Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering vs 2 st. luft/luftpumpar + VVB med frÃ¥nluftpump.  (läst 2492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Hejsan !

Jag har funderat rätt mycket på att konvertera våran kåk till vattenvärme + bergvärme. (Har skrivit diverse frågor på detta forum om detta tidigare), men jag har även en alternativ lösning som jag funderat på och det är som rubriken lyder, 2 L/L + VVB med frånluftsåtervinning. Vad tror ni om denna alternativa lösning ?

Denna lösning kostar ungefär samma som själva konverteringen...

Hur mycket el kan man ungefär spara på detta ?

Fakta:
=====
Souteränghus 200m2 uppvärmd yta fördelat på två plan. Hyfsat öppen planlösning på övre plan, och acceptabelt på nedre plan.
Elförbrukning troligtvis 30000 kWh om man värmer upp hela huset till vettig temp.
Nuvarande förbrukning ungefär 20000 kWh beroende på att vi eldat en hel del i vår braskamin samt haft det kallt.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hejsan !

Jag har funderat rätt mycket på att konvertera våran kåk till vattenvärme + bergvärme. (Har skrivit diverse frågor på detta forum om detta tidigare), men jag har även en alternativ lösning som jag funderat på och det är som rubriken lyder, 2 L/L + VVB med frånluftsåtervinning. Vad tror ni om denna alternativa lösning ?

Denna lösning kostar ungefär samma som själva konverteringen...

Hur mycket el kan man ungefär spara på detta ?

Fakta:
=====
Souteränghus 200m2 uppvärmd yta fördelat på två plan. Hyfsat öppen planlösning på övre plan, och acceptabelt på nedre plan.
Elförbrukning troligtvis 30000 kWh om man värmer upp hela huset till vettig temp.
Nuvarande förbrukning ungefär 20000 kWh beroende på att vi eldat en hel del i vår braskamin samt haft det kallt.


Jag gissar pÃ¥ att du sparar max 15000 kWh/Ã¥r (pÃ¥ 30000) om du trimmar in allt ordentligt. Sen kan du fÃ¥ ner el-förbrukningen ytterligare genom att elda flitigt.  --/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
VVB med frånluftsåtervinning.

Hej!

Vad är det för typ av VVB du tänker på? Finns det någon återvinning av värme i frånluften nu?
Ett alternativ kunde vara en frånluftsvärmepump för varmvatten med en fläktkonvektor att värma bostaden med. Annars går väl frånluften rakt ut när varmvattenberedaren är uppe i temperatur? Detta beror också på om du kan ställa upp en frånluftspump och en fläktkonvektor utan att det blir för lång vattenrördragning.

Kan detta vara något att överväga?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
VVB med frånluftsåtervinning.

Hej!

Vad är det för typ av VVB du tänker på? Finns det någon återvinning av värme i frånluften nu?
Ett alternativ kunde vara en frånluftsvärmepump för varmvatten med en fläktkonvektor att värma bostaden med. Annars går väl frånluften rakt ut när varmvattenberedaren är uppe i temperatur? Detta beror också på om du kan ställa upp en frånluftspump och en fläktkonvektor utan att det blir för lång vattenrördragning.

Kan detta vara något att överväga?

Den VVB jag tänker på är Nibe 200P eller liknande. Nej vi har ingen återvinning idag utan det blåser bara ut varmluft rätt ut i tomma intet.. Just därför som jag funderar på en VVB med återvinning.

Är det någon som har erfarenhet av denna, eller liknande, typ av lösning ?
Det är svårt att bestämma vad man skall satsa på konv. + bergvärme eller en "enklare" lösning..

,
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Den VVB jag tänker på är Nibe 200P eller liknande. Nej vi har ingen återvinning idag utan det blåser bara ut varmluft rätt ut i tomma intet.. Just därför som jag funderar på en VVB med återvinning.

Är det någon som har erfarenhet av denna, eller liknande, typ av lösning ?
Det är svårt att bestämma vad man skall satsa på konv. + bergvärme eller en "enklare" lösning..

,

Min åsikt är att en enkel lösning oftast är lättare att trimma in och ger därmed större besparing. Jag känner flera som har köpt stort hus med direktel som konverterat och satt in bergvärme, fördelen är att de fått riktigt bra lågtempsystem och får därmed också bättre års-COP då framledningstemp vid DUT ligger kring 45 ºC i deras hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 718
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!