag tycker det är att ligga på gränsen av flera anledningar. Men visst är hålet "bra" så är det ju guld!

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 september 2012, 16:15:41 »

KB-in medel läser jag som den genomsnittliga inkommande kb-in över året.
Och då det under den allra största tiden ligger på ca 0 grader, i normalfallet, så tror jag inte att den kommer ned så långt som till - 3 med min dimensionering.
Valet av bergart gör också rätt stor skillnad, och jag vet fortfarande inte vilket värmeledningstal du använder i din kalkyl.
Men visst kan du ha rätt, det kan vara KB-in vid årsmedel för bostadsorten.
Jag tycker bara att det är konstigt att man så sällan läser om folk som har inkommande kb på minusgrader, trots att det tidigare borrades väldigt korta hål.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 september 2012, 15:38:40 »

Det kan ju råda en begreppsförvirring mellan olika program.
Mitt program talar om två värden. KB temp vid årsmedeltemperatur samt KB temp vid DUT.
KB temp vid årsmedeltemperatur kan ju eventuellt sammanfalla med snitt KB temp. Jag tycker snitt KB temp är ett väldigt underligt begrepp som kräver mer förklaring för man ska veta EXAKT vad det är.

När jag tittar på en dimensionering som har KB temp på 1 grad vid årsmedel temp så är oftast KB temp in vid DUT -3.

Ambitionen är ju att komma så nära 0 på KB temp vid DUT men det är ofta svårt/dyrt.

I mina förslag på 180 respektive 200 med 8 respektive 10kw pump så är KB temp vid årsmedel närmare 3.

Nu vet jag ju inte hur nibe har kommit fram till medeltemp på KB. Men om det är ett medel utifrån det antagna uttaget så borde vi kunna förvänta oss att tempen är några grader över respektive under. Huruvida man kommer så lågt som -3 vet jag inte då jag inte vet hur dom kommit fram till medeltempen.

Fast det var ju inte svårt att ta reda på insåg jag. Dundrade in siffrorna igen och den här gången använde jag 28 700 som underlag i stället för 28 000, då du hade gjort det. vidare angav jag göteborg vilket får antas troligt givet TS namn. Det ger samma DUT men 1 grad högre i medeltemp. Med 147m borra och 8kw maskin får jag KB in vid DUT om -2,5 och KB vid årsmedel om 1.5c.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 september 2012, 15:10:37 »

Hur får du fram -3°C inkommande vid DUT?
Har du räknat med granit som bergart då? (3,47 W/mK)
Tyvärr ser man inte KB-in vid DUT i Nibes program, så jag kan inte ange detta själv, men jag tycker det låter väldigt konstigt om det skulle bli -3 på inkommande KB med det energibehovet, den bostadsorten, och det borrdjupet.
Jag har få minnen av pumpägare som refererar till så låga inkommande kb-temp, även om de borrade väldigt snålt för bara några år sedan.

Med detta sagt så kan jag bara hålla med, att borra lite mer är aldrig fel, det ger troligen väl så bra utdelning/krona som att köpa ett nummer större värmepump.

I mitt exempel skulle 171 meter borra resultera i 158 kWh tillskott istället för 217 kWh.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 september 2012, 12:31:37 »

Jag tycker man ska borra mer än förslaget i rickards kalkyl. KB temp medel på 1 grad innebär att du har KB in på -3 grader vid DUT. Därmed tror jag inte heller på spetsbehovet som jag misstänker är större med 8kw och 150m borra. En VP på 8kw ger ju en bit mindre än just 8kw i takt med att inkommande brine sjunker under nollan och framledningen stiger över 35 grader.

Därmed inte på något sätt sagt att en 8kw VP är ett dåligt alternativ. Skulle ditt energi- och effektbehov vara lägre än du angivit kommer kanske den värmepumpen också ha en bättre totalverkningsgrad. Likvärdigt skulle då gälla det fall du av någon anledning har, eller får, ett högre effekt- energibehov - men då alltså till fördel för 10kw VPn.



Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 september 2012, 12:15:22 »

Då jag tycker att dina två Nibe-kalkyler spretade en del med avseende på effektbehov och besparing så har jag gjort en kalkyl som utgår från CarnN:s uppskattning av energibehovet 28700 kWh/år.
Jag har antagit Stockholm som bostadsort, Granit som bergart, och 55/45 som radiatorsustemets temp vid DUT (-18°C)

Enligt min kalkyl så bör du få en bra besparing med en 1245-8.
Min kalkyl pekar på ett effektbehov på runt 9-10 kW, och tillskottet med en 1245-8 skulle bara hamna på ca 217 kWh/år.
Tveksamt om det lönar sig att gå upp ytterligare en storlek i värmepump om du inte tänkt bygga ut eller börja värma större yta.
(Se kalkyl nedan)

Sen reagerar jag över de enorma prisskillnaderna mellan alternativen som har separat vvb, och de som har inbyggd, vilket stärker min teori att installatörerna kryddar priserna ordentligt så snart det tillkommer en tank, även om VP + tank i sig inte är mycket dyrare än en VP med inbyggd beredare.

Den som räknat på IVT PremiumLine EQ E10, beredare IVT DS 300C måste ha kommit fram till ett effektbehov på över 13 kW, och en årsförbrukning på typ 38 000 kWh/år, vilket är anledningen till den stora besparing som det förslaget pekar på.
Personligen tror jag inte att den kalkylen stämmer med verkligheten, OM inte installatören sett något när han var på plats, som vi andra missat.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 september 2012, 12:06:09 »

Med föreslaget borrdjup för 10kw VPn så kommer ju din värmepump att avge ganska precis det som ditt hus behöver. Om dina radiatorer har kapacitet att vid en framledningstemperatur kring 55 grader avge motsvarande effekt så bör du inte ha något problem annat än att du skulle kunna få lite många starter kring nollan (temp).

Att man får många starter vid noll grader är inte konstigt givet att din värmepump bara har två lägen, av och på... Dvs den ger minst 10kw vid nollan även om ditt hus bara behöver 3kw just då, exempelvis. Med en tank kan du ju komma undan detta problem men problemet måste ställas i perspektiv till hur mycket extra det kostar och tar i utrymme att installera en tank.

En lämplig tank, installation och extra CP (kanske du redan har) fördyrar säkert installationen med 15 000kr. Om den är en förutsättning för att få uppvärmningen att fungera tillfredsställande är det ju en enkel kalkyl men om det fungerar hyfsat även utan tank så kan det ju vara skönt att slippa.

Ju lägre effekt du väljer, i förhållande till vad huset behöver vid DUT, desto mindre är sannolikheten att du behöver en tank.

I vissa fall kan man ha krav eller förutsättningar som mer eller mindre innebär att man är tvingad till en tank även vid låga effekter.

en 10kw VP borde rent tekniskt kunna resultera i 20% fler starter och 20% mindre gångtid (om vi ska generalisera lite här..) och vilket man anser/tror sliter mest kan man ju diskutera. Personligen tror jag att en kompressor i sig är gjord för att klara avsevärt många fler starter än vad som normalt sett behövs. Samtidigt kan ju en start innebära ett extra slitage på andra saker i maskinen.

Lyckligtvis finns det ett antal saker man kan göra med hjälp av inställningar för att förbättra förutsättningarna för maskinen att få en bra gång. Om det inte räcker kan man behöva komplettera med en tank, om man inte är redo eller sugen att göra den investeringen från dag 1.
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 04 september 2012, 11:45:42 »

Vet tyvärr inte vad framledningstemperaturen är idag... Är dock beredd på att eventuellt sätta in något extra element om nya pannan inte klarar hålla värmen i huset på samma sätt som den gamla pannan (bereonde på lägre framledningstemperatur på ny panna).

Men för att minska spets och därmed driftkostanden framåt så borde det vara bättre att gå på en 10 kW panna?
Bör man i så fall ha en extra tank som pannan kan jobba mot?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 september 2012, 11:28:54 »

har du någon uppfattning om vilken framledningstemperatur som krävdes kring årets kallaste dagar med din gamla panna?
Det brukar gå att lista ut genom att titta på shunten eller något i den stilen.

Utifrån de data du presenterat hittills kommer jag till att:

8kw + 180m aktivt ger täckning till -6 grader och kring 4-500kwh spets per år
10kw + 200m aktivt troligen ger täckning till -11 och troligen 0kwh i spets per år, eller i alla fall ytterst lite. De få gånger det är under -11 helt enkelt. 

Förutsätter att du klarar dig på 70w/m2, att du haft 21 grader inne och fortsätter ha det samt att din framledning vid -18 grader ute är 55 °C

Med 10kw och 200m är köldbärartemperaturen från berget vid DUT -0,7 och i exemplet med 180m + 8kw = -0,5C
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 04 september 2012, 10:53:47 »

Hej igen,
Här kommer då 5 olika förslag som jag har fått in, är tacksam för era kommentarer till dessa olika förslag!
- Thermia Diplomat Optimum G3-8KW
Energiborrning 170 m
141.000 efter rot-avdrag

- NIBE F1145-8, NIBE VPB200
Borrning 160m
Uträknat effektbehov 9,1 kW
Beräknad besparning 18.472 KWH/år
142.000 efter rot-avdrag

- NIBE F1245 8kW
Borrning 150m
Uträknat effektbehov 7,1 kW
Beräknad besparning 15 958 kWh/år
119.000 efter rot-avdrag

- CTC Ecoheater 308
Borrning 150m
Beräknad besparning 16.790 kWh/år
117.000 efter rot-avdrag

- IVT PremiumLine EQ E10, beredare IVT DS 300C
Energiborrning 180 mvp aktiv vattenpelare
Effekttäckning 73%
Beräknad besparning 25.160 kWh
160.000 efter rot-avdrag
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 september 2012, 09:52:48 »

Hej.

Du får inte lägga ut offerter publikt, där både ditt namn, och de olika leverantörernas namn finns  med.
Troligen är det olagligt, men alldeles bortsett från det så accepterar jag inte det.

Gör en enkel sammanställning på modell, borrdjup, energi och effekttäckningsgrad och besparing - samt pris.
Du kan naturligtvis ta med mer info om du vill.

Hoppas det är OK.

/Rickard
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 04 september 2012, 08:42:57 »

Hej igen,

Nu har jag fått in några offerter och skulle gärna vilja höra era synpunkter på dessa??
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 augusti 2012, 17:46:15 »

Kan du ta några bilder på dina radiatorer, pannan, och rördragningen i pannrummet kanske vi på det sättet kan ge dig lite bättre råd.
För att bifoga bilder, klicka på "Bilagor och andra tillval"-länken som du hittar just nedanför "inläggsfönstret" när du skriver ett inlägg.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 augusti 2012, 12:39:04 »

IVT har väl kommit en bra bit på detta med styrning via mobil etc? Dock ingen egen erfarenhet. Jag kör med  Thermia och tilläggskortet thermiq vilket gör att jag kan styra VPn med mobil/dator/platta både hemifrån och utifrån. Kortet kostade en dryg tusenlapp och säljs inte av thermia själva.

Skillnaden i kostnad mellan en 8a och en 10a är ofta försumbar. Det som ofta avgör är hur det befintliga värmesystemet ser ut. Det är bara något som din installatör kan ta ansvar för och därför är just valet av installatör viktigt, tycker jag. En installatör skall ta ett funktionsansvar för anläggningen i sin helhet. Att anpassa beståndsdelarna till dina förutsättningar.

Det skulle kunna resultera i en 6kw VP i ett hus som egentligen behöver 10kw vp  - för att nämna ett exempel.
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 23 augusti 2012, 11:50:07 »

Min nuvarnde gamla panna hade tidigare en inbygd acc.tank som nu är sönder och den bör därför vara ganska ineffektiv (vilket såklart gör det svårt att räkna på).

Är det stor skillnad på teknik vad gäller justera pannan via mobil eller dator, någon som är längre fram än de andra?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 augusti 2012, 11:26:14 »

Tack.
Är det någon som har någon uppfattning om hur stor pump man ska välja?

Om jag antar 832 kg/pall, 10 pallar, energiinehåll ca 4,6 kWh/kg samt verkningsgrad 75% så blir energibehovet ca 28,7 MWh/år
Detta låter rätt mycket, även om huset är gammalt.
Min uppfattning är att en 10 kW VP bör räcka till, men för att det ska funka så måste huset ha bra och stora radiatorer?
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 23 augusti 2012, 10:55:25 »

Tack.
Är det någon som har någon uppfattning om hur stor pump man ska välja?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 augusti 2012, 08:33:52 »

Den som installerar/projekterar är helt avgörande för funktionen, så du har helt rätt i dina slutsatser.
Skrivet av: Axelsson Göteborg
« skrivet: 23 augusti 2012, 08:32:16 »

Hej,
Har bestämt mig för att skaffa bergvärme och har tagit in offerter på Nibe, CTC, IVT och väntar på offert på en Thermia. Dock så har de valt olika storlekar på pumparna vilket givetvis påverkar priset. Hur stor pump ska man välja, man vill ju inte ha en för liten men inte heller en för stor som ger många start och stopp?
Bor i en dåligt isolerad villa från 1920, ca 140 kvm golvyta. Gör idag av med mellan 8-10 pallar pellets per år till både uppvärmning och varmvatten.
När det gäller märke (IVT, CTC, NIBE, Thermia) håller ni med om att de är ganska likvärdiga och att det är bättre att gå på pris och förtroende för de som instalerar?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!