Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Producera el när det blir elbrist?  (läst 4636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #15 skrivet: 20 september 2021, 21:25:49 »

Carl det var  IRONI.......jag skulle gärna se fler SMR reaktorer (fabriksbyggda smÃ¥ reaktorer) och gärna att vi brände upp vÃ¥rt uttjänta bränsle i Molten salt reaktorer ochsÃ¥.


Jo, det sÃ¥g jag, men alla som läser det du skriver kanske inte förstÃ¥r ironi sÃ¥ jag ville förtydliga lite....  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #16 skrivet: 20 september 2021, 21:34:21 »
Hittade en bra  genomgÃ¥ng av Gen4 reaktorer ifrÃ¥n 2013 - har tyvärr inte hänt sÃ¥ mycket....

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/contentassets/4eb7e2bdfe2340af8a6ad00c5a73b79c/201318-fjarde-generationens-reaktorer--en-analys-med-fokus-pa-icke-spridning-och-exportkontroll-


Å fusionskraften har varit 25 år borta de senaste 50 åren....
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #17 skrivet: 22 september 2021, 18:18:48 »
Just som jag tyckte det var färdig diskuterat  kommer det en artikel som berör bÃ¥de gruvor och balanskraft!

Juktan pumpkraftverk skulle återstartas men gruvavfallet ifrån konkursad gruva gör det svårt .....

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/teknik-prylar/enorma-pumpkraftverket-juktan-kan-g%C3%A5-mot-%C3%A5terstart/ar-AAO2U0W?li=BB13lZo5
« Senast ändrad: 01 oktober 2021, 11:27:34 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #18 skrivet: 22 september 2021, 19:14:38 »
Det är ju synd att de dumpade gruvavfallet just där.
Någon borde ju kunnat funderat ett steg längre och insett att i framtiden kanske pumpkraft blir lönsamt igen.
Det är ett jättebra komplement till sol och vindkraft.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #19 skrivet: 30 september 2021, 14:01:36 »
Nu Ã¥kte just priset upp pÃ¥ Nordpool dÃ¥ Norge öppnar kabel till  England. SÃ¥ balanskraft  kommer att bli  en bristvara när hele Europa behöver den.

https://www.nrk.no/rogaland/statnett_-_-straumprisane-vil-svinga-meir-framover-1.15671875
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #20 skrivet: 01 oktober 2021, 08:38:32 »
Såg i DI att Lindab oroar sig för de höga priserna, och elbristen, de ser stora risker att industrier kommer att få stänga ned redan i vinter beroende på elbrist.
De har sin tillverkning i skåne, elområde 4 som är särskilt utsatta efter nedläggningen av kärnkraften i både Tyskland och Sverige.

Men resonerar man som Bolund så beror ju inte de höga priserna på elbrist, bara på att priset stigit. HEHE, man tror inte att det är sant vilken logik våra ansvariga för sig med.

Vill man slippa framtida elbrist så finns det ju dock några alternativ att välja mellan i nästa val, dock inga av de som styr idag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #21 skrivet: 01 oktober 2021, 08:45:32 »
Bytte igår från Jämtkrafts rörliga elpris på drygt 80 öre (om jag minns rätt) till "Jämtpris", 42 öre/kWh.
Det skulle minsa elräkningen kommande månad fårn ca 1800 kr till ca 1100 kr.
Inte illa pinkat, och man kan växla mellan avtalen hur ofta som helst, utan kostnad - sÃ¥ har man bara lite koll kan man hoppa mellan det  man bedömer kommer att vara billigare de närmaste mÃ¥naderna.
Har haft Jämtkraft i många år och det har fungerat bra, kan rekommenderas.

Jämntpris innebär att de upphandlar el på börsen på längre terminer när de anser att priset är bra.
När rörliga priset sjunker snabbt kan jämntpriset vara lite högre, men över tid har det varit billigare att låta deras handlare köpa terminer än att ha rörligt.
« Senast ändrad: 01 oktober 2021, 08:47:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #22 skrivet: 01 oktober 2021, 09:58:41 »
Det hjälper delvis med att byta leverantör och avtal, men desto mer vi integrerar mot länder med högre elpris desto mer får vi betala.
Det jag inte förstår dock är att priset åker upp för "alla" och inte i proportion i hur mycket kraft som faktiskt efterfrågas eller vad som är möjligt att leverera- ledningarna mellan länder är fortfarande begränsande.

På börsen så kan ju en stor aktör bjuda låt säga 50 kr över nominell kurs och när man fått den mängd aktier man siktar på så sjunker priset . Här kan ett pris i tjecken på 6 kr / Kw fortplantas till hela europa så att miljontals kunder får betala ett högre pris på en volym el som är 10 gånger det som tjeckien efterfrågar om de har rörliga avtal...
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #23 skrivet: 01 oktober 2021, 10:03:23 »
Jag förstår allvarligt talat inte hur ett helt folk (nästan) kan tro att det här med elförsörjningen kommer att lösa sig utan kärnkraft?
Något mer uppenbart har man aldrig i sitt liv sett när man tittar på utvecklingen, planerna, de redan fattade besluten och dessutom framtidsvisionerna.
Det behövs minst 6 nya kraftverk i Sverige om detta skall gå ihop de kommande 20 åren.
Eller så blir vi beroende av Rysk eller Finsk kärnkraft, Rysk och/eller Norsk gas, och olja till oljekraftverken.
Var det verkligen den utvecklingen vi ville se?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #24 skrivet: 01 oktober 2021, 10:38:51 »
Håller helt med, visste inte att de skulle stänga sista kärnkraftverket i Tyskland förrän nyss, helt otroligt.
Man får väl ersätta kärnkraft först, utvärdera och sen stänga ner kärnkraft. Inte tvärt om, suck.
Det är hög tid att bygga nya och renovera alla kärnkraftverk värda att köra. Annars får vi göra om livsstilen helt om kärnkraften ska bort. Då blir det häst och vagn och självförsörjning i princip?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #25 skrivet: 01 oktober 2021, 11:36:58 »
Jo det var det som Triggade mig Ã¥ Carl. Hur F-n tror man att man ska fixa laddning av alla elbilar , Northvolt, Hybrit  Ã¥ LKAB samt uppvärmning.När det är kallt o inte blÃ¥ser?
Är det verkligen smart att vara med i Nordpool och den Europeiska Elbörsen ?
Norska industriförbundet tycker man säljer ut förutsättningar för industriellt förädlingsvärde genom att sälja bort kraften billigt och driva upp priset på den egna marknaden..Dvs bra för kraftbolag ,dåligt för landet.

Innan Nordpool betalade man 9- 12 öre per kilowatt/timme.

Inte ett Vindkraftverk till utan en garanti att balanskraft finns. Inte en gruva utan upprörjningsfond på ett par miljarder.
« Senast ändrad: 01 oktober 2021, 13:13:36 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #26 skrivet: 01 oktober 2021, 18:47:31 »
Ni har väl nyrenoverade kärnkraftverk där nere i sverige? Bara att lägga ner stavarna.

Olkiluoto 3 nu i drift juni2022. Men en droppe i havet, blir väl nog putin som får börja bygga.

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #27 skrivet: 28 november 2021, 21:11:00 »
Jo det var det som Triggade mig Ã¥ Carl. Hur F-n tror man att man ska fixa laddning av alla elbilar , Northvolt, Hybrit  Ã¥ LKAB samt uppvärmning.När det är kallt o inte blÃ¥ser?
Är det verkligen smart att vara med i Nordpool och den Europeiska Elbörsen ?
Norska industriförbundet tycker man säljer ut förutsättningar för industriellt förädlingsvärde genom att sälja bort kraften billigt och driva upp priset på den egna marknaden..Dvs bra för kraftbolag ,dåligt för landet.

Innan Nordpool betalade man 9- 12 öre per kilowatt/timme.

Inte ett Vindkraftverk till utan en garanti att balanskraft finns. Inte en gruva utan upprörjningsfond på ett par miljarder.


Kan inte lÃ¥ta bli att citera mig själv ovan TOLD YOU SO  Med tanke pÃ¥ att nuvarande elpriser pÃ¥ 1,7-2 kr /kWh priser kommer att Ã¥terkomma dÃ¥ Sverige och Norge  ses som leverantörer av balanskraft bÃ¥de inom och utom länderna -När tänker man börja bygga kärnkraft ?

Norges överskott pÃ¥ 20 TWH/Ã¥r  kommer att ätas upp inom ca 8 Ã¥r - Sverige har bara överskott regionalt och dÃ¥ när det blÃ¥ser- annars kommer vi att ha brist
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #28 skrivet: 29 november 2021, 07:22:58 »
I morse, -16°C, bilen startade inte, så tänkte jag på hur det kommer att bli med effekttariffer om/när det införs.
2 bilar som vill ha 2 kW vardera för motorvärmare + kupévärmare, värmepumpen som drar norr om 2 kW när det är kallt, SPA-badet, och allt annat som behöver ytterligare ca 3-4 kW även om det bara är kortare stunder SPAT behöver värme - det kommer att bli dyrt.
Effektvakt löser inte problemet, och det blir inte billigare att generera egen kraft.
Troligen blir en Tesla Powerwall eller liknande en lösning som kan balansera kraften över dygnet, typ, man sätter ett tak på köpt effekt till var gränsen går för den effekttariff man kan acceptera och sedan får Powerwallen se till att man inte går över gränsen.
Möjligen kombinerat med en effektvakt som griper in om powerwallen töms helt.
Det kan möjligen klaras av med Logger 3030 och ett gäng reläer som fÃ¥r slÃ¥ frÃ¥n större förbrukare enligt egna prioriteringar.  dontknow
Sverige har verkligen hamnat i en sorlig situation på grund av klimatalarmismen och en inkompetent ledning, att man kan vara så fullständigt blind för att de åtgärder som gjorts får fundamentalt kontraproduktiva följder sett till CO2-utsläppen är inget mindre än häpnadsväckande, och att statsfinansierad media inte skarpare kritiserar detta är rent ut sagt skrämmande sett ur ett demokratiskt perspektiv.

Dessutom urusla journalister som sväljer de struntsvar som ges på de sällan ställda kritiska frågorna, de kunde väl för tusan läsa på i tio minuter innan de gjorde en intervju så de kunde ställa följdfrågor på de idiotsvar som ges?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Producera el när det blir elbrist?
« Svar #29 skrivet: 01 december 2021, 21:14:42 »
Även om jag kanske inte håller med om riktigt alla detaljer i den politiska analysen i Rickards senaste inlägg så förefaller den tekniska analysen väsentligen korrekt. Det jag ser framför mig på lite sikt är dock att det ofta blir det stora batteriet man ändå har i bilen som får dubbla som "Powerwall". Varför skaffa ytterligare ett stort, dyrt och miljömässigt tveksamt batteri när man redan har ett i garaget?

Kia har redan en "lättvariant" av denna lösning ute i sin EV6, där man tydligen kan använda bilens batteri för att driva saker.

Ser man det i ett större perspektiv och blandar in yrkestrafik, som inte har tid att vänta trekvart på att fylla på ett tomt batteri, så skulle man kunna tänka sig framtida konstruktioner med utbytbara batterier och särskilda mackar där man snabbt och lätt skiftar till nyladdade. Dessa elmackar kan då drivas av elbolagen, som förutom merförsäljningen då hux flux får tillgång till en jättestor batterikapacitet i de batterier som står på laddning på macken, fri att dubbla som buffert för elnätet. Men det är spekulativt hitttepå från min sida, och inget jag sett några konkreta planer på. (Däremot har jag sett planer på att utnyttja bilpooler och till och med privatbilar som står på laddning vid offentliga laddstolpar på motsvarande sätt. Men de planerna verkade inte så värst konkreta de heller. Ännu.)
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!