Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia duo12 - radiatorpump stannar  (läst 1532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skorpion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia duo12 - radiatorpump stannar
« skrivet: 26 juni 2018, 22:27:51 »
Hej

Jag har en Thermia Duo 12 från mitten av 80-talet i våran villa med jordvärme.

Värmepumpen har fungerat utan problem från när vi köpte huset för 3 år sen tills i vintras då radiatorpumpen stannade 2 ggr.
I vintras löste jag det genom att skruva loss täckbrickan på pumpen och sätta in en skruvmejsel i ändan på pumpaxeln och vrida i rotationsriktningen. När detta gjordes så kunde man direkt höra en massa bubblade/skvalpande inne i något rör. Ungefär som att det var luft som rörde sig med vattnet.

Nu har radiatorpumpen stannat flera gånger under de senaste dagarna (den ska väl gå dygnet runt?). Att snurra axeln med en mejsel för att få igång den fungerar, men det krävs flera varv innan den hoppar igång.

Gemensamt med stoppen (vintertid/sommartid) är att pumpen är väldigt varm (het) och att jag någon dag tidigare har luftat något element (har ett stort element som verkar ha mycket luft i sig) och även fyllt på i expansionskärlet som sitter på vinden (kran och skvallerrör finns i pannrummet). Man kan även känna ett visst magnetfält när man för in mejseln in till axeln, vilket jag tolkar som att pumpen får spänning och egentligen skall snurra!?
Jag känner inget direkt motstånd när jag snurrar igång pumpen med mejseln, inte hör jag något oljud heller så jag tror inte den skurit!?

Vad kan jag börja med att kolla?


Jag har länkat ett par bilder som visar min värmepump. Jag har lite övriga frågor som någon gärna får besvara om nån kan :)

Bild 1: radiatorpumpens baksida. Står på läge 3. Vad styr vilket läge pumpen skall stå på?


Bild 2: Visar radiatorpumpens framsida med beskrivning


Bild 3: Visar skåpet.
1) Varmvattenpump?
2) Radiatorpump
3,4,5) Någon form av tryckmätare, men för vad?


Bild 4: Visar panelen
6) Tiden går för fort/sakta på denna. Kan man justera det på något sätt eller ska jag fortsätta att bara köra på dagläget?
7) Vredet visar Drift, Drift+Reservvärme, Reservvärme. Vad betyder detta?


Bild 5: Visar elschemat, endast som referens


MVH Niclas Rådström
« Senast ändrad: 27 juni 2018, 05:32:46 av skorpion »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia duo12 - radiatorpump stannar
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2018, 08:04:44 »
Ser att du har den gamla modellen med 2 cirkpumpar istället för växelventil.  tummenupp
Jag skulle rekommendera att bara byta ut cirkpumpen mot en ny.

För att ta reda på vilken fart den ska gå med behöver du mäta temperaturen på framledning/retur när kompressorn värmer huset.
Tempdiffen ska vara mellan 5-10 C när kompressorn går och huset värms.
Enklast är att ha en IR-termometer och svart tejp, du kan annars kolla på en logger om du vill ha mer koll?

https://www.energibutiken.se/sv/28-ir-termometrar
https://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger

Tryckgivarna är pressostater som skyddar värmepumpen.
Klockan kanske går att smörja på nått sätt, fast jag skulle köra med bara ett läge?

Drift är troligen värmning av huset + varmvatten med kompressor och tillskott med elpatroner.
Drift + reserv är troligen värmning av huset + varmvatten med bara elpatroner.
Reserv är troligen värmning av endast varmvatten med bara elpatroner.
« Senast ändrad: 27 juni 2018, 08:12:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!