Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatronen gÃ¥r nästan konstant (Simon hoppas du hittar hit !!)  (läst 2620 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej, jag fick en fråga från en vän som jag tänkte dryfta här.
Jag tyckte att det lät lite konstigt, han ar nyligen fått en IVT 9kW bergvärmepump oklart vilken modell, 160m borra installerad.

Hus i norrköping ca 300m2, Relativt stora radiatorer. vad ca -15grader behöver han en framledningstemp på ca 42grader.

Detta klarar inte pumpen av utan att köra med eltillskott 2/3 effekt mer eller minder konstant. utan eltillskott kommer han inte upp i mer än 35 grader på framledningen. När han frågade rörfirman fick han bara till svar att: -ja men du har ett stort hus och då går elpatronen en del...

Jag bad honom läsa av lite värden. KBin +1, KBut -2  Framledning 43gr retur 38gr


Några ideer ?, jag kan bara referera till min egen och ett par till som jag installerat och där går eltillskotter aldrig förutom vid VV spets.

/Daniel
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu vet jag inte husets ålder men är det inte relativt nybyggt så är 9 kW för klent för ett så stort hus.

Har du uppgifter på husets ålder och tidigare värmebehov?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur är det med isolering mm i kåken? Uppvärmd källare?

Det kan ju vara så att pumpen inte klarar att hålla varmt pga för låg effekt. Ett sätt att kolla om pumpen ger vad den ska är att slå om till bara elpatron och se hur stor diff man mellan framledning och retur då när den tex går på 6kW, sedan kan man jämföra det med när den går på kompressorn bara och se så man får 1,5 gånger högre då. (9/6=1,5)

Men min gissning är att pumpen går som den ska (tycks ta bra med effekt på kalla sidan om pumpen där inte står på läge I) och att han skulle behövt några storlekar större pump och djupare hål.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Värmer du 300m2 sÃ¥ skulle du behövt en 15kw ca   300x50=15kw
Detta visar ju vp oxå nu när den går 9kw+6kw elpatron som blir 15.
Jag tror att vp är alldeles för liten för ditt effektbehov
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Om pumpen klarar sig ner till - 15 så får man väl anse att den funkar bra. Det är inget svårt att dimensionera en pump som klarar sig utan tillsats, men den installationen blir dyr och med största sannolikhet får man inte igen pengarna.
Jo, men problemet var ju att denna anläggning inte klarar det utan tillsats.
Den klarar 35gr på framledning utan tillsats, vilket borde bli någonstans runt -5 ºC.

Helt enkelt för klen anläggning till det stora huset.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har ingen erfarenhet av att dimensionera VP anläggningar men i mitt fal med 200m2 och IVT Greenline 7kW har elpatronen inte sedan 2003 gjort något annat än VV spets
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vet du om han har kvar energikalkylen som han (borde) fått av installatören?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Han kan prova sänka vb-pumpen ett snäpp då han nu endast har 50CdT.
Borde kunna ge en eller ett par grader högre vb.
 
*vinkar* SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!