Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klarar jag koppling själv?  (läst 875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roroti

  • Gäst
Roroti
Klarar jag koppling själv?
« skrivet: 31 augusti 2022, 19:35:40 »
Har en Nibe F2120 och innerdel VVM310.
Vi har precis stenlagd uppfarten och VPn (F2120) behövde tillfälligt flyttas för att stenlägga under den. Jag ringde då installatören, som kopplade loss den.

Nu är det dags att koppla tillbaka den, och för att spara cash så undrar jag om det är något man kan göra själv?
Verkar ganska enkelt men jag vet ju inte ;) som jag ser det så behöver följande göras:

- 3 rör på baksidan av F2120. Är väl bara att koppla på dem igen? Kondensröret = vit plaströr behöver jag dock modifiera först eftersom pannan nu har en annan höjd pga stenarna, men finns säkert någon plastböj att köpa.
Av någon anledning så verkar installatören ha kopplat ihop de andra 2 rören, efter att ha monterat bort dem från VPn. varför vet jag inte (praxis för att inte någon mutter eller liknande inte ska försvinna under renoveringen?)
- Innerdelen (VVM310): här vet jag att installatören gjorde något i stil med att stänga någon ventil innuti VVM310, någon som vet vilken och varför? Sedan ställde han om den på enbart elpatron, men det vet jag hur man ändrar tillbaka :)

Åsikter/ hjälp emottages :) Eller ska jag strunta i att göra det själv?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #1 skrivet: 01 september 2022, 16:12:50 »
Din installatör har koll han.  tummenupp

Jo, man ska koppla ihop rören om utedelen kopplas bort, annars kan inte elpatron värma pannan, vattnet pumpas runt via uttagen till värmepumpen om det ska passera elpatron.
Men nån ventil behöver inte ändras för det, gissar nog att han luftade grejerna via QM20, och det behövs efter tillbakakopplingen + påfyllning.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/28828/231222-13.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Roroti

  • Gäst
Roroti
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #2 skrivet: 01 september 2022, 17:47:10 »
Tack för svar  tummenupp
Han lämnade frontluckan till VVM310 öppen, förmodar då att det är för att lufta igen efter att ha monterat tillbaka VPn?
Då låter det som att jag skulle klara det själv :)
Processen bli att koppla in VP, ändra till VP drift, sedan lufta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2022, 18:15:20 »
Tack för svar  tummenupp
Han lämnade frontluckan till VVM310 öppen, förmodar då att det är för att lufta igen efter att ha monterat tillbaka VPn?
Då låter det som att jag skulle klara det själv :)
Processen bli att koppla in VP, ändra till VP drift, sedan lufta?

Jo, kolla gärna manualens kapitel om igångkörning, finns lite tips där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Roroti

  • Gäst
Roroti
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #4 skrivet: 02 september 2022, 08:40:58 »
Jag var ute och tänkte ta tag i det, tills jag insåg att jag inte har en tillräckligt stor skiftnyckel.
Så jag lyckades inte ens ta isär de 2 rören från varandra.
Tänker jag rätt att det är de 2 muttrarna som ska lossas (se röd pil), och att man måste ha stooor en skiftnyckel för att lossa dem och sedan montera dem i VPn? Eller skulle ett polygrip funka tro?

Roroti

  • Gäst
Roroti
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #5 skrivet: 02 september 2022, 08:42:25 »
Bilden finns här:
https://ibb.co/1fbxzT3


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #6 skrivet: 02 september 2022, 10:01:46 »
En stor skiftnyckel och en ganska stor polygriptång blir säkert bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #7 skrivet: 02 september 2022, 14:45:25 »
Gå och köp en 24'' skiftnyckel på biltema, även om det är biltemakvalitet så är den så kraftig att man inte drar sönder den i första taget.
Köp en stor 2'' rörtång samtidigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Roroti

  • Gäst
Roroti
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #8 skrivet: 03 september 2022, 00:23:20 »
Tack för alla svar!
Lyckades koppla tillbaka VPn, aktiverade auto drift i innerdelen, men det står att VPn är blockerad.
Läste i manualen att det kan ta 3 timmar tills VP har värmt upp, har väntat mer än så...

Har gått igen inställningar och sett till att det inte är någon schemaläggning eller annat som kan blockera.

Inget fel registrerad i loggen.

Enda felkällan jag kan tänka mig är om den 3-trådiga kommunkationskabeln är felvänd (var inte säker på vilken av kablarna som var kopplad vart i utedelen, förutom mittenkabeln). Borde jag prova att vända plats på kablarna?

Helst hade jag velat börja med att verifiera att om den (VVM310) ens hittar utedelen, kan man göra det nånstabs i menyn?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #9 skrivet: 03 september 2022, 01:04:29 »
Du kan verifiera kommunikation genom att se temperatur på något internt i pumpen. T ex hetgastemperatur.

Inte bra att chansa med inkopplingen. Du har ju manualerna tillgängliga på internet för utedelen och innedelen. Googla installatörsmanual + modellnummer så hittar du. Se hur kablarna sitter i innedelen så "översätter" du det till utedelen enligt valda färger i innedelen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Roroti

  • Gäst
Roroti
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #10 skrivet: 03 september 2022, 01:34:52 »
Såg nämligen detta i manualen ang kommunikationskabeln och tänkte att det kvittar väl om man tar fel på pin 13 och 15?

Roroti

  • Gäst
Roroti
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #11 skrivet: 03 september 2022, 01:36:29 »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #12 skrivet: 03 september 2022, 10:50:44 »
Nej det är inte så den bilden ska tolkas. Den visar i princip att det ska vara en treledarkabel mellan inne och utedel med skärm som ska jordas, men inte hur den ska kopplas. Onödigt av Nibe att ha med en sån bild.

Hoppas inte kretskort behöver bytas.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klarar jag koppling själv?
« Svar #13 skrivet: 03 september 2022, 20:12:20 »
Det borde inte gå sönder av felkoppling, men som sagt funkar det inte om man byter plats på A-GND.
Börja med 5.2.4 och aktivera värmepump sen går du in i meny 5.7 och kör startguiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!