Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Arbetsprestation pÃ¥ jobbet  (läst 8507 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Arbetsprestation på jobbet
« skrivet: 01 mars 2009, 16:47:38 »
hej
sitter och skissar på årets anställnings kontrakt..till mina skogsarbetare

pga strul förra året så har jag bestämmt att sätta ett minimi prestations krav per dag då man är på jobbet,bakgrunden är att jag som arbetsgivare är skyldig att betala minimilön oavsett
vad mina anställda presterar så i år har jag satt upp ett minimi mål åt mina anställda
för att slippa att betala ut lön år folk som inte fixar att göra jobbet.
facket gillar inte iden med det står lika fullt i avtalen att arbetare ska prestera en normalarbets
prestation för att få ut lön.

så nu skriver jag in detta i mina anställnings avtal att våra produktions mål är i snitt 1HA per dag och att jobben ska klara en kvalitetsbesiktning är klarar man ej av kvallitets + produktions målen kan det va skäl till avslutad anställning ..
tycker ni det låter dumt ?

Jag har skälv röjt å vet att man utan större problem klarar av mer än en ha per dag i snitt
vi va tex 2 st i fjol Ã¥ röjde ca 2,8 ha pÃ¥ 2 st..Ã¥ vi jobbade ca 5.5-6 tim 
så att hinna 1ha per dag tycker jag låter löjligt lite ändå...men jag ska ha en undre gräns
så jag slipper diskutera varför folk får sluta jobba,klarar man inte av minimigränsen så
är det helt automatiskt hemgång...utan prat

låter det grymt



Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2009, 16:56:54 »
Nä, det tycker jag inte. Man tar väl inte anställning någonstans om man inte klarar jobbet? Jag har ingen aning om arealer man skall hinna avverka på en dag, men det verkar ju skapligt lindrigt med minimimålet, om nu inte du och din kompis är ena överdängare i skogen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2009, 17:09:04 »
Det måste ju kunna sklilja extremt mycket mellan glesbevuxen, lätt kuperad terräng och tätt bevuxen och kraftigt kuperad terräng?
Tycker det skall vara svårt att sätta en sån gräns.

Om du ger dem provanställning kan du inte kicka dem närsomhelst då utan problem?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2009, 17:36:02 »
Hej Dr Chun-Lan!  Ja jag tycker nog att det lÃ¥ter konstigt och dessutom delvis grymt du. Sen har det nog inte sÃ¥ särskilt stor betydelse vad du nu skriver i dina anställningsavtal
(om du nu inte vill skämma ut dig och hamna i pressen vill säga). Det är väl du som arbetsgivare och deras chef som är skyldig att övervaka så att jobbet utförs på ett riktigt sätt, klargöra målen och förväntad arbetsprestation, och det brukar man avhandla muntligt med sina anställda. Sen om inte mål och prestation har uppfyllts så får du väl ta reda på orsaken isf och tillsammans får ni korrigera detta så att gubbarna har rätt information, förutsättningar mm.
Mig veterligen så får man inte ha dylika kalusuler i sina anställningsavtal som du här nämner, och eftersom folk anställs på vissa premisser vad det gäller bl.a tid mm så skall detta givetsvis innehållas. Arbetsbrist är ju ett sakligt själ för uppsägning och därmed blir folk av med lönen, misskötsamhet är ett annat skäl, men då är det en betydligt mera komplicerad resa för dig isf.
Det enda som jag kan tänka mig skulle vara gångbart för dig med dina tankar om detta skulle isf vara en helt provisionsbaserad lön, dvs att de helt får betalt efter vad de avverkar mm och ingenting annat som t.ex en mindre del fast lön som brukar vara vanligt. :)

Mvh Raffen
« Senast ändrad: 01 mars 2009, 18:03:27 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2009, 18:22:20 »
hej
variationen är inte nått problem observera att det står i snitt 1ha per dag slår man snittet per månad så är det helt ok.. ligger man under är det nått allvarligt fel
då man förmodligen under perioden både hafft tunga och mindre tunga jobb
kruxet med en provanställning på tex en eller 2 månader är den att man e fast med den anställde under den tiden även om dom inte gör nått...det känns mer som ett straff
än som en hjälp....

Ã¥ till raffen
det är där kruxet ligger....trots att man förklarat 44x så finns det ända folk som inte vill fatta eller inte vill göra som jag vill...ha vare med om folk som står å ljuger oss i ögonen å påstår att
det har dom alldrig fått nån info om trots att jag vet att dom fått det...
därför ska jag filma all utbildning + att folk ska få arbetsinstruktioner soom dom e tvungen att kvittera ut för att få jobb så dom inte ska kunna komma med några fantasier....


det är inte några som hällst problem att ge folk sparken speciellt då dom inte sköter jobbet,att inte röja efter instruktionerna eller skita i å röja vissa områden är fusk ..visst jag köper det en gång men inte 4 x
att ge nån sparken för att dom missköter eller vägrar göra som dom blir tillsagda är inte svårt
det heter visst samarbets svårigheter

att man uppbär en lön betyder inte att den anställde "automatiskt är säker",företaget har ändå rätt att kräva tex,att man är på jobbet sina 8 timmar och jobbar/har en normal arbetsprestation.
i mitt fall 1ha/dag....då den anställde uppbär ekonomisk ersättning för sitt arbete..
å joo dom är timanställda 8 tim per dag

å till sist det finns inget i sverge som är rena/raka accord,alla anställda har en lägsta lön enligt lag.
i vårat fall ca 17 000kr per mån eller ca 90kr per tim

så att hävda att dom går på accord å sänka lönen går inte,även om dom presterar noll
dom har ändå rätt till 90kr per tim eller 17000 i mån..

som systemet är utformat så är dom enda som tjänar på ett accords system dom anställda
företaget är ändå skylldig att betala ut minimi lön även om dom anställda jobbar skit...och inte klarar av att prestera normalt på jobbet

det mest skrämmane är då jag jobbade med en av mina anställda vi jobbade en vecka 2st
å presterade lika mycket som dom gjort när dom va 4 som jobbade
det värsta va ändå om killen ha stängt igen käften,han sa fan om det ha gått så här bra då vi va 4 st som jobbade ...tror inte jag skulle ha öppnat munnen om det va jag...grrrr

mitt anställnings avtal kommer att passera facket+ våran arbetsgivar org så jag tror jag kommer att ha tort på fötterna,,allt som jag skriver om finns nämligen med i fackets avtal

felet är att man måste hänvisa runt runt i avtalsboken till olika paragrafer och stycken





« Senast ändrad: 01 mars 2009, 18:51:18 av Dr Chun-Lan »

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2009, 19:30:33 »
å till sist det finns inget i sverge som är rena/raka accord,alla anställda har en lägsta lön enligt lag.
i vårat fall ca 17 000kr per mån eller ca 90kr per tim

så att hävda att dom går på accord å sänka lönen går inte,även om dom presterar noll
dom har ändå rätt till 90kr per tim eller 17000 i mån..


När jag jobbade i skogen så hade jag accord endast. 25 öre/planta vid plantsättning, och röjning så var det betalt efter ha.. Vad är problemet ?? Har det skett några förändringar sedan jag jobbade i skogen ( 90 talet ) ??

Tycker att det låter konstigt att du misstror dina anställda på det där sättet, jag skulle nog dra örona åt mig ifall en presumtiv arbetsgivare vill filma när han/hon ger mig diverse information.. Det ligger an på dig också att se till att informationen går fram och tas emot på rätt sätt..

Mina erfarenheter av skogsarbete sträcker sig till feriearbete under 90-talet när jag gick på gymnasiet + högskola..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2009, 19:42:44 »
Hej Dr Chun-Lan!  Det här med att filma verkar väl lite överdrivet tycker jag, och det kan kanske vara bra att du fÃ¥r lite folk som ändÃ¥ vill jobba hos dig Jocke, för gÃ¥r du till överdrift sÃ¥ kan det möjligtvis bli klart mkt svÃ¥rare isf. Det här med att informera folk (medarbetare) är i dessa ISO-tider ganska enkelt egentligen. Vill man kvalitetssäkra att resp medarbetare har fÃ¥tt till sig resp information sÃ¥ bifogas till denna info en s.k kvitteringslista där resp medarbetare dÃ¥ kvitterar att han har tagit del av informationen med ett datum och sin resp signatur, dÃ¥ kan man inte komma och pÃ¥stÃ¥ i efterhand att man inte har hört talas om detta alltsÃ¥. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2009, 19:59:07 »
hej
detta se bra ut...

Arbetsgivaren kan när som helst under prövotiden meddela den provanställde att anställningen upphör och inte kommer att övergå i en tillsvidare anställning. Arbetsgivaren måste informera den anställde minst 14 dagar i förväg om detta. Skulle arbetsgivaren vara för sent ute t ex komma på att man inte önskar ha kvar den provanställde en vecka innan prövotidens utgång, kan arbetsgivaren dels få erlägga en vecka ersättning samt betala allmänt skadestånd.
En arbetsgivare är inte skyldig att informera den anställde om skälen till att provanställningen upphör.

Fortsätter anställningen efter prövotidens utgång övergår den till en tillsvidareanställning och det krävs skälig grund för att avsluta anställningen.

inte riktigt vad facket påstår.....som vanligt


D_sundsvall

joo visst det är säkert samma regler nu...men blev du informerad att ni hadde rätt till en lägsta lön ????tror inte det,et är inte nått arbetsgivarna vill berätta.
jag vet om arbetsgivare som inte vet om detta

att gå och plantera om ett jobb gratis som man fuskat med är inte ovanligt ....
men det är inte ok eller lagligt i dag,jag tror att planterarnas minimilön är ca 80kr tim.

jag kommer även att sätta en minimigräns där.klarar inte planterarna av xxx antal plant per dag
så upphör jobbet.sätter man inte plant så det motsvarar 80kr per tim så har jag ej råd att
ha folket anställda..varje timme dom jobbar går vi back.

ett av problemen med planteringen är om det drar ut på tiden,så går det åt mer bränsle,mer lön till plantbasar,mer lön till kontrollanter och personal som ska göra uppföljningar mm mm


att jag filmar mina anställda är en följd av att folk försöker smita undan och hävdar att vi inte gett info om hur jobben ska göras...trots att jag delat ut röjnings/planteringsinstruktioner på både svenska polska och jobbat med perssonalen praktiskt

Skiter man i att läsa eller öppna infon man får så givet vet man häller inte vad som står i papperen,skriver man under på att man läst och tillfullo förstår vad arbetsinstruktionen innebär
är det lite svårt att slingra sig ut en besvärlig sits då man medvetet fuskar eller inte gör sitt jobb...det är enda skälet till varför dom ska kvittera under sin arbetsinstruktion...svensk som polack








Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2009, 20:05:05 »
Hej Dr Chun-Lan!  Det här med att filma verkar väl lite överdrivet tycker jag, och det kan kanske vara bra att du fÃ¥r lite folk som ändÃ¥ vill jobba hos dig Jocke, för gÃ¥r du till överdrift sÃ¥ kan det möjligtvis bli klart mkt svÃ¥rare isf. Det här med att informera folk (medarbetare) är i dessa ISO-tider ganska enkelt egentligen. Vill man kvalitetssäkra att resp medarbetare har fÃ¥tt till sig resp information sÃ¥ bifogas till denna info en s.k kvitteringslista där resp medarbetare dÃ¥ kvitterar att han har tagit del av informationen med ett datum och sin resp signatur, dÃ¥ kan man inte komma och pÃ¥stÃ¥ i efterhand att man inte har hört talas om detta alltsÃ¥. :)

Mvh Raffen.

Hej
jopps det e därför mina anställda ska fÃ¥ anställningsbeviset fast häftat i hop med arbetsinstruktionerna  ...skrivs inte bägge pÃ¥ sÃ¥ har man ej häller nÃ¥tt jobb

allt detta är för att slippa stå å diskutera 20 dagar per år om små skit grejer
har man allt på papper är det lite att diskutera om....titta i era kontrakt så får ni se.. >:D

har faktiskt vare med om att folk påstår att det jag säger till om att dom ska göra ,inte ska göras..eller att det har jag alldrig sakt eller berättat....
jag vet att mäniskan i fråga fått 2 dagars utbildning av våra uppdragsgivare,arbets instruktioner till utbildningen mm mm där sa dom i klar text vad som skulle göras+ att det stod i kursens instruktioner
jag satt i stolen brevid under kursen ...fattar ni nu vart jag vill komma....


« Senast ändrad: 01 mars 2009, 20:13:39 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2009, 20:13:09 »
Hej Dr Chun-Lan!  Mitt rÃ¥d till dig isf är att du bara anställer folk pÃ¥ ren timanställning utefter ditt dagliga behov i närtid, dÃ¥ har du ju full handlingsfrihet att ansluta och avsluta folk helt efter eget tycke. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2009, 20:46:36 »
meningen med ackord är väl att både arbetsgivare och arbetare ska tjäna mer pengar så har det i alla fall varit när jag jobbat på ackord
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2009, 21:01:52 »
att ge nån sparken för att dom missköter eller vägrar göra som dom blir tillsagda är inte svårt
det heter visst samarbets svårigheter

Mja jag önskar att det vore så enkelt i praktiken men det är faktist sverige vi bor i och så j-vla enkelt är det inte.
Iaf så går det inte direkt fort och du bör se till att du verkligen vet vad du gör rent juridiskt annars kan det bli kostsamt för dig hur rätt du än har i sak.

För det första så bör den anställde först fått nån skriftlig varning. Bättrar han sig inte trots det så är det inte bara att säga upp honom. Iaf inte om han är med i facket.

Är han med i facket så måste du ta kontakt med facket för att förhandla med dem. Du som arbetsgivare har förhandlingsplikt.
Säger du upp nån direkt utan att ta kontakt med facket så kommer det garanterat inte att bli gratis för dig.
Facket kommer att hävda att uppsägningen är ogiltigt, de kommer att yrka på skadestånd för den anställde samt skadestånd till facket för att du undlåtit dig att förhandla med dem.

Även om du gör rätt, tar kontakt med facket och din anställde verkligen har misskött sig så är risken stor för att den anställde och facket hävdar något annat. De har resurser att driva saken. En småföretagare har varken tid eller resurser till det och det slutar ofta med förlikning där arbetsgivaren får betala ut några månadslöner.

De enda case som brukar lösa sig smidigt är när den anställde har stulit från företaget. hotat någon eller gjort något annat olagligt. Då brukar det vara vanligt att den anställde pyser omgående i utbyte mot att slippa polisanmälan....

Kort sagt kan man väl säga att den anställde som missköter sig allt för ofta kommer aldeles för billigt undan tyvärr.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2009, 21:03:25 »
Hur som helst kan man inte "tvinga" folk att bli motiverade att göra ett bra jobb . Som arbetsgivare mÃ¥ste man för att lyckas med företaget och de anställda (de anställda är företaget) hitta den rätta vägen för att fÃ¥ de anställda motiverade och "självgÃ¥ende" . De e klart att det alltid finns de som inte vill arbeta hur man än gör men de är nog inte mÃ¥nga när det kommer till kritan . Rätta mej om ni tycker jag har fel men detta är bara min lilla Ã¥sikt.  För att fÃ¥ en arbetare "med pÃ¥ noterna" mÃ¥ste man samtidigt berömma och vara positiv mot dem . Föreställ dig själv !!  Tänk positivt !   Thumbsup
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Arbetsprestation på jobbet
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2009, 21:46:33 »
hej
nää visst du har rätt fast räcker det inte till att betala rätt lön för det dom anställda gör
så vette det fan hur jag ska motivera dom
ska man som chef behöva bedriva företaget som dagis ?

å joo har man gjort ett bra jobb så brukar jag berömma det ser inte nått fel i detta

men å andra sidan ifråga sätter jag samtidigt hur fan man kan ha gjort ett jobb där det inte finns ett rätt,då det väldigt klart framgår att man som anställd ska göra fortlöpande
egen kontroller för att jobba rätt så man slipper göra jobbet 2x

det dummaste jag hör va dÃ¥ en anställd frÃ¥gade 
vad tjänar vi på att göra egenkontroller.....??????

tjaa jag tror att ni slipper göra om jobben 2x + att ni inte
står å sågar ut flera hundra stammar i onödan = en jädra massa obetalt jobb som är helt i onödan

klarar man inte av att inse skälv,att målet är att göra jobbet rätt första gången
å lägga den tiden man sparar in,på nästa jobb =
dubbelt så mycket lön iomed man hinner göra mer jobb i stället för att gå och såga om
jobbet man skiter i

jag jämmför det med att stå och svarva,står svarvaren å gör axlar,så är man tvungen att
kontrollera att axlarna man gör så dom håller sig innom måtttoleranserna..står svarvaren å gör axlar som ligger 0,5 mm fel pga att han inte ids kolla upp om det stämmer gissar jag att han ochså är utan jobbb efter ett par dar


hela mitt liv har jag jobbat för att få lön å knapast för att det är skoj,skulle flera 100x
hälldre ha lön för att fiska,jaga eller slappa i stället för att stå å svetsa traktorskopor
eller skotta cement
men även jag fattar att det inte finns nån som vill/kan ge mig lön för att bottenmeta 5 dar i veckan ...det är inte ekonomiskt hållbart.

samtidigt förstår jag ochså att,om min jobbar kompis svetsar 7 traktorskopor på en dag å jag bara klarar av att göra 2 i bästa fall ,så kommer jag ochså att efter en tid förlora jobbet pga att
jag kostar mer än vad jag bidrar med in till företaget.

det handlar i slutändan om att skälv ta ansvar för det man e satt till å göra å försöka
ta lite ansvar för hur jobbet görs även om det om inte är skoj alla dar.




« Senast ändrad: 01 mars 2009, 22:07:50 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!