Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sipprar in vatten där bergvärmerören gÃ¥r in i huset?  (läst 2397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kebabpizza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hej alla glada bergvärmeägare.
Nu är det så att jag igår märkte att det sipprar in vatten i ett av hålen där ena röret går in i källaren från gården.
Det är ju stora mängder tövatten på gården och dessutom har det regnat rätt rejält i ett par dagar nu. Vi köpte huset i sommras så vi har inte bott i huset någon tidigare vår så jag vet inte om det har kommit in vatten den här vägen tidigare år. Bergvärmen är installerad 2007.
Nu till min frÃ¥ga:  Det sipprar lite vatten nedför väggen och lite av vattnet gÃ¥r efter röret och in i isoleringen runt röret där det sen droppar ner pÃ¥ golvet vid lägsta punkt.
Jag pillade upp isoleringen lite så vattnet droppade ut för det känns ju bättre att det kommer ut istället för att ligga instängt i isoleringen.
Det är ju fortfarande väldigt blött ute och jag antar att det kommer att sluta sippra snart eftersom marken torkar upp. Det har inte varit några som helst problem under hela förra sommaren då det regnade en hel del så det måste vara ett temporärt problem just nu med dessa extrema vattenmängder. Jag har även luktat/smakat på vattnet så jag vet att det inte är köldbärarvätska eftersom den smakar och luktar rejält med sprit. Detta är vanligt vatten.
Men vad tror ni? Tar röret skada av detta och är det någon idé att försöka täta på något vis och med vaddå isåfall? Det är ju inte så stora mängder vatten utan det sipprar lite bara. Och när det har slutat läcka in vatten och det har torkat upp så lindar jag ju på isoleringen runt röret igen så det inte blir kondens i sommar.
Rören till bergvärmen som kommer in från gården måste väl vara rätt rejäla och tåla lite fukt?
Tacksam för svar.
/Christian

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
För bergvärmens del spelar det ingen roll, rören tål det. Det som kan hända är att vattnet som är fångat innanför isoleringen fryser om du får minusgrader på inkommande köldbärare. Troligen medför det inte så mycket heller. Största obehaget du har är väl att det kommer in vatten...

Vid tillfälle så gräver du upp på utsidan och tätar med fogskum och kallasfalt eller underredsmassa. Då blir det tätt.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!