Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att tänka pÃ¥ vid installation och värmekabelmontage E9DKE ?!  (läst 2483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjelle69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Koskullskulle
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥ Bannasonik
    • Mtec
Jag var nyss och hämtade en E9DKE från en lokal firma, komplett med slangar ställning och vinterkit (Värmekabeln).

NÃ¥gra funderingar:

1. Är det något speciellt att tänka på vid installation ? (Tänkte låta en aukt. firma göra vacuumsteget, allt annat fixar jag själv)

2. Hur monterar man värmekabeln och termostaten ?

3. Är det bara att plugga i den i ett 220V eluttag eller måste man koppla den genom nån form av brytare?

4. Jordat / ojordat, ett måste?


*roflmao*
« Senast ändrad: 28 juli 2006, 19:14:37 av kjelle69 »

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
Jag var nyss och hämtade en E9DKE från en lokal firma, komplett med slangar ställning och vinterkit (Värmekabeln).

NÃ¥gra funderingar:

1. Är det något speciellt att tänka på vid installation ? (Tänkte låta en aukt. firma göra vacuumsteget, allt annat fixar jag själv)

2. Hur monterar man värmekabeln och termostaten ?

3. Är det bara att plugga i den i ett 22V eluttag eller måste man koppla den genom nån form av brytare?


*roflmao*

Den kopplas i plinten i utomhusdelen. Se bifogat schema.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad kjelle69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Koskullskulle
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥ Bannasonik
    • Mtec
Tack för det otroligt snabba svaret, jag hittade ocksÃ¥ ett dokument som beskriver rekommenderad placering etc:   *vinkar*

http://citcop.se/pdf/se/usermanual/div/varmekabel.pdf


*roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao*
« Senast ändrad: 28 juli 2006, 18:48:59 av kjelle69 »

Utloggad Rale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!

Jag klarade mig utan värmekabel i Stockholmsområdet förra vintern (=första). Brukade endast gå och kolla att dräneringshålet var OK vid kall väderlek. Var aldrig något problem.

Utloggad Gasar-Magnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svensk bosatt i SKÃ¥ne
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag var nyss och hämtade en E9DKE från en lokal firma, komplett med slangar ställning och vinterkit (Värmekabeln).

NÃ¥gra funderingar:

1. Är det något speciellt att tänka på vid installation ? (Tänkte låta en aukt. firma göra vacuumsteget, allt annat fixar jag själv)

2. Hur monterar man värmekabeln och termostaten ?

3. Är det bara att plugga i den i ett 220V eluttag eller måste man koppla den genom nån form av brytare?

4. Jordat / ojordat, ett måste?


*roflmao*

3: allpolig brytare brukar vara att rekomendera
4: Jordat ja tack
1,5 plans 70 talskÃ¥k pÃ¥ raps-prärien  (SkÃ¥ne) med direkt el+Toshiba RAS10 uppe och Panasonic DKE9 nere (samt undertrycksventilerad krypgrund med "snikÃ¥tervinning" via panasonicen....)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!