Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!  (läst 176113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #15 skrivet: 15 juli 2010, 10:01:57 »
Länken till energimyndighetens test fungerade inte för mig men hittade pdf: en här:

http://www.energiekonomerna.se/sites/energiekonomerna.se/files/Energimyndigheten%20luftluft.pdf

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #16 skrivet: 15 juli 2010, 19:47:39 »
Länken till energimyndighetens test fungerade inte för mig men hittade pdf: en här:

http://www.energiekonomerna.se/sites/energiekonomerna.se/files/Energimyndigheten%20luftluft.pdf

Uppdaterat i inlägget nu, Tack!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #17 skrivet: 18 september 2010, 10:01:26 »
Kanonbra guide Rickard.

Skönt att se lite fakta kring skillnaderna att köpa endast pumpen och hela paketet med installation finns ju faktiskt de som vill ha en säker besparing om något skulle hända med pumpen.

Lycka till med pumpinköpen alla!

Mvh
ANdreas

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #18 skrivet: 16 december 2010, 21:31:47 »
Bra guide, har inte läst den tidigare.

Dock spelar det ingen roll om utedelen sitter i nord lr syd. Det är inte solen som värmer utan luften och luften har samma temp om den är på sydsidan lr nordsidan. Tar max 1 sekund innan pumpen suget igenon den "varma" sydlägesluften :) Det enda som söderläge kan göra är eg att få yttertemperaturgivaren att visa fel genom strålningsvärmen, då får du istället en nedkylning inne eftersom pumpen kanske inte ger vad som behövs ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #19 skrivet: 16 december 2010, 22:28:19 »
Bra guide, har inte läst den tidigare.

Dock spelar det ingen roll om utedelen sitter i nord lr syd. Det är inte solen som värmer utan luften och luften har samma temp om den är på sydsidan lr nordsidan. Tar max 1 sekund innan pumpen suget igenon den "varma" sydlägesluften :) Det enda som söderläge kan göra är eg att få yttertemperaturgivaren att visa fel genom strålningsvärmen, då får du istället en nedkylning inne eftersom pumpen kanske inte ger vad som behövs ;)

Det ÄR skillnad, men som jag också skriver i guiden så är skillnaderna inte så stora.
Kan man välja söderläge är det dock garanterat en bättre placering.
Man bör även ha i beaktande att vår/höst krävs inte så mycket energi till huset, så nedkylningen av luften i värmepumpens närhet blir inte så stor som mitt i vintern.
Vintertid saknar placeringen mer eller mindre betydelse, bara man inte stänger in värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #20 skrivet: 17 december 2010, 00:50:08 »
Ja nu har ju iofs luften samma temperatur om du är i norr lr söderläge men om det nu är så att det är försumbart vintertid så borde ju den bästa placeringen ändå vara i norr om man har för avsikt att ngn gång köra VP som AC ngn gång.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #21 skrivet: 17 december 2010, 05:53:02 »
Håller inte med, värmepumpen har sin högsta effekt och COP under vår och höst när värmebehovet är litet.

Tempen i söderläge där jag bor är i vart fall ofta några grader varmare än i norrläge, det kan man, förutom att se det på tempmätare, även se på snösmältningen och vegatationen, det är ju två olika klimatzoner!
Sen finns det naturligvis dagar när det inte är någon större skillnad, mulet och blåsigt t.ex. då spelar det ingen roll var pumpen är placerad.

1 grad varmare runt utedelen ger ca 3 % bättre COP, så varje grad gör faktiskt skillnad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #22 skrivet: 17 december 2010, 14:48:29 »
Jo jag har aldrig sagt ngt om att det inte är varmare i söderläge pga strålningsvärme. Lufttemperaturen är i vilket fall densamma, vare sig du är i norr lr söder. Luft är ngt av den sämsta värmebärare som finnes, därför är luftens temperatur lika. Hade det varit stillastående luft så visst absolut, "Ispinnen" är ett praktexempel på detta som bör vara placerat i söder. En luftvärmepump däremot flyttar så mkt luft att det inte har ngn som helst betydelse om den står i norr lr söder, vilken årstid det än är :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #23 skrivet: 17 december 2010, 15:36:15 »
Praktiska prov motbevisar din teori.
Att luften är en så dålig värmebärare är ju det som gör att utedelen omsätter flera tusen liter/minut, och på våt tomt är det i vart fall varmare även i luften på södersida huset, jämför med på norrsidan.
Shit, snön är ju inte borta på norrsidan förnns midsommar, och då blommar blombänkarna på sydsidan.

Om det är solen, eller markstrålningen som värmer luften kan jag inte säga på rak arm, men att luften är varmare på sydsidan är ställt utom varje rimligt tvivel.

När vi har 13 grader i skugga på norrsidan, då solbadar vi för fullt vid poolen, och det är då ca 20 grader i luften så länge solen värmer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #24 skrivet: 17 december 2010, 19:09:33 »
Ja helt rätt men då är det strålningsvämen vi pratar om. Sätt en termometer bakom pumpen så att du kan avläsa lufttemperaturen där så ska du set att den är samma som på norrsidan ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #25 skrivet: 18 december 2010, 10:11:40 »
Ja diskussionen har ju funnits förr http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31368.0 Finns det nÃ¥gra tester pÃ¥ att luften är varmare pÃ¥ sydsidan? Vi fÃ¥r väl skicka det till "Mythbusters" för jag kan icke förstÃ¥ hur luft i rörelse  kan vara olika olika varma när avstÃ¥ndet kanske bara är 20 m

Thermia säger att det inte spelar ngn roll http://www.thermia.se/varmepump-dokumentation/_faq-varmepump.asp
« Senast ändrad: 18 december 2010, 10:26:58 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #26 skrivet: 18 december 2010, 19:59:17 »
Du behäver definitivt inte lämna tbx dina poäng :)

Jag förstår resonemanget och köper det till en viss del. Nu bor jag ju i Skåne på slätten och där blåser det ta mig f*n alltid. Nu är det ju så att pumpen flyttar flera m3 i minuten så jag tror definitivt att det är fullständigt försumbart. Har min LV i söderläge och det tycker jag är trist för den tar åt sig för mkt strålningsvärme när solen skiner detta gör ju att utegivaren visar för hög temp,,,,,,,,,,,,,,,,,,, nu kommer vi till det kul i saken, när jag tvingar pumpen med fast kondensering, DÅ visar den "rätt" temperatur, alltså samma som norrsidan, detta eftersom den då sitter i suget. Det är detta som gör att jag är så skeptisk.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #27 skrivet: 18 december 2010, 20:45:04 »
jo men jag vet ju differensen mellan min utetempmätare o pumpens därför så vet jag ju vad som händer när jag "tvingar" pumpen att gå så att den suger luft över termometern.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #28 skrivet: 18 december 2010, 21:43:01 »
Klart att kallt vatten fryser fortare, bara att ställa in 1 lite kallt vatten o 1 liter varmt i frysen så ska du se att det kalla fryser fortare än det varma.

Jo då ska jag förklara:

Min pump stÃ¥r pÃ¥ södersidan och en varm vÃ¥r/höst/vinterdag  och solen stÃ¥r pÃ¥ sÃ¥ tar tempmätaren pÃ¥ pumpen Ã¥t sig strÃ¥lningsvärmen frÃ¥n väggen och földaktligen sÃ¥ fÃ¥r pumpen indikation pÃ¥ att det är varmare än det eg är och pumpen ger för lite värme för huset.

Pumpens termometer och min vanliga utetempmätare har en diff på en grad. När solen står på så kan det vara 8-10 grader + på södersidan. låt oss säga 10 för enkelhetens skull och 0 på norrsidan, då visar VP att det är 11+ och värmetillskottet blir ju inte vad som behövs. Tvingar jag pumpen att gå med fast kondensering låt säga 50 i framledning då börjar luften cirkulera och VIPS så visar pumpens termometer +1 som stämmer med differensen.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #29 skrivet: 18 december 2010, 22:06:00 »
Klart att kallt vatten fryser fortare, bara att ställa in 1 lite kallt vatten o 1 liter varmt i frysen så ska du se att det kalla fryser fortare än det varma.


Nja, det finns också något som kallas Mpembaeffekten

http://en.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!