Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: I vilken jordtyp ska jag lägga slangen?  (läst 2716 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
I vilken jordtyp ska jag lägga slangen?
« skrivet: 20 januari 2009, 20:10:45 »
Jag har letat här på forumet om det tidigare varit någon diskussion om bästa marktypen att lägga slang i, men inte hitta något riktig användbart. EricB och Rickard snuddade vid ämnet i september 08 men kom inte till någon riktig slutsats. Därför tar jag upp frågan här igen.

Jag ska installera jordvärme. Uppvärmd yta är ca 460 m2 inkl källare och garage.

Ett anbud avser Thermia Diplomat Optimum G2 16 med 2 x 400 m slang. Fastighetens totala energibehov (inkl varmvatten) 72996 kWh/år

IVT har ett beräkningsprogram på webben. Det kom fram till Energiförbrukning totalt 68800 kWh. Rekommenderar givet vis IVT Greenline . Det stod inget om modellen i rapporten men jag gissar att det är HT Plus 17 kW som avses. Vid telefonkontakt fick jag slangländen till 7 – 800 meter.

Tidigare hade jag hört att mossmark var bästa stället att lägga jordvärme i men nu har jag hört att det är förkastligt och att åkern är bäst! Den återhämtar sig fortast på våren. Vad ska jag tro på?

Fråga 1 är alltså var jag skall lägga slangen?

Alternativ Mossen.
Mossen är före detta odlade mosstegar. På sina ställen är de ganska blöta eftersom dräneringsdikena har gått igen. På andra ställen är det torrare och där växer det träd. På sensommaren är bärigheten tillräcklig för traktorn. För att från värmepumpen nå mossen krävs ca 85 m ”transportledning”, företrädesvis i körväg där det redan ligger ledningar så det blir inte så djupt.

Alternativ Åkern
Under matjorden är det mjäla, ganska tung (fuktig). För att från värmepumpen nå åkern krävs ca 65 m transportledning (inte raka vägen utan en liten omväg för att komma runt berg). Även här gäller att transportsträckan inte blir så djup beroende på korsande andra ledningar och berg.

Avser uppgiven slanglängd bara det som ligger nergrävt i mossen eller åkern eller kan transportvägen ge någon effekt? I annat fall avgår 170 m resp 140 m slang på varje slinga. Då blir det långa eller många slingor.

Fråga 2. Blir det bättre med längre slang än som föreslagits?

Motser tacksamt Era kloka råd och åsikter.

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
SV: I vilken jordtyp ska jag lägga slangen?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2009, 20:31:10 »
Med dina förutsättningar hade jag lagt två slingor om vardera 400-500m, den ena i åkern och den andra i mossen.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: I vilken jordtyp ska jag lägga slangen?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2009, 12:20:43 »
Jag har hört att lerjord är bäst, då torde nog åkern vara lite bättre än en mosse.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: I vilken jordtyp ska jag lägga slangen?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2009, 13:39:17 »
Jag hävdar att blötare är bättre!
/Erik B
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Cobramannen

  • Bygger en AC Cobra
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gnarp
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Garaget på väg att få tak
SV: I vilken jordtyp ska jag lägga slangen?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2009, 18:20:34 »
Har sandjord här hemma!
Det funkar fint det också men man måste lägga ner mer slang än om det vore(blötare) jord.
Har nu runt +0,9 in efter en värmekörning!

/Johan
« Senast ändrad: 21 januari 2009, 22:14:15 av Cobramannen »
Nibe 1130-10, VPA 300/200, ESV20 som styr värmen till garaget. 900m jordvärme-kollektor. 160m2 golvärme i Bostaden ca 22grader inne
Garaget 128m2 golvärme 16-17grader där inne
Bor i norra Hälsingland

År 1 8130kw värme, vv + tillsats
År 2 7188kw värme, vv + tillsats
År 3 7133kw värme, vv + tillsats
År 4 7649kw värme, vv + tillsats
År 5 6972kw värme, vv + tillsats
År 6 7744kw värme, vv + tillsats

Utloggad GF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: I vilken jordtyp ska jag lägga slangen?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2009, 22:30:45 »
Det var olika bud det! Mosstegarna är klart blötare men också kallare större delen av året. Kan inte det ha någon betydelse?

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: I vilken jordtyp ska jag lägga slangen?
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2009, 14:45:30 »
Är mossen kallare på vintern? och hur mycket? Om den är lite kallar på sommaren kan ju inte spela någon större roll. Det kan vara bra om du vill ha frikyla!
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad GF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: I vilken jordtyp ska jag lägga slangen?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2009, 22:17:04 »
Som vatten i naturen är troligen mosstegarna varmare på hösten än åkern och omvänt är åkern varmare än mosstegarna på våren och sommaren. Det vänder nog tidigt på våren så fort dagsmejan har tagit bort snön. Låter det troligt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!