Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillfälligt tömma värmekrets och köra varmvatten? Nibe f1226  (läst 1070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EbonLundin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Någon som vet om det går att koppla bort /tömma värmekretsen tillfälligt en period och endast köra varmvattenberedaren i pumpen? Tänkte tömma värmesystemet då jag renoverar under ett par veckor men vore trevligt att ha tillgång till varmvatten under tiden.
Finns någon inställning man kan göra på displayen kanske? Pumpen är en Nibe F1226

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På min gamla kan man ställa av värmning av huset helt, men jag funderar på om 1226 vill motionera växelventilen även på sommaren?
Men det du kan göra är att ställa den i manuellt läge i 4.2 och bocka ut värme, sen står växelventilen i VV-läget.
Sen kan du lossa fronten och lyfta av motorn på växelventilen för säkerhets skull så kommer den aldrig försöka pumpa ut vatten i värmesystemet.
Men du måste ha vatten i värmepumpens rörsystem genom växelventil och kondensor så att den kan värma VVB.
Enklast är om du kan plugga grejerna på fram och retur och se till att expansionskärlet fortfarande är anslutet till värmepumpen.
« Senast ändrad: 11 juni 2021, 16:50:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad EbonLundin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för bra svar!  tummenupp
FÃ¥r fundera pÃ¥ vad som blir enklast. Det där lät lite för omständigt för mig dÃ¥ jag inte är sÃ¥ hemma pÃ¥ dessa grejor. Kanske enklast/bäst ändÃ¥ att man tar bort elementet och sen sätter kulventiler pÃ¥ rören och sen fyller upp systemet pÃ¥ nytt. Elementet saknar avstängare dessvärre. 

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du måste på något sätt stänga av radiatorkretsen och kunna ha kvar vatten i själva vp samt expansionskärlet. Är det seriöst installerat finns det ventiler att stänga av.

Jag har kört så flera gånger i mina hus med både NIBE och Bosch/IVT.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Slippa tömma radiatorsystemet?

Jag kan stänga av radiatorer o golvvärme med ventiler på både fram o retur i pannrummet, men har en volymtank före dessa på framledningen. Den kan förbikopplas med en bypassventil och en avstängningsventil före tanken, men jag undrar om det borde vara en till avstängningsventil efter tanken för att kunna t.ex byta t.ex värmebärarpumpen eller varför inte hela värmepumpen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!