Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 avfrostar oftare efter ras  (läst 1426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370 avfrostar oftare efter ras
« skrivet: 18 januari 2021, 10:04:08 »
Hej

Fick kompressor, förångaren, expansionaventil, gas etc bytt efter att jag hade ett läckage i förångaren.

Efter detta så avfrostar den oftare än innan. Fläkten är på samma som innan, 73%.
Innan hade jag alltid någon plusgrad på förångaren men nu är den oftast lite minus.

Vad kan man göra? Varför beter den sig annorlunda?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2021, 10:07:54 »
Har du rengjort luftfiltret? Alla tilluftsventiler öppna och kollade/utbytta filter? Något är fel med luftflödet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2021, 11:45:39 »
Flong nytt filter i pumpen. Inte gjort rent spaltventilernas filter men tvivlar på dom.
Vad är optimal temp på förångare/avluft?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2021, 12:40:04 »
Avlufttemperaturen ska vara >0 så man slipper avfrostningar. Den modellen är inte gjord för att jobba med regelbundna avfrostningar. Frånluftsflödet ska ställas in så det motsvarar ventilationsnormen för bostäder, 0,35 lit per sek och kvm. Då blir avluftstemperaturen normalt mellan 0 - 10 °C när kompressorn går.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2021, 13:41:57 »
Det viktiga att kolla är diffen mellan Avluft - FörÃ¥ngare.  :dt:

Beroende på klylmedelnivån skall den ligga mellan 0.3 - 1.6 grader vid kontinuerlig drift.
När kylmedelnivån sjunker så stiger diffen över 2-3 grader, och avfrostningarna kommer regelbundet.
« Senast ändrad: 23 januari 2021, 16:15:00 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2021, 13:56:27 »
-1.2 förångare
+0.6 avluft

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2021, 18:13:40 »
Skulle kunna vara lite lågt kylmedie.
Jag tror optimalt vore 0.9°C mellan avluft-förångare.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2021, 19:37:10 »
Det är ju inget termostatreglerat kylskåp, hade det varit det hade förklaringen för lite medie varit trolig. För lite medie bör göra förångaren varmare.
" På grund av bristen på kylmedel kan kylskåpet, vid jämn 100% normal drift, ge en maximal förångartemperatur på -5 grader. Termostaten kommer därför inte att koppla bort kompressorn och skåpet kommer därför att köra och därmed kyla konstant. Som ett resultat kommer det att vara för kallt i kylskåpet - i vissa fall kommer frost även att förekomma i kylskåpet. " https://www.nettoparts.se/shop/diy-felsoek-kyl-frys-kyler-foer-mycket-10004s1.html
Troligen är inte expansionsventilen korrekt injusterad, gjorde installatören det?
Får du även onormalt varmt vatten?
Man kan justera själv, den är väldigt känslig och efter var gång du rört justerskruven måste vp få gå en tid, resultatet kommer alltså inte direkt. Och med rört menar jag sådär 1/8 varv.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2021, 12:29:53 »
Ingen aning om installatören justerat något.
Varmvatten är ok.

Hur justerar jag den? Vart sitter skruven?

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2021, 15:37:08 »
Tycker du skall höra med den som installerade, de bör supporta här.

Men jag tror ändå på lågt kylmedia.
Jag har själv liknande problem med diff Avuft-FörÃ¥ngare pÃ¥ närmare 1,7 grader och avfrostar 1 ggr/dag nu fast den inte borde... Fick bytt förÃ¥ngare för snaft 3 Ã¥r sedan men den är nog inte helt tät. Diffen ökar med 0,3 grader/Ã¥r och nu är det nog dags att fylla pÃ¥ lite kylmedel.  :-\
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2021, 16:14:35 »
Reparatörer tycker att allt verkar vara kanon.

Citerar :
Den skall avfrostar ett par gånger i timmen.
Diffeb mellan förångare och avluft skall vara mellan 2-4 grader.

Då skrev jag att jag hade en diff på 0.2grader och att båda var på minus.

Svar på det: ju närmare temp destå bättre.

Era kommentarer?

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2021, 19:56:40 »
De har nog förväxlat 730 med 370...  :-\
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2021, 09:51:16 »
De har nog förväxlat 730 med 370...  :-\

Är de verkligen så? Så jobbigt att lära reparatörer vad som är rätt och fel, blir liksom aldrig bra sen. :(

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 avfrostar oftare efter ras
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2021, 21:00:14 »
Det är ju inget termostatreglerat kylskåp, hade det varit det hade förklaringen för lite medie varit trolig. För lite medie bör göra förångaren varmare.
" På grund av bristen på kylmedel kan kylskåpet, vid jämn 100% normal drift, ge en maximal förångartemperatur på -5 grader. Termostaten kommer därför inte att koppla bort kompressorn och skåpet kommer därför att köra och därmed kyla konstant. Som ett resultat kommer det att vara för kallt i kylskåpet - i vissa fall kommer frost även att förekomma i kylskåpet. " https://www.nettoparts.se/shop/diy-felsoek-kyl-frys-kyler-foer-mycket-10004s1.html
Troligen är inte expansionsventilen korrekt injusterad, gjorde installatören det?
Får du även onormalt varmt vatten?
Man kan justera själv, den är väldigt känslig och efter var gång du rört justerskruven måste vp få gå en tid, resultatet kommer alltså inte direkt. Och med rört menar jag sådär 1/8 varv.

Expansions ventilen vad är den på pannan?
Jag fick min panna monterad F370 i Nov/Dec 2020. Dom fick flytta expansion kärlet som är Mont orginal på pannan och sätta det brevid pannan.
Jag får fast jag ställt in ekonomi max 50 grader på varmvatten hela tiden upp mot 61 grader.
Den håller temp i huset men kokar varmvatten, 60 grader.
Kan det ha med deras ombyggnad/flytt av expansion skälet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!