Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nyinstallerad splitt vilka värden är intressanta?  (läst 1562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
nyinstallerad splitt vilka värden är intressanta?
« skrivet: 16 februari 2015, 21:58:29 »
Hej Alla!
Har installerat nibe splitten i vår ombygda lagård, ett välisolerat 30 kvadrat produktions kök med golvvärme och ett drygt 50 kvadrat inte fullt så välisolerat loft med 3 rejäla element. Den har varit igång sedan i fredags(13e!)
Den leverera för tillfället bara värme dÃ¥ vv är avstängt men med kurva 3 sÃ¥ har vi 20 grader nere och 17 uppe. Det jag undrar är för att fÃ¥ optimalt utbyte av den, vilka värden är det värt att notera/kontrollera? tycker den gÃ¥r mest hela tiden? har följt manualen och ställt in cp för en ca 2- 3 graders  diff pÃ¥ vb-f och retur. För golvvärmen. Och jag är osäker pÃ¥ om vi fÃ¥tt ur all luft dÃ¥ cp lÃ¥ter lite ojämn. Har kollat pÃ¥  de olika värdena för hetgas osv men det stÃ¥r ju inget i manualen om vilka värden som är normala där.. Kort sagt vilka värden skall jag ha koll pÃ¥?
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: nyinstallerad splitt vilka värden är intressanta?
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2015, 09:29:31 »
var ute i gÃ¥r kväll och noterade lite värden, hade sedan fredagen haft 33 starter och  kompressorn hade gÃ¥tt ca 67 h. PÃ¥ ca 70 timmar?!? (lördag 00.00 -mÃ¥n 22.00) men det verkar var nÃ¥gon inkörning dÃ¥ den bara har startat 2 gÃ¥nger sedan igÃ¥r kväll tills nu i morse och kompressorn har gÃ¥tt mest hela tiden.

kollade lite värden i meny 5 i gårkväll oxå under drift. men vet inte riktigt vad det betyder.
5.4 = -0,6
5.5 = 0.0
5.7 (suggas) =3,4
5,8 (hetgas) = 51,1
5,9 (vätske) = 26,3
5.10 (kond) = 26,9
5.11 (?) 15,7 b 25,4 (?)
5.12 (?) 5,5 b
5.14 = 27Hz

Hur vet man vad som är normala värden av ovanstående?
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Jonas_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: nyinstallerad splitt vilka värden är intressanta?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2015, 21:46:58 »
Om du vill ha bättre balans mellan undervåning och loft måste du justera in detta externt. Splitten kan ju inte göra det.

Vilken manual har du följt? Originalet eller den alternativa?

Värden har jag svårt att hjälpa till med för jag kör en helt annan kurva och därmed mycket högre temperatur.
NIBE Split, 99 kvm 40-tals trähus, Blekinge

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: nyinstallerad splitt vilka värden är intressanta?
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2015, 09:28:40 »
Jag följde originalet när det gällde att ställa in cp och kompressor för att fÃ¥ rätt golvvärme diff (2-4) sedan kollade jag i den alternativa när det gällde vbf-vbfBÖR diffen.  När det gäller balansen sÃ¥ tänkte jag att loftet fÃ¥r ta vad det fÃ¥r efter undervÃ¥ningen är inställd rätt. Det är liksom undervÃ¥ningen som behöver en jämn temperatur, 20-21 grader.
Jag kollade i morse och då hade den på ett dygn 7 starter och 22 timmars gång tid. Då tänker jag att avfrostningarna är några av de starterna. Men är det normalt med så mycket gång tid när det är 5+ ute? Som kallast hade vi väl 3 grader i natt. Jag är ju van med min jordvärmepump som har kortare kompressortid men något fler starter.

Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Jonas_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: nyinstallerad splitt vilka värden är intressanta?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2015, 22:07:12 »
7 starter låter rimligt i mina öron, om nu avfrostningarna räknas där (osäker). I vissa väder kan det bli en avfrostning i timmen. Att kompressorn går kontinuerligt vid +5 är inte orimligt, däremot kan jag säga att innan jag hade varit på den alternativa manualen så gick min kompressor i 20 minuters intervall när det var 5-10 plusgrader...

Håll lite koll på gradminuterna. Om de ligger någorlunda stabilt och du inte åker på eltillsats så funkar ju regleringen.

Då är det bara kompressorvärdena kvar och de är det nog andra här som är mycket bättre på att tolka.
NIBE Split, 99 kvm 40-tals trähus, Blekinge

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!