Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp  (läst 3686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

stepside2

  • Gäst
stepside2
fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp
« skrivet: 13 januari 2013, 15:36:37 »
hej! min fd35 funkar suveränt till att börja med men nu när det börjar bli ihållande kallt,inatt var det -27 har jag satt igång det vattenburna systemet panna+pellets i huset och eldar oxå ved i vedspis + kamin. hur ska jag ställa lvp?? ställde den på 20grader (som backup ifall det händer nåt med pelletsen mitt i natten tänkte jag) men upplever att den låter som en trumpet när den avluftar och kan vara inbillning men tycker den blåser lite kall ljummet,den ska väl inte "arbeta alls" om temperaturen är uppnåd redan? kanske ska stänga av den helt(fryser den ihop då?) vill ju inte att den ska dra onödig el när jag har billigare alternativ vid lite häftigare kyla... många frågor, tacksam för svar.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2013, 15:46:40 »
Hei.

La pumpen gå, den har COP godt over 1.0 selv ved -30 °C
http://www.scanoffice.se/uploads/vtt-raportit/VTT-S-08820-10-SE.pdf
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

stepside2

  • Gäst
stepside2
SV: fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2013, 18:36:45 »
cop 1= maxeffekt in/ut ? det är +2000w för mycket isÃ¥fall dÃ¥ jag har billigare alternativ när det är kallt.  om jag ställer pumpen pÃ¥ 20 grader  och ställer fläktläge pÃ¥ minsta och har 22-24 grader i huset med hjälp av radiatorer VAD GÖR PUMPEN DÃ… till skillnad mot att stänga av den?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2013, 20:58:01 »
cop 1= maxeffekt in/ut ? det är +2000w för mycket isÃ¥fall dÃ¥ jag har billigare alternativ när det är kallt.  om jag ställer pumpen pÃ¥ 20 grader  och ställer fläktläge pÃ¥ minsta och har 22-24 grader i huset med hjälp av radiatorer VAD GÖR PUMPEN DÃ… till skillnad mot att stänga av den?
Se i rapproten ti VTT. COP er över 1,0. du får mer igjen enn det pumpen anvender.
Om du lar den gå på dellast gjennom at stille den på 20 °C, så er fortsatt COP over 1, og du får mer tilbake enn hva den bruker.
I minus 30 bruker den maks 1,5kW og den gir tilbake 2,0kW.

Ved -26 viser VTT test at den bruker 1600W og avgir i gjennomsnitt 2600W, det er COP 1,6.

« Senast ändrad: 13 januari 2013, 21:05:16 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2013, 08:36:40 »
La pumpen gå, den har COP godt over 1.0 selv ved -30 °C
http://www.scanoffice.se/uploads/vtt-raportit/VTT-S-08820-10-SE.pdf

Jo, men bara för att COP är över 1 så är det väl inte säkert att den är billigare än pelletspannan? Pellets kostar väl nånstans runt 50-70 öre per kWh, så VP'n måste ha ett COP på minst 2 för att den skall bli det billigaste alternativet.


...kan vara inbillning men tycker den blåser lite kall ljummet,den ska väl inte "arbeta alls" om temperaturen är uppnåd redan? kanske ska stänga av den helt(fryser den ihop då?) vill ju inte att den ska dra onödig el när jag har billigare alternativ vid lite häftigare kyla... många frågor, tacksam för svar.

Fläkten går på lägsta fart för att att den skall kunna mäta innetempen och veta om/när den behöver starta. Nackdelen med att stänga av den helt är att det inte är bra för kompressorn att starta när den är riktigt kall. Vanligtvis sitter det en värmare på kompressorn som håller den varm när VP'n är påslagen men kompressorn vilar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

stepside2

  • Gäst
stepside2
SV: fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2013, 10:58:02 »
har den ställd på 20c och fläktläge 1 medans jag värmer huset med pellets/ved och ca 22-24c. verkar funka...

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2013, 08:41:48 »
Blir smør pÃ¥ flesk   ::)  Bruk pumpa for det den er verdt , Ã¥ om nødvendig fÃ¥r du støtte pÃ¥ med annet   tummenupp Utrolig ork , Ã¥ økonomi i en FD 35  ;)
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2013, 12:05:34 »
Utrolig ork , Ã¥ økonomi i en FD 35  ;)
Raptus
Hade -20 imorse
Märker att det finns mycket mer effekt i FH35 mot min gamla Sanyo 91. :)

 

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥kra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2013, 13:39:50 »
Hejsan..

Utav ren nyfikenhet så ställer jag en liten extra fråga..när jag så grafen som TUCSONOR la upp på sidan så mäter dom på +20grader som pumpen blåser ut.. om man tex säger att det är -20 grader ute, och vill att den ska pumpa ut låt säga 24-25 grader värme..hur mycket ström kräver pumpen då emot när den ger ut +20 gradig värme?

//Henke.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: fd35 och annan värmekälla tillsammans???hjälp
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2013, 14:23:18 »
Hejsan..

Utav ren nyfikenhet så ställer jag en liten extra fråga..när jag så grafen som TUCSONOR la upp på sidan så mäter dom på +20grader som pumpen blåser ut.. om man tex säger att det är -20 grader ute, och vill att den ska pumpa ut låt säga 24-25 grader värme..hur mycket ström kräver pumpen då emot när den ger ut +20 gradig värme?
//Henke.
Du mÃ¥ tenke varmebehovet ved -20 °C. I testen til Scanoffice grafen er hentet fra er det tenkte huset pumpen stÃ¥r i i behov av 146w/grad  :dt:
Om du vil ha det 4 grader varmere enn 20  °C mÃ¥ pumpen levere 4 x 146 = 584W.
Ved -20 har pumpen ca 1,8 i COP, det betyr den må trekke 584W/1,8=324W mer på 24 mot 20 innetemp.


MEN: Det gjør den bare om den allerede ikke går på maks, for du ser den avgir maks 3kW på -20.



- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!