Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp, överhetsskydd utlöses Ivt optima 700 + CombiCompact  (läst 1189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ibbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Har en pump från 2006 (eller 2002?). Utedelen är trasig går inte att reparera). För närvarande använder vi alltså endast elpatron (enbart tillskott). Systemet kommer att bytas inom en snar framtid men vi kan inte göra det just nu.

När jag sänker värmen till elementen (eller stänger av den genom att vrida på ratten på kontrollpanelen till 0 eller 1, ej radiatorerna utan inställning av temperatur) då utlöses överhettningsskydd efter ett tag. Bör tilläggas att vi har utegivare så elementen bör inte vara igång men de är det även om det är varmt ute (inte mycket varma om det är jättevarmt men jag vill minnas attde kunde vara lite ljumna förra sommaren).

För några veckor sen hade vi en tekniker här som bytte en relä (det luktade från pannan).

Vill någon vara snäll och hjälpa mig vad det kan vara för fel? Jag har kollat lite på växelventilen (LK) och snurrat lite på den fram och tillbaka. Den är utbytt för några år sen.

Tacksam för hjälp.
« Senast ändrad: 12 maj 2021, 23:00:50 av Ibbe »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En värmepump värmer efter en "kurva" som den följer - baserat på utetemperaturen så räknar reglerdatorn ut om det behövs värme eller ej.
Om kurvlutningen är för hög så kommer värme att produceras även om du inte tycker att det behövs.
Stänger du av flödet till radiatorerna så kommer pumpen lösa på överhettning då den försöker värma men inte kan bli av med värmen.
Det du måste göra är att öppna flödet och sedan justera på kurvan eller parallellförskjutningen så att värmepumpen inte producerar värme i onödan.
Jag hoppas att du har en manual, eller kan hitta en på nätet, för jag kan inte hjälpa dig då jag inte har specifik kompetens på just den där modellen av värmepump.
Annars kanske någon annan kan ge mer exakta instruktioner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du har den gamla gamla modellen utan display, lite svår att felsöka.

https://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_Optima_sv_8.3_290516.pdf

Prova att sätta parallell till 0, kurvan du valt ser ut att vara låg och bra.
Elpatron sitter inne i pannan så växelventilen används endast för värmepumpen, så skickar den fortfarande värme till huset så är det nog shunten som inte är OK, kolla att den är i autoläget?
I värsta fall får du handshunta i manuellt läge för att hålla nere framledningstemp.

Fast tempgivaren i pannan borde ju reglera elpatronen.  Sc:,h
« Senast ändrad: 12 maj 2021, 10:35:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ibbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En värmepump värmer efter en "kurva" som den följer - baserat på utetemperaturen så räknar reglerdatorn ut om det behövs värme eller ej.
Om kurvlutningen är för hög så kommer värme att produceras även om du inte tycker att det behövs.
Stänger du av flödet till radiatorerna så kommer pumpen lösa på överhettning då den försöker värma men inte kan bli av med värmen.
Det du måste göra är att öppna flödet och sedan justera på kurvan eller parallellförskjutningen så att värmepumpen inte producerar värme i onödan.
Jag hoppas att du har en manual, eller kan hitta en på nätet, för jag kan inte hjälpa dig då jag inte har specifik kompetens på just den där modellen av värmepump.
Annars kanske någon annan kan ge mer exakta instruktioner.
Tusen tack Rickard för ditt svar, jag lär mig...! Jag insåg att jag var otydlig i mitt inlägg. Jag har inte stängt av flödet till radiatorerna utan på panelen på pumpen.

Utloggad Ibbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har den gamla gamla modellen utan display, lite svår att felsöka.

https://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_Optima_sv_8.3_290516.pdf

Prova att sätta parallell till 0, kurvan du valt ser ut att vara låg och bra.
Elpatron sitter inne i pannan så växelventilen används endast för värmepumpen, så skickar den fortfarande värme till huset så är det nog shunten som inte är OK, kolla att den är i autoläget?
I värsta fall får du handshunta i manuellt läge för att hålla nere framledningstemp.

Fast tempgivaren i pannan borde ju reglera elpatronen.  Sc:,h

Tack för manualen! Jag behövde den!
Provar att sätta parallell till 0. Vi ser vad som händer.

Det är mystiskt (i alla fall för mig, försöker klura ut hur sådana system tänker och fuderar, går sådär ;-)). Min logik säger mig att om jag vrider ratten på pannan till 0 så bör det räcka för att få elementen kalla.

Jag tänker om det inte är fel pÃ¥  nÃ¥gon relä, givare, kontaktor... eller nÃ¥gon form av växelventil...

Vi kör alltså på "enbart tillskott" just nu. Om ratten på panelen är t.ex. på 3:an så får jag inga meddelanden. Vrider jag den till 0 kommer det ändå lite värme till radiatorerna och efter ett tag börjar lampan med "överhettsskydd utlöst" lysa (och elementen blir kalla), om jag har nu förstått rätt vad den gör...

Jag tror inte att jag kan se någon shunt som man kan ändra auto/manuellt läge...

Ja, mycket tacksam för all hjälp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Sorry, det är jag som inte kan läsa en ritning, den finns ju där på sid 21.
Det är elkassett och växelventil på denna.
Och din övre bild visa växelventilen tydligt.
Det är LK:s nya fina vridande ventil, har du otur är det modellen med plastinsats som lite för enkelt kan brytas av.
Ta loss motordelen på växelventilen och kolla, den sitter med en sprint.

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.23.c.4_lk-vaxelventil-525.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!