Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att välja: Daikin Caldo XRH 30 eller Toshiba Shorai Edge Nordic RAS-35?  (läst 3278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bettega

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska värma ett hus i Falun med 1 1/2 plan med en för luftvärmepump dålig planlösning. Huset är på 170 m2 men i praktiken kommer inte alla delar av huset att kunna förlita sig på värmepumpen så den faktiska ytan att värma är ca. 130 m2.

Offerter på Toshiba 22.295 kr
Offert på Daikin 23.600 (inkl. Wifi) kr

                                  Daikin Caldo XRH 30   Toshiba Shorai Edge Nordic RAS-35
Värmeeffekt-nominell:   3.2                                              4.2
Scop:                      5.12/4.02                                      5.1
Max värmeeffekt:  -10   4.7                                              4.5
                      -15   4.6                                              4.0
                      -20   4.2                                              3.3
                      -25   3.6                                              2.7

Jag tycker att det är svårt att hitta uppgifter hos tillverkarna som går att jämföra, nästan som att de satt i system att göra det svårt!

Ni med mycket erfarenhet av värmepumpar kanske kan hjälpa mig på traven med jämförelsen. Daikin har lägre nominell värmeeffekt men slår Toshiban på max värmeeffekt när det blir lite kallare. Finns det andra viktiga saker att ta hänsyn till för att kunna jämföra pumparnas förmåga att värma när det behövs som mest/bäst?

Det är lätt att tillmäta siffror på papperet för stor betydelse om produkterna i praktiken har likvärdig prestanda. Vad tror ni, märker man någon skillnad i praktiken mellan dessa två pumpar?

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Välj den som kan gå med konstant varvtal på fläkten.
Min kan ibland gå upp och ner en del i varv speciellt nu när det är varmt ute. Då vill jag hellre att den går med konstant varvtal som jag själv väljer.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Bettega

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan man inte välja konstant varvtal på alla pumpar (typ manuellt läge)?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Huset är byggt och isolerat när? Med tanke på prestandan vid köldgrader och att den ska värma 130 kvm så skulle jag satsa på Daikin Caldo. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Falun är -21 °C så det behövs en del annat tillskott också när det blir som kallast på året.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Räknar du med att nå 130m2 av 170m2 har du inte direkt dålig planlösning för en luftvärmepump då man generellt direkt räknar bort utrymmen med stängda dörrar som wc, badrum och tvättstuga.

Når du den ytan och står ut med relativt hög fläkthastighet samt tror på långa kalla vintrar så är det effekten som kommer behövas.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Baserat på vad som skrivs här på forumet så tillhör båda pumparna bland det bästa du kan välja.

Jag är fantastiskt nöjd med vÃ¥r XR30, som är nästan samma som XRH30. Nackdelen är att vingen inte är delad sÃ¥ du kan inte rikta luftflödet i tvÃ¥ riktningar samtidigt. Vet ej hur det är pÃ¥ Toshiban. Fläkthastigheten är "semi-manuell" vilket en del stör sig pÃ¥. Jag har inga problem med det, funkar utmärkt. Men om du riskerar att det blir för varmt där pumpen sitter sÃ¥ kan detta bli problem. Fläkten gÃ¥r ner i hastighet för den har nÃ¥tt inställd temp. Men du vill  ha hög fläkthastighet för att sprida värmen i hela huset. Det beror pÃ¥ ditt hus och din placering av innerdelen.

Har du plats till XRH40 så får du ut mer luft till lägre ljudnivå. Men innerdelen är stor. Jag har själv inte plats.

Jag uppskattar wifi även om det inte är nödvändigt. Bra att kunna justera temp och fläkt och att se förbrukning över tid på ett enkelt sätt.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Toshiba Daiseikai 9 och modelll 35 är väl mer snarlik effektmässigt och som trådskaparen borde göra jämförelse med.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
? Du menar att han skall jämföra två Toshiba eller?
Toshiban och Daikin Solo 35 är mer jämförbara effektmässigt, men huset som sådant behöver ju en Caldo XRH 40 för att orka så länge som möjligt, eller möjligen en Mitsubishi Electric LN50 som har ännu lite högre uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Ungefär samma förutsättningar som i i min dotters hus. Det slutade med en XRH40 som fick plats på ett bra sätt. Merkostnaden mot XRH30 är var så liten så den tjänar man snart in om det blir kallt.

Se https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72587.msg759170#msg759170
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu använder jag min Caldo XRH30 för att stötta min FLVP , men vad som imponerar mest med Daikin maskinen är att den kan jobba med mycket låga förbruknings värden (160 W)
På pappret är minimum värmeeffekt 800 W

Det brukar för det mesta pratas om vad en värmepump max kan producera för värme , tycker min. värdet är lika viktigt , så det inte blir en on/off pump när värmebehovet är lågt .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
? Du menar att han skall jämföra två Toshiba eller?
Toshiban och Daikin Solo 35 är mer jämförbara effektmässigt, men huset som sådant behöver ju en Caldo XRH 40 för att orka så länge som möjligt, eller möjligen en Mitsubishi Electric LN50 som har ännu lite högre uteffekt.

Nä det var Toshiba Daiseikai 9 modell 35 mot daikin maskinen då dom är mer lika effektmässigt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nu använder jag min Caldo XRH30 för att stötta min FLVP , men vad som imponerar mest med Daikin maskinen är att den kan jobba med mycket låga förbruknings värden (160 W)
På pappret är minimum värmeeffekt 800 W

Det brukar för det mesta pratas om vad en värmepump max kan producera för värme , tycker min. värdet är lika viktigt , så det inte blir en on/off pump när värmebehovet är lågt .

Dom flesta ligger nog i spannet på 800-1000W som lägsta avgiven effekt.
Man får ha koll på placering om det är högre lägsta effekt på tilltänkt modell.
Vore ibland bra om det fanns sÃ¥ lÃ¥gt som ett par hundra Watt men man kan inte fÃ¥ allt  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
HAr för mig att jag fått förklarat någon gång från någon på Daikin att de kan ge lägre uteffekt än den angivna, men inte enligt de värden man testar efter i EN-testerna som ligger till grund för prestandasiffrorna.
Kanske är liknande för andra fabrikat, tror det är rätt få värmepumpsägare i det stora hela som kan se effektförbrukningen på sin värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Jo man kan ibland mäta upp lägre avgiven effekt än vad som står i produktblad.
Effektförbrukningen är lättare att se än vad den avger  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bettega

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för all input!

Huset är ett trähus från -75 och när jag kontrollmäter ytan som är rimlig att luften från pumpen kan nå så får jag det till 115 m2 och då ingår två rum som bara används som sovrum som egentligen kan vara lite svalare än övriga rum (jag gjorde ett överslag i huvudet i första posten men borde naturligtvis mätt istället!).

Innerdelen kommer att sitta ovanför ytterdörren (enda vettiga placeringen enl. de två firmor som vi haft kontakt med). Höjdutrymmet mellan dörr och tak är 35.5 cm.

När vi köpte huset fanns en Mitsubishi Electric MSZ-FA35AV (insatt 2005)som jag första vintern aldrig lyckades att få fungera riktigt bra och som nu under andra vintern slutade att ge värme helt nu i våras (fläkten går men den producerar varken värme eller kyla). De stunder den fungerade bra blev det ordentligt varmt i hallen vilket gör mig lite orolig att Caldon då slutar/drar ned på fläkten om man inte kan styra det manuellt.

Hur är det med luftspalt mellan pump och tak? En av firmorna som var här sa att utrymmet till tak inte var något problem (gällde Caldo XRH30) och den andra firman att konstaterade att Caldo XRH30 fick plats på höjden men inte XRH40. Enligt XRH-specen skiljer det 6 mm på höjden mellan Caldo XRH30 och XRH40. Är höjdplaceringen så känslig?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!