Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 och vedpanna med ackumulatortank  (läst 3437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ibizzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare
Nibe F750 och vedpanna med ackumulatortank
« skrivet: 20 december 2012, 15:10:59 »
Hej,

Är ny medlem på detta intressanta forum och har genast ett inlägg som bör disskuteras.

Bor i ett Älvsbyhus med en flvp Nibe F750. I ett separat garage har jag en vedpanna+acctank installerad med kulvert indragen till huset.
Installationen är enkel, två kranar som jag kan välja från vilket system som skall mata ut vatten i radiatorerna, 1 (Nibe) eller 2:an (Ved).

Nu när det är vintertid är det tänkt att jag skall endast använda system 2, vedeldning. För att få en så låg energiförbrukning som möjligt har jag valt att blockera värme/tillsatsen på flvp:en. Den används ENDAST för ventilationens skull och inget vatten slipper från den eftersom kranen är stängd. Nu tror den dock att systemet fryser när värmen är blockerad eftersom utomhusgivaren visar på ca -10 grader. Finns det någon möjlighet att blockera frysskyddet? Egentligen behövs ju ingen värme alls i flvp:ens inbyggda vattencistern.. den sköter ju bara ventilationen.. :'(

Tack för era svar och en fridfull jul !
// ibizzen
Nybyggt älvsbyhus 2012 124m2 + garage 90 m2,
Nibe F750 + Arimax 240 (ved) med ackumulatortank Aquaterm 1500EK

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 och vedpanna med ackumulatortank
« Svar #1 skrivet: 20 december 2012, 19:13:52 »
Kommer även Vv från garagepannan? Eller tillverkar Niben detta? Gå in i menyn och ställ upp tempen när värme skall sluta tillverkas, under värmepump, där kan du välja när tillsats och värme skall tillåtas.

Utloggad ibizzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare
SV: Nibe F750 och vedpanna med ackumulatortank
« Svar #2 skrivet: 20 december 2012, 19:29:47 »
Hej, roligt att nån svarar!

VV kommer också från garagepannan. Har driftläget på manuellt och värme & tillsatsen blockerade. Men då slår frysskyddet igång och producerar värme(?) iallafall för den tror att systemet skall frysa? Ventilationen snurrar som den borde och kanske jag inte behöver oroa mig om höga elräkningar fast frysskyddet snurrar? Det är ju tillsatsen jag är rädd för och naturligtvis få flvp att gå så billigt som möjligt när vedeldningen är igång. :)
Mvh
Nybyggt älvsbyhus 2012 124m2 + garage 90 m2,
Nibe F750 + Arimax 240 (ved) med ackumulatortank Aquaterm 1500EK

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 och vedpanna med ackumulatortank
« Svar #3 skrivet: 20 december 2012, 19:41:45 »
Känns som en ganska dyr och stor paxfläkt👍, gÃ¥r den inte att lura dÃ¥? Genom att ge den flödet igenom Niben eller flytta givaren?

Varför tror den att det ska frysa? Tempen på röret kan väl ej bli under 20gr då det sitter inomhus?

Har du koll på hur mycket HH-el du använder? Vi ligger på 2700kwh/år, men då värms även förråd på 10-15kvm till 8gr, samt motorvärmare och massa utebelysning, precis all belysning är Led..

Utloggad ibizzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare
SV: Nibe F750 och vedpanna med ackumulatortank
« Svar #4 skrivet: 20 december 2012, 21:44:21 »
Känns som en ganska dyr och stor paxfläkt👍, gÃ¥r den inte att lura dÃ¥? Genom att ge den flödet igenom Niben eller flytta givaren?

Varför tror den att det ska frysa? Tempen på röret kan väl ej bli under 20gr då det sitter inomhus?

Har du koll på hur mycket HH-el du använder? Vi ligger på 2700kwh/år, men då värms även förråd på 10-15kvm till 8gr, samt motorvärmare och massa utebelysning, precis all belysning är Led..

Den mäter vel från uthomhusgivaren som ligger på -12 grader i detta läge, och på så sätt vägrar att INTE producera värme .. Alternativt om man kanske kunde koppla en till inomhusgivare (på samma kabel som utomhusgivaren) men endast skilja dem åt med en brytare så att man vintertid aktiverar utomhusgivare 2 ( som man har placerad på insidan av huset)? Har inte koll på hur mycket kwh/år huset och garaget förbrukar eftersom vi nyligen flyttat in i ett nybyggt hus. Men hittils står det på runt 5000kw totalt sedan augusti.
Mvh
Nybyggt älvsbyhus 2012 124m2 + garage 90 m2,
Nibe F750 + Arimax 240 (ved) med ackumulatortank Aquaterm 1500EK

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F750 och vedpanna med ackumulatortank
« Svar #5 skrivet: 20 december 2012, 21:49:12 »
Hade ett liknande problem tidigare men löste det på annat sätt men funkar säkert bra http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=33896.msg316841#msg316841
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!