Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det jag har?  (läst 1997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chrysler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är det jag har?
« skrivet: 13 juli 2016, 08:33:04 »
Har i min ägo någon typ av klimatanläggning tydligen gjorda för telestationer och dylikt men eftersom detta inte är mitt ämne alls så ställer jag frågan här om någon vet vad man kan tänkas använda dessa till?
Sak 1 är stor som ett kylskåp och är nytt, tillverkat 2009 och sak 2 är också nytt från 2005.
Kanske inte rätt plats men ni på forumet verkar ha kompetensen.
« Senast ändrad: 13 juli 2016, 09:22:09 av Chrysler »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är det jag har?
« Svar #1 skrivet: 13 juli 2016, 10:25:30 »
Tror det övre är en luftkylare, den kan kyla både via värmeväxling (när det är kallt ute) och AC med kompressor (när det är varmt).
Den ska hålla konstant temp inne i en typ telestationer och liknande.
Den andra är svÃ¥rare att hitta nÃ¥n info om, Kontrollelektronik i Söderköping verkar uppköpt av Dantherm men jag hittar ingen info om deras gamla grejer.  :-\
Min gissning är att det är nån backup-grej som ska dra igång vid strömavbrott eftersom den går på 48 V. :-\
« Senast ändrad: 13 juli 2016, 10:28:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Chrysler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det jag har?
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2016, 19:23:20 »
Tack för lite mera kött på benen!
Har jag ett avfallsproblem eller finns det något vettigt någon skulle kunna använda dessa till?

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Vad är det jag har?
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2016, 20:10:46 »
1:an är nog som Carl N skriver, en typ av klimatanläggning, tror det sitter värmeslinga i den också. Eventuellt har jag dokumentation på den eller en liknande ligger på jobbet.
Nu skall jag inte dit på några veckor, men kan kolla när jag är där nästa gång.
2:an kan vara en föregångare till:
https://www.dantherm.com/se/elektronik-kylning/produkter/frikyla-med-hoeg-kapacitet/
Bara en gissning, har ingen koll på den.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad meckarmulle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det jag har?
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2016, 22:23:03 »
Den första är en AC av större modell, avsedd att sänka temperaturen till 18-20 grader, vill man köra ner den till kallare temperatur, t.ex. om man vill använda den som kyla i ett kylrum så kommer den nog att isa igen så man måste nog komplettera den med avisnings slinga.
Den andra är en frikyla, alltså 2 fläktar som cirkulerar inneluften eller hämtar uteluft genom ett filter. Det styrs av ett spjäll bakom fläktarna. Bakom den blå luckan sitter filtret, ett veckat pappfilter.
Den tredje burken är styrdonet, alltså elekroniken som styr frikylepaketet, den andra burken.
Alla 3 kräver 48V likspänning så de är tyvärr inte så användbara för privat bruk. Går kanske att bygga om om man vill.

Utloggad Chrysler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det jag har?
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2016, 21:09:18 »
Tack för info så nu vet jag mera om vad jag råkat ut för!
Någon som känner behov av något liknande?
Stora varianten bild 1 osv. har jag 4 stycken fabriksnya och mindre varianten 3 stycken + lite styrda spjäll mm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!